• CillaPilla

Gifta sig i samband med dopet?

Är det en "bra idé" att gifta sig i samband med dopet?? Hur går man tillväga i såfall? Nån som gjort det? Kan ju vara bra att "slå två flugor i en smäll" om man inte vill ha världens största bröllop, men ändå gifta sig. Eller vad säger ni? =)

• Svar på tråden Gifta sig i samband med dopet?
  • Joje

Vi gifte oss när sonen döptes förra året. Vi valde att ha en intim vigsel med endast våra föräldrar närvarande precis innan dopet. Prästen berättade sedan att vi gift oss när han inledde dopet. Många blev överaskade med väldigt glada!!

Det är ju bara att ringa pastorsexpeditionen och boka kyrka och sedan får man ju komma på samtalt med prästen, då kan man gå igen hur man vill ha det i kyrkan, vilken ordning man vill ha vigsel och dop mm 

♥ Liam 17/4-07 & Linn 12/7-08 ♥
  • Jenny 1976

Vi gifte oss också i samband med när våran dotter skulle döpas. På samma sätt som Puff gifte vi oss en stund innan dopet med bara våra föräldrar och syskon. Sen hade vi dopet som vanligt. Hade inte en traditionell brudklänning då utan berättade för gästerna sen att vi hade gift oss. Annars är ju brudklänningen ganska avslöjande

Vill du ha brudklänning, ska gästerna veta? Ska det vara överraskningsvigsel för gästerna osv? Finns ju massor med sätt att göra det.

Stolt mamma till Moa 061208 och Sebastian 080204
  • ElinC

Min kompis gjorde så. Endast deras föräldrar och jag var invigda i planerna. De hade bjudit alla till dop. När de sedan skulle tåga in kom de in bröllopsklädda. De lämnade över sonen till mormorn. Sen var det en lite komprimerad vigsel. Efter det tog de sonen och gick till dopfunten där de döpte honom. Det var jättefint. Efter kyrkan var det dopkaffe i församlingsgården och på kvällen bjöd de på middag i sitt hem för de som ville vara kvar. Nackdelen med detta tycker jag... var att det inte var så många som kunde stanna, eftersom man räknar med att bara fika lite efter ett dop. Men de var jättenöjda!

• Ansso

va på ett kombinerat dop & bröllop förra helgen Det gick jättesmidigt för dem att göra så Dock va det ju bruden som va mer uppmärksammad i sådant kombo o inte det döpta barnet som i vanliga fall får all uppmärksamhet vid dop

• burrablond

Vi funderar ju också på att gifta oss vid dopet, verkar ju lika bra liksom så jag hoppas det kommer mer ideér här. Som vi ev funderar på så har vi fika och sedan middag för våra närmaste typ...men vi får se hur det blir om vi vill ligga lågt eller ha ett jättekalas sedan.

• Emmies mamma

Vi gifte oss i samband med vår dotters dop. Ingen visste något och blev glatt överraskade. Emmies faddrar fick reda på det när de kom till kyrkan. Vi hade vigseln först. Vi gick efter prästen in i kyrkan och fram till altarringen. Faddrarna gick sist och satta sej i kyrkbänken så länge. (fortfarande hade inte alla förstått vad som var på gång, utan tyckte det var trevligt med så mycket blommor i kyrkan och att jag höll en bukett...)

Efteråt hade vi dukat med dop-tema. Vi ville ju ändå att Emmie skulle vara i fokus. Det enda som knöt an till vigseln var att vi bjöd på bröllopstårta efter middagen.

Kan tillägga att vi inte kom undan varken möhippa eller svensexa. Vi fick det i efterskott!

• Emmies mamma
    burrablond skrev 2008-09-16 13:22:12 följande:
    Vi funderar ju också på att gifta oss vid dopet, verkar ju lika bra liksom så jag hoppas det kommer mer ideér här. Som vi ev funderar på så har vi fika och sedan middag för våra närmaste typ...men vi får se hur det blir om vi vill ligga lågt eller ha ett jättekalas sedan.
    Vi hade ett kalas till senare för det var många som ville gratulera och ge presenter. Men det var våra föräldrar som stod för det mesta kring det kalaset.
  • saltflingan

Jag hoppas att jag inte kommer trampa någon på tårna nu, men jag tycker att kombinerat bröllop/dop är så tråkigt och fantasilöst.

Förstår inte grejen. Det verkar som de flesta som gör så inte vill ha ett stort bröllop eller viger sig före dopet, men sen kommer ju alla gäster iaf till dopet...det blir så motsägelsefullt. Ska man ändå bjuda in massa folk så kan man väl säga att vi kommer även att gifta oss i samband med dopet.

