• silhuett

"Mer" sjuk när man är gravid?

Är det bara jag som inbillar mig eller känner man sig sjukare och svagare när man är förkyld OCH gravid, än vad man gör när man inte är gravid?
    Samt, har man ett lägre immunförsvar som gravid?

När jag var gravid med min son så var jag förkyld ca 8 gånger, jag som totalt sett bara är förkyld 2 gånger om året i vanliga fall!
    2-3 stycken av dessa förkylningar var riktigt rejäla, hade så mycket slem i halsen att jag knappt kunde andas, min man fick springa till läkaren för att få starkare hostmedicin utskriven.

Dessutom mådde jag superdåligt många gånger fastän jag inte ens hade feber.. Kändes som om jag skulle svimma bara jag ansträngde mig minsta lilla..
    Nu är jag gravid igen, och även denna gången känner jag mig extremt svag.. Redan nu har jag haft 2 rejäla förkylningar inom loppet av en månad

• Svar på tråden "Mer" sjuk när man är gravid?
  • gummibears

Det kan jag nog inte riktigt hålla med om. Jag känner mig inte sjukare för att jag är gravid. Är nästan aldrig sjuk i vanliga fall och är inte det nu heller. Det jag kan tänka mig är kanske om man blir sjuk att det kanske tar lite mera på kroppen. Men jag tror inte att man har ett lägre imunförsvar.

• Pallas

Det är vanligt att immunförsvaret påverkas. En del får sämre och en del får bättre.

• Loren

Enligt min kompis som är läkare så brukar man få bättre immunförsvar när man är gravid, så att man INTE drar på sig alla förkylningar etc.

• silhuett

Loren:

Då är nog jag ett undantag Har aldrig varit så sjuk som unde rmina graviditeter.. DESSUTOM börjar man känna av foglossning nu också (v. 17)

• Tant Green

Förra året när jag var gravid två gånger, och fick två mf, så var jag förkyld ungefär varannan månad (normalt är jag det kanske två gånger om året). Då trodde jag att det var graviditeterna som sänkt mitt immunförsvar.

Men i år när jag varit gravid sedan december har jag inte varit förkyld en enda gång! Förrän idag... eller det känns som om det är en förkylning på gång idag i alla fall. Men eftersom det var 8-9 månader sedan senast så kan jag ju inte klaga

• silhuett

Sudd:

Kanske är det olika i olika graviditeter, precis som med alla andra grav-symptom?

• Loren

ja, det kan säkert vara olika trist att vara sjuk....

• Pip73

Åkte på en förkylning och enligt läkaren på MVC så har man lägre immunförsvar under graviditeten. Hon sa att det skulle ta längre än vanligt att bli av med den, och det gjorde det!!

• snart tre

För mig har det varit tvärtom - har kanonbra immunförsvar, alla andra runt omkring mig har åkt på förkylningar, vinterkräksjukor, influensor etc utan att jag märkt av det. Har mått hur bra som helst av att vara gravid. Har till och med blivit av med mina allergiska besvär.

• Tilia

Jag har också nyligen fått lära mig att man har sämre immunförsvar som gravid. Åkte på någon magåkomma för en dryg månad sen, och såväl behandlande läkare som div sajter jag snokade runt på sa att personer med lågt immunförsvar (såsom gravida, äldre, aidssjuka etc.) lättare angrips av bakterier än andra. Ruskig båt att sitta i, men en tröst då man går o oroar sig. Märkte däremot inget av det då jag väntade mitt första barn, så kanske är det lite kopplat till hur trött man känner sig också..

• MammaFia

Nä, inte vad jag märkte.
    Förutom vanlig grav illamående i 4 mån, så mådde jag alldeles utmärkt. Fick en rejäl maginfluensa i 6:e månaden, men annars var jag frisk hela tiden.

