• enlitenbitkaka

Försäkring - lösöre?

Ska teckna en ny hemförsäkring men är osäker på vad man ska fylla i för summa på lösöre? Dvs. den summa försäkringen täcker för lösa tillhörigheter.

Vet att "standard" är 200 000:- men jag har inget som är värt så mycket....

• Svar på tråden Försäkring - lösöre?
  • Lilla plopp kanin

du ska ju räkna alla dina kläder, smink, säng ev dator, tv mm. Det springer fort i väg.

Normalt räknar man mellan 3-5 tusen kr /m2.

• sydneygirl

Det ska ju täcka vad det skulle kosta att ersätta allt du har. Man har ofta mycket mer än man tror.

Tänk på alla köksgrejer, alla kläder, alla handdukar och lakan, alla smycken, dator, tv, alla möbler, alla småpryttlar

sv.wikipedia.org/wiki/L%C3%B6s%C3%B6re

• enlitenbitkaka

Kan tillägga att jag är 24år, nybliven singel och bor i en etta på 27kvm med vovven Har ju TV och dator men ex. TV'n kostade 6995:- ny för ett år sedan. Datorn ung. samma för två år sedan. Har en kamera som är värd kanske 5000:-. I övrigt är allt jättebilligt och IKEA och H&M.....Fundersam

• sydneygirl

Men kanske 100 000 är lagom för din del då. Eller 80?

• enlitenbitkaka

Har kollat med Länsförsäkringar och väljer jag lösöre för 150 000:- och en självrisk på 1500:- så blir det 800:-/år. Är det OK?

sydneygirl skrev 2008-09-11 15:55:08 följande:
    Men kanske 100 000 är lagom för din del då. Eller 80?
  • Lilla plopp kanin
    enlitenbitkaka skrev 2008-09-11 15:59:37 följande:
    Har kollat med Länsförsäkringar och väljer jag lösöre för 150 000:- och en självrisk på 1500:- så blir det 800:-/år. Är det OK?
    det är ok.
Svar på tråden Försäkring - lösöre?