• maddis72

Klippa ner murgröna?

Pinsamt pinsamt men jag är så borta när det gäller trädgårdsskötsel och vi har precis blitt med radhus, tänkte jag skulle impa på sambon och ta ett eget initiativ!
    Vi har någon slags murgröna, kanonfin som bl.a växer trunt ett litet fönster. Måste ju hålla efter det för att det ska se sådär fint ut, men gör man det den här årstiden?
    kan jag gå ut nu och styla till den lite, eller måste jag vänta?

• Svar på tråden Klippa ner murgröna?
  • Thursday

Är det murgröna eller något annat? Vi har någon sorts vin som växer på ena gaveln och den ansar vi när det behövs, måste ju kunna se ut! På baksidan har vi en murgröna och den är rena ogräset så den hade jag inte tvekat att klippa i om jag hade lust... tvivlar på att ens ett kärnvapenkrig kommer att kunna ta knäcken på den

• Yena2

Vi har murgröna på en norrgavel till garaget. Den började krypa in under taket så vi klippte ner den rejält förra hösten. Ända ner till marken alltså!!! Den har nu kommit med nya friska skott på båda plantorna. Den är nog jättegammal för vid marken är "stammen" nästan en dm i diameter.

Så det är säkert bara att klippa på.

• maddis72

Är någon ungersk murgröna har jag för mig förra ägaren sa, den är alltså jättefin så vill ha den kvar.

Så det är alltså bara att klippa lite här och där, ingen fara med det?

• Yena2

Det går nog bra, men om du klipper av en slinga så kommer ju såklart den övre delen av slingar inte överleva. Det är alltså ingen idé att klippa av en bit i mitten av en slinga, utan gör ett klipp och ta bort den övre delen helt. Annars kommer det bli en massa visset material sedan som kan se trist ut.

• maddis72

Yena2:
    KÄnner mig jättedum men förstår inte vad du menar? *rodnar*

Svar på tråden Klippa ner murgröna?