• Loren

jag har personligen haft bättre immunförsvar, förutom precis i början av graviditeten då jag var förkyld (innan jag ens testat positivt). Sedan har jag inte haft ngn förkylning överhuvudtaget, brukar alltid bli sjuk på vintern annars. Kanske är det antingen eller med immunförsvaret som ngn sa.

• maja67

Hej!
    Så skönt med någon som jag! Brukar sällan vara sjuk, kanske nån gång per år men under de första 10-11 veckorna var jag rejält förkyld 2 ggr och var hemma en vecka varje gång (ingen direkt feber men var jättematt och tagen) och hade magsjuka en gång. Min chef undrade vad som var med mig!

Men peppar, peppar mår jag bra nu! Går in i v 18 imorgon.

Kram
    maja

• cornelia82

hinner inte läsa vad alla skrivit tidigare.. men jag känner iaf att de tar mer på krafterna att vara förkyld som gravid än som icke gravid!!

• snowflake

jag var nyligen förkyld och var KANONförkyld nu när jag var gravid, plus mycket längre tid än normalt sett. Man HAR lägre immunförsvar som gravid, gravida kvinnor rekomenderas tex i många länder att vaccinera sig mot influensan just därför. Så du inbillar dig inte, det är precis så. Sen att en del lyckostar klarar sig bättre, det är skönt för dom! Verkar som en del av oss drabbas av allt, medan andra går hela graviditeten igenom och mår jättebra. Jag har ibland lust att smocka till (får man säga så här hemska saker?!) grannfrun som också är gravid.... hon mår inte illa, hon blir inte sjuk jättelänge utan gick över fort, hon mår kanonbra hela tiden och själv mådde jag jätteilla tre månader, får stooor mage fort, var kanonsjuk, har lätt foglossning redan (v 19) och är allmänt lynnig i humöret. Livet är orättvist helt enkelt. Fast vi kanske får snälla bäbisar sen?! Kan ju alltid hoppas.

• eskilina

Så mycket förkylningar har jag aldrig haft som under den här våren. Bihålsinflammation ( som jag senast hade i 7:an), ytterliggare 2 förlylningar med feber och en 3 dagars vinterkräksjuka. Jag tycker INTE att det är så underbart att vara gravid som alla säger.

• silhuett

snowflake:

Jag känner precis som du.. Blä! Har gått med influensan i drygt en vecka nu och mår fortfarande inte bra alls! Och denna influensa eller förkylning har varit värre än någonsin..
    Har haft nån inflamation i ögonen, har kommit massor av gult var och äckel, har haft så ont i halsen så jag misstänkte halsfluss, har haft så ont i huvudet att jag mårste ta 2 alvedon för att klara av dagen.. Har bara gråtit och gråtit för att jag är så trött..
    Har varit hos mina föräldrar en vecka nu, de har passat vår son så att jag har kunnat sova ut ordentligt. Underbart. Men nu är vi hemma igen och jag längtar tillbaka!
    Är i vecka 18 och fick också foglossning för en vecka sen
    Fy sjutton, mer än halva tiden kvar innan bebis kommer!

• Cujoo

Jag kan mycket väl tänka mig att man är mer sjuk under graviditeten.
    Själv har jag varit förkyld och täppt i näsan i 2 månader nu, och det vill inte gå över! =/
    Nässpray hjälper för stunden men.. jaja, det är bara att stå ut!

Kram =D

• Ia 75

Man blir lite immunsupprimerad, får sänkt immunförsvar, när man är gravid och kan lättare få infektioner. Blodtrycket kan också påverkas så att man känner sig lite dizzy och svag ibland. Men som sagt det är ju ett barn som växer i magen och en stor omställning för kroppen så det är klart att man kan känna sig svagare. För mig har det gått upp och ner under tiden.
    Lycka till allihopa

Kram Marie v 19

• snowflake

silhuett>> Vad skönt att höra att man inte är ensam!!! Nästan som man betraktas som skum för att man inte äääääälskar att vara gravid.

Svar på tråden "Mer" sjuk när man är gravid?