• Amandass

Utbildning för Layoutare/Grafisk formgivare

Hejsan,
    jag tänkte bara fråga om någon här har någon aning om hur lång utbildning det är om man vill bli Layoutare/Grafisk formgivare på en tidning?
    Behöver man gå högskola också? Eller räcker det med att man går gymnasiet?

Har hört att det är viktigt att ha kontakter i den branschen för att få jobb lättare. Då kanske jag kan praktisera under tiden jag pluggar på gymnasiet..?

• Svar på tråden Utbildning för Layoutare/Grafisk formgivare
  • Caranlachiel

Jag skulle vilja rekommendera en KY-utbildning (kvalificerad yrkesutbildning). Gick själv en sådan, finns flera olika inriktningar. Jag läste 2 år, under den tiden praktiserar man ca 1/3-del vilket gör att man får mycket arbetslivserfarenhet. Sedan examen har jag BARA jobbat med exakt det jag utbildade mig till. Är idag 24 år och tjänar mer än vad min pappa (civilingenjör) tjänade som mest när han gick i pension för ett par år sedan. Hur bra som helst!

http://www.ky.se/
    Här kan du se var närmaste utbildning finns och vilka inriktningar de kan erbjuda.

Vecka 13 - and counting!
  • Amandass

Det låter ju kanon! Aldrig hörttalasom KY-utbildning.

• Amandass

Vad är det för skillnad jämfört med högskola då?

• Caranlachiel
    Amandass skrev 2008-09-11 13:06:35 följande:
    Vad är det för skillnad jämfört med högskola då?
    Skillnaden är främst i utbildningsstilen. På högskola läser man oftast en kurs i taget - på KY läser man flera parallellt som i grundskolan/gymnasiet.

KY ger inte högskolepoäng (eftersom det inte tillhör högskolan), men man är CSN-berättigad på samma sätt som för högskolan.

Och så är det som sagt MYCKET praktik och inte lika mycket teori som på högskolan. Vilket jag tycker är jättebra. Man får se hur företag VERKLIGEN jobbar, inte hur man teoretiskt borde jobba. Man får massor av kontakter på olika företag, eftersom företag ofta är med och sponsrar utbildningarna och ofta är delaktiga med t.ex. föreläsare osv.
    Vecka 13 - and counting!
  • jojja

Åh, varför hittade jag den här tråden? Hittade en KY-utbildning jag bara VILL gå! Med ledningsgrupp av företag som jag verkligen verkligen skulle vilja jobba hos!

Shit...

• Caranlachiel
    jojja skrev 2008-09-11 13:23:03 följande:
    Åh, varför hittade jag den här tråden? Hittade en KY-utbildning jag bara VILL gå! Med ledningsgrupp av företag som jag verkligen verkligen skulle vilja jobba hos! Shit...
    Hahaha varför var inte det bra?
    Vecka 13 - and counting!
  • jojja
    Caranlachiel skrev 2008-09-11 13:25:08 följande:
    Hahaha varför var inte det bra?
    För att jag a) har fast jobb som inte gärna bara skippar (trygghet osv osv osv)och ffa
    b) jag har inte nåt studiemedel kvar
  • Caranlachiel
    jojja skrev 2008-09-11 13:31:32 följande:
    För att jag a) har fast jobb som inte gärna bara skippar (trygghet osv osv osv)och ffa b) jag har inte nåt studiemedel kvar
    Aha. Surt...
    Vecka 13 - and counting!
  • jojja
    Caranlachiel skrev 2008-09-11 13:36:43 följande:
    Aha. Surt...
    som fan! Blärk! Får väl försöka mygla mig in på nåt sätt
  • Caranlachiel
    jojja skrev 2008-09-11 14:04:21 följande:
    som fan! Blärk! Får väl försöka mygla mig in på nåt sätt
    När jag gick min utbildning var det faktiskt flera som jobbade parallellt och inte tog studiemedel alls. Beroende på hur schemat ser ut kanske du kan göra något sånt? Har för mig också att det finns vissa rättigheter till att ta tjänstledigt för att studera om man behöver. Fast då är ju pengaproblemet där igen då...
    Vecka 13 - and counting!
  • jojja

mhmm! Det vore nåt det... Går ju skift nu så det _kan_ ju fungera...

Tack för lite hopp!

• Mayla

Caranlachiel: Vad hette utbildningen du gick?

• Caranlachiel
    Mayla skrev 2008-09-11 15:27:43 följande:
    Caranlachiel: Vad hette utbildningen du gick?
    Teknikinformation, i Göteborg. Men den finns inte kvar längre, vi var den sista klassen som gick. De gjorde om den så nu kallas den Designteknik men det är inte riktigt samma vinkling på det längre.
    Vecka 13 - and counting!
Svar på tråden Utbildning för Layoutare/Grafisk formgivare