• Anonym

a kassa och jobb

Visst är det nya a kasse systemet konstigt??

Jag har arbetet under en period. Inte heltid dock.
    Stämplat upp resten. Nu får man bara 75 dagar tilldelade när man jobbar extra.
    Efter det är det visst tänkt att man ska leva på de få timmar man jobbar. I dags läget är jag arbetlös och vill inte ta något deltid jobb pga att jag inte kommer klara mig på det. Får mer pengar om jag är hemma. Dessutom vill väl inte någon anställa en person som bara kan jobba ett tag tills man förbrukat de 75 dagarna. Söker jobb för fullt nu då minst 75 % men det verkar vara mycket extra jobb som finns bara.
    Hur har ni gjort som inte har fasta heltid arbeten??

• Svar på tråden a kassa och jobb
  • IaOnDaFluff

Det är en svår fråga. Men faktum är att du lättare får ett jobb på kanske 75% eller 100% som du vill ha om du redan jobbar!

Folk anställer hellre någon som jobbar än går hemma!

Hade jag vart du hade jag tagit jobbet med färre timmar och samtidigt sökt vidare

• Anonym

Jo det kanske är sant.
    Men är ganska trött på att bli utnjyttad av företag som ringer när folk är sjuka då dagen iannan. Man får jobba stor helger mm. Har familj och barn och det funkar inte i planeringen med detta arbetssätt. Känner att jag kan mycket mera, vill ha en ordentligt schema lagt arbete. Vill inte bli jämförd med de som studerar och är 10 år yngre. Dessutom då man inte tjänar något på att jobba max 2 dagar i veckan. Har arbetat så här ganska länge innan senaste jobb.

• Anonym

Du får antingen leva på din deltidslön eller vara helt arbetslös. Det är så det fungerar.

Jag tycker att 75 dagar är lite snålt (jag har själv jobbat som behovsanställd) men jag kan samtidigt förstå varför regeln nu finns.
    Det finns många som jobbar deltid och stämplar upp till heltid och när de gjort av med sina dagar så har de uppfyllt ett nytt arbetsvillkor med sitt deltidsarbete att de kan får 300 nya dagar. På så sätt behöver de aldrig jobba heltid och får del av lönen sponsrad med skattepengar.

• Anonym

Det förstår jag också. I längden blir det säkert bra, då företag måste fast anställa på heltid. Men nu känns det jobbigt. Det finns alltid dom utnjyttjar systemet. Men för dom som sköter det rätt går det visst inget bra för.
    Men i min situation så känns inte ett extra jobb så aktuellt om jag inte visste att det kunde leda till ett heltids arbete.

Svar på tråden a kassa och jobb