• Sanna Marie

Borstar ni tänderna på era små bebisar?

Jag har hört att man ska börja borsta tänderna på de små redan vid första tanden.
    Min dotter har snart fem tänder och är nio månader gammal. Igår kväll tog jag fram hennes tandborste för premiär men inte sjuttsingen gick det.
    Jag fick inte ens in tandborsten i munnen på henne och ändå brukar hon stoppa allting annars där.

Borstade mina egna tänder samtidigt för att visa henne men hon stirrade bara på mig som om jag vore tokig.
    Är det verkligen möjligt att borsta tänderna på så små barn?
    Hur gör ni?

• Svar på tråden Borstar ni tänderna på era små bebisar?
  • Jessica C S

Min pojke fick sina första tänder vid tre månader. Tyckte det var alldeles för tidigt för att borsta då. Ringde faktiskt till tandläkaren och frågade. Hon tyckte jag kunde vänta till sex månader med att borsta.
    Men i början handlar det mest om att vänja de små liven vid att ha borsten i munnen.
    Vi borstade inte så noga, slutade när han började gnälla, gick mjukt fram helt enkelt. Så han vande sig med tandborsten. Nu är han två om ett par månader och har kindtänder så nu måste vi borsta. Ibland går det jättebra, ibland får man bråka lite med honom... =)

Lycka till!

• therese

Vår tjej fick tänder vid ca 5 mån. och vi började borsta mkt försiktigt då, fast utan tandkräm. Det var inte lätt i början men efterhand fattade hon vad vi ville.
    Sen började tjejen gilla tandborsten, antagligen för att det kändes skönt med borsten när det kliade vid tandsprickningen. Ett tag var tandborsten hennes "napp" eller "nalle" eller "snuttefilt" som hon hade med sig överallt och aldrig var utan.
    Nu har hon en mer "normal" tandborstanvändning, varje morgon o kväll m barntandkräm. Hon är nu 15 månader.

• S med 2

båda mina töser fick sin första tand vid 4 och 4 ½ månad....här får man tandborstar på bvc vid 3 månaders kontrollen, så vi började borsta försiktigt direkt....de fick även lite barntandkräm på. I dag vid 2,5 år och 1 år så älskar de att borsta tänderna och skulle gärna göra det mer än 2 ggr/dag. Vi har aldrig haft några problem med borstningen, det har gått hur bra som helst.

• Angel med Kevin

Tror nog att du får vänja henne vid den först..innan det börjar funka.
    Är ju ganska annorlunda att ha i munnen

Så börja att låta henne hålla i den själv osv..när du är med..så hon får undersäka den lite..och sen prova lite smått...ta en dag i taget..så kommer det funka

Vi började borsta på Kevin när han var drygt 7,5 månader när tänderna kommit upp lite mer.innan fick han ha som en bitring med en liten borste på.
    Jätte smart..finns på babyland tror jag..

Ett tips så hon vä'njer sig!

Lycka till!

• Mandy

Vi började ganska snart när hennes 2 första tänder kom (har inte fått fler än). Hon var då runt 7 månader. Hon tog tandborsten själv och förde in i munnen. Då kunde jag greppa den oxå och föra den mot tänderna. Så borstade jag lite och sen fick hon låna den igen. Har pyttelite tandkräm på och den gillar hon.

• sibbi

Hejsan.
    Lilla sofie är snart 8 månader och har 2 tänder.
    Jag har börjat borsta tänderna på henne,det går bra.
    Har börjat med tandkräm också,det funkar också.

Svar på tråden Borstar ni tänderna på era små bebisar?