• lillaälgfrun

Ska jag gravera in mitt bonusbarns namn i namnsmycket?

Hjälp mej lite här nu..
    Jag och min man har 2 gemensamma barn och han har ett barn som bor hos oss vv. Jag har träffat henne sen hon var 1,5 år och hon känns nästan som "mitt" barn.

Nu till problemet.
    Jag tänkte beställa ett namnsmycke med mina barns namn på och då slog det mej att jag kanske borde gravera in hennes namn också... Alltså samtidigt som jag gärna gör det, för att hon inte ska känna sej åsidosatt eller så, så känns det inte rätt. Varken mot mej själv eller hennes mamma. Jag är ju inte hennes mamma och kommer aldrig att bli det. Jag vet inte hur jag själv hade kännt om någon annan hade gått runt med mina barns namn runt halsen...

Vad är rätt och vad är fel?

• Svar på tråden Ska jag gravera in mitt bonusbarns namn i namnsmycket?
  • Nikitastar

Beror väl helt och hållet på vad ni har för relation.
    Men om vi skulle skiljas och mitt barns pappa skulle träffa en ny... Jag skulle bli skogstokig om hon gjorde det. :-P

• Caranlachiel

Jag hade nog gjort det. Känns som en fin gest. Annars blir ju hon absolut utanför eftersom du bara graverat in dina biologiska barns namn. Jag tror knappast att mamman blir upprörd över detta heller. Du graverar in namnen på de du håller närmast ditt hjärta helt enkelt, bio eller ej.

Vecka 13 - and counting!
  • Linitza

Tycker nog inte att det finns rätt och fel i denna frågan!
    Men som du skrev så har du funnits i hennes liv så länge hon kan minnas och ser dig som en självklar medlem i hennes familj och närhet. Prata med mamman och fråga vad hon känner. Ni är ju familj även om det är vv. Jag tror att mamman är glad att hennes dotter har en styvmamma, eller vad man ska kalla det, som inte åsidosätter hennes barn.

Gör som ditt hjärta säger!
    /Lina

• lillaälgfrun

Ja, lite så tänker jag också.. Jag skulle bli helt galen! Men jag har ju endå funnit där som en "mamma" hela hennes liv (hon är 6½ år nu) Och det skulle inte kännas rättvist mot henne att inte ha med henne. Som att hon skulle betyda mindre..

Skit svårt är det..

• TheDyingBride

Har du bra kontakt med mamman kanske du kan prata lite med henne först?
    Bara för att pejla läget, och förklara att det är som du skriver, du blir givetvis aldrig hennes mamma men hon betyder ändå väldigt mycket för dig.

Mamman ser det förhoppingsvis också som en fin gest.

• lillaälgfrun

Nja.. Jag vet inte hur "glad" mamman skulle bli.. Tyvärr är hon inte så enkel att prata med heller..

• Gucci76

Det tycker jag absolut att du ska göra, jag menar flickan tillhör ju familjen lika mycket som era gemensamma barn.
    Prata med mamman och berätta vad du tänkt göra, och fråga vad hon känner inför det.
    Hade det varit jag, så hade det bara gjort mig glad och tyckt att det var skönt att veta att flickan är en i familjen.

• lillaälgfrun

Ja.. Jag gör nog det... Tack för era råd allihopa =)

• Alisa

Min sambo skulle ju kanske inte bära ingraverade smycken ... men han har varit som en far till min son under flera år och hade han skaffat något med barnens ingraverade namn hade det varit konstigt att inte ha med stora sonen, han som endast biologiskt är min.
    Dock bor sonen så gott som alltid hemma hos oss, så sambon har varit pappa på alla sätt utom just spermien som träffade ägget.

Men jag förstår att det är svårt att veta. Och särskilt som mamman verkar vara svår.
    Har du pratat med pappan om det här. För honom kanske det känns självklart alt. konstigt om hennes namn skulle vara med.
    Lycka till!

• Lev väl ångra inget

Tänk inte på bion, tänk på barnet. Det viktigaste är att hon inte känner sig åsidosatt, utan som en del i familjen. Om sedan barnets mor får reda på smyckets existens kan du ju försöka förklara det för henne då. Så hade jag gjort iaf :)

Svar på tråden Ska jag gravera in mitt bonusbarns namn i namnsmycket?