• annaty

Tips mot nästäppa

har precis gått in i v16 och åkt på den där härliga
    nästäppan-vet att det inte är förkylning. har preparerat mej med nässpray men det blir tillslut för starkt och sätter sej i halsen. nån som har nåt förslag?

• Svar på tråden Tips mot nästäppa
  • JenJa

Prova att smörja in framsidan av bröstkorgen med tigerbalsam, det gjorde jag och va jätte skönt! men de va i och för sig för att jag va förkyld.

• anåm

Om du tycker att nässprayen är för stark, testa koksaltlösning.
    finns även nässköljare att köpa,
    är som en STOR spruta som du fyller med koksaltlösning och sköljer näsan. sköljer även ur bihålorna om man har problem med dem.

Lycka till

• annaty

tack båda två. man blir ju galen tillslut, slår ju lock för öronen också så lever i en burk =D kram

• mami79

Jag blev avrådd av BM att använda nässpray under min graviditet. Be läkaren skriva ut Nasonex, ett nässpray som är ett kortisonpreparat som hämmar inflammation i näsan. Tar lite längre tid innan den ger effekt, men d hjälper. Annars har jag fått Rinexintabletter utskrivna som verkar avsvällande på nässlemhinnan. Lycka till

• Silverline

Rhincort nässpray finns på apoteket. Jag använde den i 7 dgr och är nu fri från nästäppa

~ Ilona, mitt hjärta, 000710 ~ Lillebror, i magen, Bf 090115 ~
  • annaty

nasonex har jag använt mot allergi innan, men kortison är ju inte bra för barnet? jag blev avrådd från att använda det när vi planerade barn i alla fall för att inte ha det i kroppen under graviditeten..

• Lizard

har du testat att skölja med näskanna? Finns på hälsokosten (apoteket har en variant också men den tycker jag inte är bra)

Man sköljer med saltvatten, skum känsla men hjälper mot bihåleinflammation och allergi så kanske

• Sthlm74

Rinexin - är det alltså helt ofarligt att använda under graviditeten? vill bara dubbelkolla.

Angående Nasonex så vet jag att det inte är någon fara att kortisonspray i näsan när man är gravid. Har fått detta bekräftat både från min allergiläkare samt av barnmorskan (står ej så i FASS än, men de vågar väl inte ta bort det än).

• lillafruluva

Det var min läkare på mvc som skrev ut det åt mig, de går bra att använda under graviditeten!

• bollanmollan

hur länge kan man använda rinexin?

• Dalkulla74

Rinexin fungerar bra MEN jag (och även en bekant till mig) drabbades av biverkningarna som är sömnsvårigheter och nervositet och det var inte värt att fortsätta använda tabletterna trots att de fungerade . Jag drömde jobbiga drömmar och sov uselt.

Svar på tråden Tips mot nästäppa