Jag kan köpa att man inte vill göra en big deal av det, men då kan man ju lika gärna göra det borgligt, ja eller i kyrkan för den delen, vid ett annat tillfälle och bara ha med 2 vittnen. Eller är det att man inte vill lägga ut massa pengar på att bjuda alla på en fest?

Som sagt, detta är ingen kritik riktad till någon utan bara personliga åsikter.

• mih

Håller nog med spökplumpen lite. Tycker att både dop och bröllop är festligheter som inte ska tas ut av varandra.
    Det är ju min åsikt, det finns ju inget rätt o fel.

• Emmies mamma

Kan förstå att man tycker så. Vi hade också tanken att gifta oss innan men det var vår präst som "övertygade oss" att låta släkten få vara med.

Kan lova att ingen i vårt sällskap tyckte det var tråkigt. Både min mamma och min svärmor tyckte att det här var jättebra. De fick ju vara med men slapp vara nervösa innan... :o)

Jag tror att jag hade varit så nervös så jag hade låtit bli om vi skulle ha ett vanligt bröllop. Nu var det ingen som visste något och ingen som förväntade sej något.

• 08Mars

VI döpte dottern och gifte oss samtidigt för ca 3v sedan. Jätte lyckat. Prästen vill att vi slulle ha vigseln först men vi valde att ha dopet först då vi ville lägge betoningen på dopet. Efter vattenstänk odyl sa prästen att vi skulle sjunga psalm X och alla började bläddra i sina psalmböcker. Dock började bröllopsmarschen spelas och vi bad faddrarna att sätta sig med vår dotter (dottern blev vansinnig o fick komma till mig - jätte lyckat att ha henne med vid vigseln då det kändes som att vi blev en familj). Alla började skruva på sig o trodde att det spelades fel musik (hade varit ett bröllop precis innan). Då de väl fattade så tror jag inte att ett öga var torrt. Alla blev väldigt glatt överraskade. Ingen, inte ens faddrarna, viste något (dvs utav de våra). Festen efter gick i dopets tecken. Jag hade en vit klänning med lite brun brodyr ndetill och en brunmönstrad sjal över axlarna. Ingen förstod något på min klädsel då det inte var den traditionella brudklänningen men efterår sa de att de BORDE ha fattat. DEls på min klädsel o dels på all alkohol och champange vi hade köpt och som de hjälpte till att bära innan dopet/vigslen.

• Smulan1979

Vi hade dop och bröllop samtitidigt - inte hemligt!

Vi valde att ha vigseln först och sedan dopet. Funkade bra för oss.

Allt blev jättebra. Jag har allergi mot alltför allvarliga tillställningar så därför var det perfekt att ha detta ihop. Vi bjöd drygt 60 pers. Hade middag (utan bordsplacering) och sen tårta och kaffe. Sen fick folk stanna så länge de ville. Så det var alltså utan dans, men folk stannade ändå framåt 1-tiden på natten trots att vigsel/dop började kl 13. Ja allt var superlyckat och vi var supernöjda.

• Krokusen

Vi var på kombinerat bröllop och dop i helgen. Det gick jättebra men dopet kom lite i skymundan. Både i kyrkan och på festen kändes det som vi var på bröllop och inte på dop.

Vi funderade ochså på att kombinera sonens dop men vårt bröllop men vi blev rekomenderade att inte göra så av folk runt omkring. Dopet är barnets "fest" och bröllopet var vår "fest". Idag känner jag att vi gjorde rätt.

Inget är fel men detta är mina tankar angående detta.

• Jensa1973

VI ska också har kombinerat
    Om nu allt går bra med bebben..
    Kapell är bokat, datum spikat. Dock är det inte så många som vet ännu.
    Det kommer INTE vara hemligt utan inbjudan kommer vara till detta.

Vi kommer inte ha någon fest, utan bara bjuda på mat på restaurang.
    Tror kanske det kommer bli totalt runt 30 personer med barnen inräknade.
    Bara familjen och de allra närmaste vännerna...

Tar gärna emot tips på texter i inbjudan,
    tips på program.
    Detta kommer bli enkelt med enkel sommarklänning och inte sååå uppklätt som många andra kanske drömmer om.

BF 6 mars 2009
  • majjssan

Vi gifte oss då vi döpte vår dotter och vi gjorde det inte för att vi inte ville ha någon fest eller annat.
    Vi tyckte att det var vackert och att det knöt ihop familjen till en helhet med ett gemensamt efternamn och ett fint dop på samma dag.

Svar på tråden Gifta sig i samband med dopet?