• Amandass

Utbildning för Layoutare/Grafisk formgivare

Hejsan,
    jag tänkte bara fråga om någon här har någon aning om hur lång utbildning det är om man vill bli Layoutare/Grafisk formgivare på en tidning?
    Behöver man gå högskola också? Eller räcker det med att man går gymnasiet?

Har hört att det är viktigt att ha kontakter i den branschen för att få jobb lättare. Då kanske jag kan praktisera under tiden jag pluggar på gymnasiet..?

• Svar på tråden Utbildning för Layoutare/Grafisk formgivare
  • Caranlachiel

Jag skulle vilja rekommendera en KY-utbildning (kvalificerad yrkesutbildning). Gick själv en sådan, finns flera olika inriktningar. Jag läste 2 år, under den tiden praktiserar man ca 1/3-del vilket gör att man får mycket arbetslivserfarenhet. Sedan examen har jag BARA jobbat med exakt det jag utbildade mig till. Är idag 24 år och tjänar mer än vad min pappa (civilingenjör) tjänade som mest när han gick i pension för ett par år sedan. Hur bra som helst!

http://www.ky.se/
    Här kan du se var närmaste utbildning finns och vilka inriktningar de kan erbjuda.

Vecka 13 - and counting!
  • Amandass

Det låter ju kanon! Aldrig hörttalasom KY-utbildning.

• Amandass

Vad är det för skillnad jämfört med högskola då?

• Caranlachiel
    Amandass skrev 2008-09-11 13:06:35 följande:
    Vad är det för skillnad jämfört med högskola då?
    Skillnaden är främst i utbildningsstilen. På högskola läser man oftast en kurs i taget - på KY läser man flera parallellt som i grundskolan/gymnasiet.

KY ger inte högskolepoäng (eftersom det inte tillhör högskolan), men man är CSN-berättigad på samma sätt som för högskolan.

Och så är det som sagt MYCKET praktik och inte lika mycket teori som på högskolan. Vilket jag tycker är jättebra. Man får se hur företag VERKLIGEN jobbar, inte hur man teoretiskt borde jobba. Man får massor av kontakter på olika företag, eftersom företag ofta är med och sponsrar utbildningarna och ofta är delaktiga med t.ex. föreläsare osv.