• Alyzzah

Hur får man rent nedspydda sängkläder?

Min dotter har magsjuka och har en hel drös med kräkiga sängkläder som jag just nu håller på o tvättar.
    Nu har jag kört lakanen först i 60 grader + lite lite klorin i. Sen körde jag om det med enbart tvättmedel i 95 grader. Men det känns som det inte är riktigt rent ändå.
    Jag hittar fortfarande en o annan torr brun "flaga" sen spyan. Är det bara att rysta bort eller ? Är så rädd för bakterier, är höggravid o vill INTE bli sjuk.

• Svar på tråden Hur får man rent nedspydda sängkläder?
  • mysmika

Usch, stackars, din dotter, och dig.
    Jag hatar åxå magsjuka, urk.
    Köp om du inte redan har, yt och handdesinfektion på apoteket, jag använde det flitigt förra omgången, och klarade mig, trots att både min son, och sambo var sjuka.
    Ang lakanen, kan du kanske köra dem med förtvätt, ev försöka pilla bort det torra innan?
    Köp engångsunderlägg åxå, de är superbra, skyddar sängkläderna.

• Alyzzah

ok....nu tror jag att det lugnat ner sig lite men var finns engångsunderlägg o köpa till nästa gång??

handdesinfektion har jag smörjt in mig med hela tiden men man kan väl lika gärna bli smittad utav spyångerna?

• mimmi 1

köp hem hälsofil och stärk magens immunförsvar!! eller det absolut bästa, biobics plus på hälsokosten finns det, är gjort av kalvbräss, (tror jag det var) och gör så att bakterierna som man ev. har fått i sej inte kan föröka sej, och man klarar sej från att bli sjuk. man kan ge det till barn också.

Vi har alltid en burk hemma, och tar när det går magsjuka....och vi har klarat oss, peppar-peppar.. i flera år !

( min son som var utomlands i sommar, hade med sej och åt varje dag ett piller, alla andra i gänget, 6 pers, var dåliga i magen utom min son, så det är väl ett bra råd då? )

• fabri

mimmi 1: grattis till att ni inte blivit sjuka!

Som doktorand i infektionsbiologi måste jag dock ställa mig tvekande till det du skriver. Bakterier förökar sig på många olika sätt, dessutom är många magsjukor orsakade av virus som fungerar helt annorlunda.

MEN funkar det så funkar det ibland behöver man inte veta varför!

• mimmi 1

exakt... tron kan försätta berg ;o)

• mimmi 1

Min man tror inte heller på naturens sätt att skydda sej... så han åker dit på magsjuka nån gång omsänder, medan jag och våra två numera tonårsbarn, alltid klarar oss, sedan vi upptäckte biobics plus... det finns dokumenterade raporter om dess verkan, så jag tror inte att det är nonsens....
    men jag vet också att läkarna nästan alltid ställer sej frågande till naturläkemedel.
    Men som sagt, har man provat med gott resultat, så vill man ju gärna dela med sej av sina erfarenheter ;o)

• jummie

Alltså släng itne in sängkläderna med spya kvar på. Du msåte först skölva bort allt SEN tvätta dom. SLänger du in lakan med kräks på, det är ju trots allt inte bara vatten, så är det klart att det kommer att finnas bitar kvar.

Sen så tycker jag du ska köpa hem Alcogel så du kan smörja in händerna efter du tvättat dom.

• JenJa

Vädra är bra att få bort baskeluskerna. Min sambo brukar äta vitpepparkorn och klarar sig för det mesta....

• Alyzzah

självklart torkade jag bort spyan med papper innan jag la det i maskin, men lite kvar blev det väl ändå...

• citjonfjäil

kör högsta temperatur på tvättmaskin "kok"....

Svar på tråden Hur får man rent nedspydda sängkläder?