• Chelsea

2 åring och 5 åring i Stockholm, vad får vi inte missa ?!

Hej! Vi är två familjer med barn på 2 och 5 år som skall vara en helg i Stockholm nu i september. Vi skulle behöva lite tips på kul aktiviteter för barnen. Vi har en lördag och söndag att spendera. Skansen komemr nog att vara en aktivitet men vi behöver tips på annat kul för våra barn. Är t ex Junibacken bra? Jag har hört att det är alldeles för mycket folk på helgerna och att man skall undvika det. Vi har nyligen varit på Astrid Lndgrens Värld så jag undrar också om det är väldigt likt det? Vilka museum skulle ni rekommendera för barnen? Vasamuseet känns lite för svårt åtminstone för de allra minsta. Vi var på Universeum i Gbg i somras och det var toppen,men jag vet inte om det finns något liknande i Stockholm.
    Vi tar också gärna emot tips på barnvänliga och bra restauranger och cafeer.

• Svar på tråden 2 åring och 5 åring i Stockholm, vad får vi inte missa ?!
  • Miss Lau

Mina barn som är 2,5 och 6 år älskar Tekniska museet och Naturhistoriska. Och förra helgen var vi på Cosmonova med 6-åringen vilket var mycket uppskattat. Det var hennes första film men åldersgränsen är 5 år.

Vi har årskort på Junibacken och går dit då och då men ärligt talat är det inget speciellt, och väldigt dyrt om man ska köpa en engångsbiljett. Det går inte att jämföra med ALV utan är mycket tristare.

• Fjuppan

Junibacken är ju inomhus, så det är inte riktigt jämförbart med Astrid Lindgrens värld. Det som jag tycker är bäst på Junibacken är sagotåget som man åker allra först. Då seglar man in över Katthult, Junibacken, Körsbärsdalen etc. I övrigt är det mest spring och lek....jäkligt dyr mat i deras restaurang också!

Strax utanför sthlm, i Södertälje, finns ett musem som heter Tom Titts. Det är att jämföra med uppfinnardelen av Universeum. Jätteskoj museum där man får prova och känna, men som sagt en bit utanför stan.

Om ni gillar melodifestivalen så har jag för mig att Nationalmusem har en utställning om den just nu.

En rolig restaurang/café är Kaknästornet på Gärdet. Skapliga priser och fantastisk utsikt.

Finns hur mycket som helst...återkommer när jag kommer på något mer!

• IsadorasMamma

Aquaria vattenmuseeum!

Det tyckte båda jag, min pojkvän & 3 åriga dotter va superkul!
    Det ligger precis vid gröna lund!

De har byggt upp en liten regnskog där det ibland blir natt & åskar.
    Massa häftiga fiskar, och en tunnel som man kan krypa in i till hajarna.

Lagom stort tyckte vi, ingen heldags aktivitet dock utan bara för ett par timmar.

• Mcmajjsan

naturhistoriska!
    skansen om dom har öppet såklart.

och sen så stod det still :D hihi

Bf 081230
  • Chelsea

Tack för tipsen ! Några fler förslag ???

Naturhistoriska testar vi nog. Kan det vara kul även för en 2-åring?
    Någon som kan tipsa om bra barnvänliga ställen att äta? Vi kommer att på på hotell i Nacka men förmodligen leta restaurang på söder.

• Lillgrodis

Skansen har alltid öppet!

• Dessie

4½ mil norr Sthlm ligger Bålsta = pendeltåg + fjärrtåg går.
    Där finns Lasse Åbergs Museum - b.l.a Trazankojan, mm + café.
    Våra 2 barn (5 + 8 år) gillar det jättemycket

• Chelsea

Åbergsmuseet låter ju kul ! Vår 5 åring älskar Trazan och Banarne. Hur stort är det? Är det något som passar att ta på vägen till Stockholm. Räcker det med ett par timmar?

Några fler tips -någon ?

• hotten

var till junibacken med vår 8 åring i sommras, hon var för stor för detr men gillade sagotåget. Tror den är bra för mindre barn.

• inkil

Tom Tits i Södertälje - Det tycker alltid min son är kul

• sommartorpet

Min yngsta var runt 2 år när han var på Wasa museet första gången och han var helt faschinerad. Ok, för att han inte riktigt förstod allt men i hans värld så var detta stora "sjörövarskepp" det mest spännande han sett. Han höll på att driva oss till vansinne lågt efteråt med allt "sjöövar"-snack men garanterar kul hade han.
    Jag tror att ett besök där kan roa både den stora och den lilla och så är det ju nära från Skansen också.

• isisisis

Naturhistoriska.Helt klart

Men skulle jag åka till Sthlm skulle jag passa på att plocka svamp.
    Mälaröarna kanske

• Dessie

Våra barn har varit på Lasse Åbergs Museum bara med mormor & moster som bor i Bålsta - jag själv har aldrig varit där så jag vet inte hur stort det är

Åker ni bil till Sthlm? Det räcker nog med 2 - 3 timmar där

Svar på tråden 2 åring och 5 åring i Stockholm, vad får vi inte missa ?!