• chippo

fontanellen ihopväxt 6 månaders

hej
    när är det vanligt att fontanellen växer ihop?
    min tjej är 6 månader å 1 vecka å på läkarbesöket så sa doktorn att hennes fontanell va ihopväxt el vad man kallar det... han sa att det är lite tidigt men ändå inom godkända ramen så att säga
    pratade med en kompis som sa att hennes dr hade sagt att vid ca 18 månader så växer den ihop...
    när växte eras ihop?

• Svar på tråden fontanellen ihopväxt 6 månaders
  • Busbellan

Har med hört att runt 1,5 år är vanligast. Min dotter var nog ungefär så gammal. Sonen var nog ca 3 år innan den växt ihop och minstingen som är 14 mån har fortfarande öppen fontanell.

Mamma till Nora, August och Ella
  • chippo

tack för svar
    det är väl så olika det ända dr sa va att om det skulle vara några problem så märker jag det för det brukar börja med att de blir yra å bli illamående å kräkas då skulle jag söka för det...

• Beebiz

Min dotter har väldigt lite av den kännbara fontanellen öppen (hon är 4,5 mån). Läkaren sa dock att invändigt kan det vara öppet mer än vad som känns på utsidan. På BVC här säger de att fontanellen ska vara öppen till barnet är 8 månader. Det finns dock barn med normal huvudform där fontanellen stängs tidigare. Huvudsaken är att de övriga sömmarna i skallen inte också är stängda när huvudet växer. Detta är den info jag fått...Hör mkt olika, men det viktiga är att huvudet växer som det ska och att barnet mår bra! Självklart är det dock viktigt att hålla koll och mäta ofta!

Svar på tråden fontanellen ihopväxt 6 månaders