• Lyndi

Seborré

Jag har haft seborré i säkert 10år. Första gången jag gick till läkaren så trodde denne att jag fått en allergisk reaktion mot ett schampo, så jag fick Betnovat (kortison droppar) utskrivet. Efter att den flaskan va slut så insåg jag sakteligen att det var något annat... Efter lite efterforskning så insåg jag snart att det är Seborré. Nu till min fråga: Finns det nåt som lindrar detta förut kortison? jag vill så ogärna gå på kortison, även om det just nu känns som om det vore värt det!!! Jag är inne i en riktigt "kli-period". Nästan så att jag blir galen!!!!
    Jag har haft seborré i både ansikte och hårbotten, men med hjälp av en aloe vera kräm så fick jag bort det i ansiktet, och har således "bara" i hårbotten. Snälla, finns det någon med tips och råd? Jag har testat tusen olika saker: Tee-tree olja och schampo, aloe vera schampon och krämer, aloe vera juice, fungoral schampo, oliv olja mm mm mm Inget av detta hjälper!

• Svar på tråden Seborré
  • pumbalumba

När jag får sådana kliattacker så funkar Enden schampo för svår mjällbilbning och Endens för torrhårbotten. Har också testat olika men dessa biter på mig i alla fall. Hoppas du hittar ngt som funkar.

• Lyndi

Tack! Allt är värt att testa! Vart hittar man dem produkterna?

• Lyndi

Jag har testat det som du rekomenderar för flera år sen, och det hade ingen inverkan alls på mig. Dock köpte jag en schampo på apoteket som heter Selsun (tror de va så de hetta?) som har hjälpt kanon och det har inte kliat sen jag började anv det!

• pumbalumba

De ska jag också testa, skönt att kunna variera lite. Härligt att du inte har någon klåda nu.

Enden funkade inte på mig tidigare heller men gör det nu, märkligt nog.

• Lyndi

Det är bara kortison som funkat helt ut på mig tidigare, men det schampot gjorde verkligen underverk!

• dalejo

Förutom att använda medicinska schampon som tex Selusan så kan du prova att utesluta mjölkprodukter ur kosten några veckor. Ät mycket fiskolja (lax, sill, makrill, strömming eller via kapslar), seborré är ju en form av eksem så man kan försöka hjälpa huden även inifrån. Ät B-vitaminer + E-vitamin. Själv får jag ökade besvär av mjölkprodukter och av parfyrmerade schampon. Eksem behöver även fukt speciellt om man använder cortisonpreparat så olja in hårbotten då och då och försök att inte tvätta håret för ofta.

• Lyndi

Arras: Jag läste också om att man borde öka b-vitamin intaget, samt äta omega 3-fettsyror... Får försöka mig på det också!

• Polargirl

Jag har sedan gymnasietiden lidit av seborré. Har alltid klåda i hårbotten och rodnad kring näsvingarna, och tidvis även kraftig mjällförekomst.

Har sedan ett par månader tillbaka ätit naturmedlen EyeQ och Glandin 25, och hyn har blivit mycket bättre. Kliandet har även det avtagit! Har inte behövt använda Fungoral på länge... det har räckt med ett vanligt mjällschampo.

Har nu hört att bidrottninggelé ska vara bra för hyn. Nån som provat detta och blivit bättre? Jag lider nämligen av oregelbunden mens, och har sett att folk här på FL rekommenderar preparat som Apiforce och Royal Jelly, det ska vara "stabiliserande". Vore ju kanon om det även kunde minska mina seborré-problem! Glad

I tried sniffing Coke once but the ice cubes got stuck in my nose.
  • Lyndi

Polargirl: Bidrottninggelé har jag faktiskt aldrig hört talas om...

Svar på tråden Seborré