• rubygirl

När börjar egentligen 5:e månaden?

Jag är i 20:e veckan, 19+1 alltså. På sidan "Graviditet" har det stått att jag är i 4:e kalendermånaden ungefär hur länge som helst. I och med att jag är halvvägs genom graviditeten borde jag väl vara en bit in i 5:e månaden?

Var går gränserna för varje månad?

/ En som vill kunna säga att hon är i femte månaden

• Svar på tråden När börjar egentligen 5:e månaden?
  • Isanna

Jag fattar inte heller inte dessa månadsgränser! Kan någon förklara?

• ebben

det där är ju svårt.........menar man graviditetsmånad eller kalendermånad?
    Därför är det ju lättast att alltid säja veckor! För det är ju 40 veckor man räknar en graviditet.

• Isanna

Fast när folk frågar så frågar de ju om månader, alltså kalendermånader. Men jag har som sagt noll koll på den saken.

• ebben

Ja,folk frågar vad man är i för månad-jag svarar alltid med vilken vecka!

• rubygirl

Jag menar kalendermånad. Enligt Graviditetssidan i mitt krypin är jag i 4:e kalendermånaden och 5:e graviditetsmånaden.

Visst är det lättare att svara med vecka, men många av mina vänner har knappt koll på att en graviditet är 40 veckor lång, så "20:e veckan" säger inte så mycket för dem. Däremot vet alla att det är ca nio kalendermånader som gäller.

• Destined star

När du är precis 20 veckor har du gått 5 fullgågna månader o går in i månad 6. 16+1-20= månad fem 20+1-24 = månad sex. S

• Destined star

Jag räknar så men det e väl olika hur folk ränknar o tänker

• Smulorna

Hej! Kalendermånad är de månader som är fullgågna, t.ex. om du är i vecka 19 så har du gått 4 HELA månader (och 3 veckor). Med graviditetsmånad menas den månad du håller på att fylla, dvs. samma exempel som 19 veckor så har du påbörjat din femte månad men har 1 vecka kvar till 6:e. Hoppas jag förklarar pedagogiskt . Lycka till!

• LillaMilou

Om dina vänner inte är så "haj" på det här med graviditeter så ska du nog gå på kalendermånad när du berättar vilken månad du är i. Kalendermånaden går ju på antal månader som du har varit gravid. Sk lunarmånader räknar ju hur många månader sedan du hade din senaste mens och det slutar ju på 10 månader när det är dags för BF. Så säger du att du är i femte månaden så räknar de allra flesta med att det är femte månaden av nio och det stämmer ju inte riktigt i ditt fall. Så det blir kanske bäst att säga att du är i fjärde månaden. Jag har hela tiden refererat till kalendermånader när folk har frågat.

/Går in i åttonde kalendermånaden i nästa vecka.

• rubygirl

Destined Star + Smulorna:

Jag blir faktiskt inte klok på detta. Så här står det under "Graviditet" i mitt krypin:

"Du har gått 134 fulla dagar av 280
    Du är i vecka 20
    Du har gått 19 fulla veckor och 1 full dag (v19+1)
    Du är i 4:e kalendermånaden
    Du är i 5:e graviditetsmånaden (lunarmånaden)"

Någonting måste vara fel tycker jag. Jag får helt enkelt inte ihop det. Jag förstår att det går fyra veckor på en graviditetsmånad (då det finns 10 st grav-månader), men hur många veckor går det egentligen på en kalendermånad?

Om man dessutom ser till antalet fullgångna dagar (134) borde jag VERKLIGEN vara i femte kalendermånaden. 4 x 30 dagar = 120 dagar, vilket är långt mindre än 134.

Svar på tråden När börjar egentligen 5:e månaden?