• Grynkorven

Hund som svalt kycklingben

Min lilla terrier har svalt ett troligtvis helt kycklingben. Vi har gett sparris och blött torrfoder för att underlätta passagen genom tarmarna. Jourveterinären jag ringde till (som jag pga dåliga erfarenheter inte har fullt förtroende för) tyckte att vi ska komma in imorgon och röntga för att se så att det inte har fastnat. Är det någon här som har erfarenhet och vet om det är nödvändigt?

Jag ska ringa vår ordinarie veterinär imorgon men det är inte säkert att han har öppet och då vet jag inte hur vi ska göra...

• Svar på tråden Hund som svalt kycklingben
  • TBS
    Grynkorven skrev 2008-09-10 21:48:14 följande:
    Min lilla terrier har svalt ett troligtvis helt kycklingben. Vi har gett sparris och blött torrfoder för att underlätta passagen genom tarmarna. Jourveterinären jag ringde till (som jag pga dåliga erfarenheter inte har fullt förtroende för) tyckte att vi ska komma in imorgon och röntga för att se så att det inte har fastnat. Är det någon här som har erfarenhet och vet om det är nödvändigt?Jag ska ringa vår ordinarie veterinär imorgon men det är inte säkert att han har öppet och då vet jag inte hur vi ska göra...
    Är det försent att framkalla kräkning?
  • Grynkorven

Det verkar inte så lämpligt ifall benet är vasst, tycker jag... Eller?

• TBS
    Svar på #2
    det vet inte jag heller. Är benet stort eller långt så att det riskerar att sätta sig på "tvären" i tarmen?
  • NåFränt

Jag har en schäfer, hon fick i sig ett helt kycklinglår för en tid sedan. Jag som alltid fått höra att hunden dör direkt ringde i panik till jourvet. Han sa att det inte var någon alls fara, det värsta som skulle kunna hända var att hon skulle bli hård/lös i magen, jag behövde inte ALLS oroa mig.

Men jag vet en tax som dött av att ha ätit något ben, minns inte vad det var för ben, men inte kyckling iallafall. Han blev så skadad/sjuk så han dog.

Så mitt tips, ta det säkra före det osäkra. Speciellt om det är en liten hund, vet inte om det har med saken att göra men..

• Grynkorven

Tack för era svar!

Det var ett kycklinglårben så att det är ganska långt. Vet inte om det kan sätta sig på tvären, det är nog det som skulle ställa till problem i så fall.

Jag hoppas verkligen att vår vanliga veterinär har öppet imorgon... Annars får vi göra en röntgenundersökning ändå.

• TBS
    Svar på #5
    Jag hoppas att allt går bra (oftast gör det ju faktiskt det)
    Lycka till!
  • Grynkorven

Tack! Jag hoppas det också.

• sofie71

Min förra hund lyckades få i sig ett helt kyckling krås...INTE bra, jag fick förstås panik och ringde veterinär.
    Dom sa att om hunden kräks är det inte bra, annars brukar kroppen klara det bra.
    Vår hund klarade det galant...fast hon blev mkt hård i magen.

Hoppas att det går vägen!

• Hondjuret

det var tillagat/kokt antar jag?

• Grynkorven

Ja, det var grillad kyckling.

Den ordinarie veterinären tyckte att vi skulle komma in och ta en röntgenbild så vi gjorde det idag. Han kunde inte se något alls så troligtvis har det lösts upp av magsyran. Hunden mår nu bra och jag hoppas att det håller i sig

• Hondjuret
    Grynkorven skrev 2008-09-11 20:10:36 följande:
    Ja, det var grillad kyckling. Den ordinarie veterinären tyckte att vi skulle komma in och ta en röntgenbild så vi gjorde det idag. Han kunde inte se något alls så troligtvis har det lösts upp av magsyran. Hunden mår nu bra och jag hoppas att det håller i sig
    Vad skönt att höra!
  • GrönaDruvan

Man ska inte ge en hund tillagade ben av fisk, fågel eller kyckling eftersom de blir mjukare då och flisar sig lätt. Däremot så kan man ge råa!!! Bara ett tillägg..

• Hondjuret
    GrönaDruvan skrev 2008-09-12 20:07:28 följande:
    Man ska inte ge en hund tillagade ben av fisk, fågel eller kyckling eftersom de blir mjukare då och flisar sig lätt. Däremot så kan man ge råa!!! Bara ett tillägg..
    ja min hund knaprar i sig råa ben i förtjusning! Är ändå lite smånojig eftersom man är så inpräntad med de "förbjudna benen"...
  • GrönaDruvan

Alla tror ju att de är förbjudna.. har precis gått en hund utbildning och fick reda på detta! Finns tom en sida på nätet där man kan beställa kalkon skrovmål på!! Tänk vargar och vilda hundar.. inte äter de tillagat inte!!

• Hondjuret
    GrönaDruvan skrev 2008-09-12 20:59:53 följande:
    Alla tror ju att de är förbjudna.. har precis gått en hund utbildning och fick reda på detta! Finns tom en sida på nätet där man kan beställa kalkon skrovmål på!! Tänk vargar och vilda hundar.. inte äter de tillagat inte!!
    nej min hund äter t ex råa kycklingben och det har hittills inte varit ngra komplikationer med det. Det knastrar så härligt så!
Svar på tråden Hund som svalt kycklingben