• Anonym

Hur länge ligger alkoholen kvar och när kan man amma igen?

Om man varit ute på fest te x.. o druckit.
    Hur länge har ni pumpat ut o haft er efteråt?
    Hur länge ligger alkoholen kvar o kommer ut i bröstmjölken?

Nu när jag var ut så pumpade  jag ut under ett dygn efteråt. Alltså.. amma jag första gången till nattmålet runt 04 tiden.

• Svar på tråden Hur länge ligger alkoholen kvar och när kan man amma igen?
  • HelenaMaria

Du kan amma direkt efter om du vill, mängden alkohol i mjölken är obetydlig. Självklart ska man inte vara jättebrusad när man hanterar ett barn men det vet väl de flesta.

• Anonym

jaha..
    har hört det kan skada barnet?

se va mycket olika information  man kan få..

nej självklart ska man inte det.

• Anonym

Det beror väl på HUR mkt man druckit.
    Fick lära mig att man ska vänta tre timmar per glas (vin) tills man kan amma igen. Alkoholen går inte ut i mjölken utan i blodomloppet. Så när den avtagit kan man amma. Annars går den ut i mjölken, men man behöver inte pumpa ut tills dess.

• Tjohalia

Man får samma alkoholhalt i mjölken som i blodet, dvs obetydlig. Är riktigt full har du 2 promille alkohol i blodet (och mjölken) och att dricka något med 2 promille alkohol i (som då bebisen får göra) är VÄLDIGT lite, och då är ändå 2 promille tilltaget från min sida, man är riktigt rejält full vid den halten...
    Är du nykter nog att hantera bebisen så kan du amma. Och du behöver inte pumpa ut mjölken (om du inte vill lätta på trycket då) för mjölken är fri från alkohol när blodet är det.

• Anonym (??)

Varför dricka när ens barn är så små, det är som att vissa inte kommit ifrån tonårslivet *suck*

• superanna

Man kan amma fast man har promille i blodet. Forskningen har ändrat de gamla reglerna... men dte skull eju kännas grymt onaturligt förstås..

• Jessisca

Anonym (??) skrev 2008-09-11 20:38:31 följande:

Varför dricka när ens barn är så små, det är som att vissa inte kommit ifrån tonårslivet *suck*
    så man får inte ta ett glas vin till maten för att man har små barn?

och om man nu vill pumpa för att va på den säkra sidan, så lär man väl ska pumpa INNAN man dricker, inte efteråt?
  • Anonym (??)
    Jessisca skrev 2008-09-11 20:46:46 följande:
    å man får inte ta ett glas vin till maten för att man har små barn?och om man nu vill pumpa för att va på den säkra sidan, så lär man väl ska pumpa INNAN man dricker, inte efteråt?
  • Anonym (??)
    Jessisca skrev 2008-09-11 20:46:46 följande:
    å man får inte ta ett glas vin till maten för att man har små barn?och om man nu vill pumpa för att va på den säkra sidan, så lär man väl ska pumpa INNAN man dricker, inte efteråt?
    Blev lite fel.. Skulle skriva att det står "om man varit ute på fest t ex och druckit" det är en helt annan sak än det du skrev.
Svar på tråden Hur länge ligger alkoholen kvar och när kan man amma igen?