• AnetteGunnarsson

Ni som har ikeas fårskinnsfäll i barnvagnen!!??!!

Hejsan!

Nyss läst mig runt att dom inte rekommenderar att ha man skall ha ikeas fårskinnsfäll till barn, för de är gjorde för att vara mattor och har därför massa ämnen i sig som inte är bra för barn, eller något liknande.

Men jag kom nyss på att till min dotter när hon satt upp i vagnen när hon var från ca 5 månader, då hade hon en fårskinnsfäll (som jag inte visste kom från ikea eller inte var bra för barn).
    Men hon hade ju fleeceoverall på sig så den kom ju aldrig direkt på henne, förutom händerna då.
    Men hon fick inga utslag eller någonting av den iaf.

Den var ju riktigt mysig i vagnen!

Någon som fått utslag eller någon allergisk reaktion av att ha haft den i vagnen??

Tack för svar!

Vänliga hälsningar
    Anette
    :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-11 11:47
    www.ikea.com/se/sv/catalog/products/60114112

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-11 12:16
    Dottern är snart 17 månader nu alltså, och hade den fällen i vagnen i några månader, från hon var ca 5 månader.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-11 20:31
    Ah, har lagt ner ikeas fårskinnsfäll, den som vill ha den får ju självklart ha den :)

Men hittade en vit och en svart på rusta för ca 350kr. Och den vita ser ju väl precis likadan ut som den som finns på coop, och den på coop ligger vid barnsakerna :)

Skit samma om det är vid barnsakerna eller inte, man får ju bestämma själv vad man vill ha. :0)

Men den på rusta, någon som har den svarta i vagnen?? :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-11 22:01
    skrev i fel tråd :)

• Svar på tråden Ni som har ikeas fårskinnsfäll i barnvagnen!!??!!
  • jummie

JA alltså de är ju inte så giftiga att man dör av att vistas i närheten av dom...Ikea har ju rätt så höga säkerhetskrav gällande barnprodukter så de vill väl avskriva sig.

• AnetteGunnarsson

Hittade detta från en gammal tråd som "Ticktackuck" skrev...

Det är ju ganska dumt att tro att ett så stort och seriöst företag som IKEA skulle riskera sina kunders barns hälsa och där med sitt rykte för att få sälja fler fällar.

I Sverige finns det tydliga lagar som gör företagen skyldiga att upplysa om deras produkt på minsta sätt kan vara hälsovådliga. Särkilt hårda är lagarna när det gäller hälsofara för barn. Detta SKA märkas ut på produkten. Annars blir varan inte godkänd för att få säljas på den svenska marknaden.

Att IKEA skulle riskera stämningar och kundförluster p.g.a. att de säljer en matta som inte blivit godkänd för försäljning i Sverige är en befängd idé.

Jag kallar det förtal att man över huvud taget påstår att mattans skulle vara på minsta sätt giftig. Vare sig för vuxna, barn eller djur.

Det enda som barnet riskerar att andas in är väl kvalster. Det kommer de få i sig oavsett vilken fäll ni har!

Var ju lite bra skrivet ändå:)

• AnetteGunnarsson

Jo men alla saker man köper till barn finns ju inte alltid på barnavdelingen :0)

elinelversson skrev 2008-09-11 11:51:23 följande:
    ja, dom säljs ju på mattavdelningen
  • TheDyingBride

Jag har pratat med IKEA själv och det är inga kemikalier eller giftiga ämnen i den.

Anledningen till att de inte rekommenderar den till små bebisar är att håren är så långa att de kan få dom i munnen.

Jag har haft den i vagnen, framförallt på vintern, då har ju barnen haft overall och grejer och inte kommit i kontakt med håren på fällen och de har du aldrig fått dom i munnen och det har gått alldeles utmärkt TROTS att det säljs som en matta.

• buffybus

äh den kan du ha i vagnen... mitt barn ligger o käkar på min mammas matta.. han lever ännu...

Jocke+André älskar er mest av allt!!
  • 2006ängel

....men brukar inte barn ligga på mattor på golvet?

mina barn gör det iallafall och de har överlevt ;)

kan tillägga att de inte har fleece overall på..

• lkgj

Åh så bra...ska införskaffa en sådan till vagnen då...tycker att det är bra pris för att värma barnet rumpa ...Glad

• maus
    2006ängel skrev 2008-09-12 14:28:09 följande:
    ....men brukar inte barn ligga på mattor på golvet?mina barn gör det iallafall och de har överlevt ;)kan tillägga att de inte har fleece overall på..
  • Vilmas Mamma

Här finns äkta till samma pris. www.lammskinn.se
    Man tappar ju funtionen med oäkta lixom.

*~Vilma & Edvin~*
  • TheDyingBride
    Corpset skrev 2008-09-15 20:55:35 följande:
    Ikeas är väl garvade med krom? (dvs giftigt)
    Enligt IKEA själva så är det inga giftiga ämnen i mattan.
  • ami

Ikeas fällar är garvade med krom. De är inte heller tvättbara.
    Babylammskinn är tvättbara och är inte garvade med krom.

Om det är farligt med krom har jag ingen aning om

• tjorven80

undra om min 2 åring dör av hundhåren då eller katt håren ... tro mig det har hon haft mycket utav i munnen..

kanske inte finns något hopp för mina twins nu då.. djur, kvalster och ikea fäll.. pphhhuuu vilken start i livet.. 

ami skrev 2008-09-15 23:19:58 följande:
    Ikeas fällar är garvade med krom. De är inte heller tvättbara.Babylammskinn är tvättbara och är inte garvade med krom.Om det är farligt med krom har jag ingen aning om
    ja har tvättar min ikea "matta"
  • maus

Vilmas Mamma skrev 2008-09-15 20:58:15 följande:

Här finns äkta till samma pris. www.lammskinn.seMan tappar ju funtionen med oäkta lixom.
    Men är inte IKEAs äkta? Är det fuskpäls?
  • EnsamståendeMamma

Min son hade sin ikea fäll i vagnen förra vintern då han var liten. Han har aldrig fått utslag eller liknande. Nu ligger den hemma i en fotölj och där är han och klättrar men heller aldrig fått något.

• tjorven80
    maus skrev 2008-09-16 06:50:14 följande:
    Vilmas Mamma skrev 2008-09-15 20:58:15 följande: Men är inte IKEAs äkta? Är det fuskpäls?
    jo den är äkta
  • GrodAnn

Jag har tvättat vår IKEA-fäll för hand och den blev jätte fin och fluffig när den torkat. Varför skulle den inte gå att tvätta.

Sonen hade den i vagnen i ett par år och nu när han är 5½ brukar han ha den när vi är på pic nic.

Han har aldrig fått några utslag eller annat av den så det är nog ingen fara!

Svar på tråden Ni som har ikeas fårskinnsfäll i barnvagnen!!??!!