• siggie

Allväderstövlar vs vinterkängor!?

Är så ofantligt velig denna höst/vinter när det gäller skor till barnen (6 och 5 år gamla)! Har inte råd att köpa både dyra höstskor och dyra vinterskor....vill ju ha rejäla vattentäta, luftiga skor/kängor....hörde en kamrat som hade låtit sina barn ha allväderstövlar på sig både höst och vinter förra året och det hade inte varit någopt problem enligt henne....vi bor i skåne så här är ju aldrig riktigt kallt. Men är de verkligen luftiga? Känns så instängt med allväderstövlar, eller är det jag som är fördomsfull? Tror ni allväderstövlar skulle fungera under en mild vinter? Kanske med rejäla sockor i? Vilka erfarenheter har ni av dessa stövlar, vilka märken är bra? Pris? Vad köper ni för skor/kängor/stövlar till era barn denna höst/vinter??? Överös mig med tips och råd för det behöver jag verkligen!!!

• Svar på tråden Allväderstövlar vs vinterkängor!?
  • Busbellan

Nja, jag skulle nog hellre satsa på ett par riktiga vinterkängor. Allväderstövlar blir nog lite kallt om det blir minusgrader.

Mamma till Nora, August och Ella
  • siggie

Jag har läst om Viking Cherrox (heter de så?) som ska säljas på bla Coop och om andra stövlar på Din Sko som ska ha ullfodrade allväders men jag vet inte....jag har i alla fall inhandlat Ecoo Gore tex för första gången i mitt liv och priset sved kan jag säga....två par kängor till äldsta barnen: 1700 spänn! Så min tanke är att låta de ha dessa skor både höst och vinter, dvs i alla tänkbara klimat! För här nere i Skåneland vet man aldrig hur höst och vinter kommer bli! Oftast blir det plusgrader och slask men ibland slår det om till 15 minus och svinkyla.....har hört att goretx ska fungera bra i nämnda klimat....andra som har andra erfarenheter får gärna yttra sig....

• Busbellan
    siggie skrev 2008-09-12 21:42:57 följande:
    Jag har läst om Viking Cherrox (heter de så?) som ska säljas på bla Coop och om andra stövlar på Din Sko som ska ha ullfodrade allväders men jag vet inte....jag har i alla fall inhandlat Ecoo Gore tex för första gången i mitt liv och priset sved kan jag säga....två par kängor till äldsta barnen: 1700 spänn! Så min tanke är att låta de ha dessa skor både höst och vinter, dvs i alla tänkbara klimat! För här nere i Skåneland vet man aldrig hur höst och vinter kommer bli! Oftast blir det plusgrader och slask men ibland slår det om till 15 minus och svinkyla.....har hört att goretx ska fungera bra i nämnda klimat....andra som har andra erfarenheter får gärna yttra sig....
    Goretexkängor använder mina barn hela hösten, vintern och en bit in på våren. Det bra med goretex är ju att de andas och därför blir barnet heller inte för varm i skorna.
    Om du vill ha billigare goretex kängor till ett annat år så kolla in Viking goretex på Intesport, de brukar kosta 500-600 kr.
    Mamma till Nora, August och Ella
  • Vim

Jag har en liten kille (3 år) och jag bor uppe i norr men vi kommer köpa Kuoma kängor. De är varma (blir ju lätt 15-20 minus här), luftiga, höga skaft och extremt lätta att ha på sig. Inga tunga sulor eller så. Kostar ca 650 kr.

• Lejån

Vi hade just viking cherrox till tjejen förra året och är mkt nöjd! hon hade dem rätt ofta faktiskt, och de var ju inte dyra! köpte dem på coop. Ska nog se om vi hittar ett par i år också, perfekt på hösten ju då det är slaskigt men inte så superkallt.

• VitaRosen

Ni som köpte viking cherrox, behövde ni fodrade gummistövlar också? Eller räckte det med vanliga gummistövlar framåt våren/sommaren?

• Lejån
    VitaRosen skrev 2008-09-12 23:20:48 följande:
    Ni som köpte viking cherrox, behövde ni fodrade gummistövlar också? Eller räckte det med vanliga gummistövlar framåt våren/sommaren?
    Absolut onödigt med fodrade gummistövlar!
  • Champis

viking cherrox ser ju bra ut. Priset var också bra. Ett klipp låter det som. Har någon sett den i affär än?

Ska kolla själv så fort jag är på Coop.

• sofia23

viking cherrox är kanon..har bara sånna till mina barn på vintern,eller köper alltid ecco med men används aldrig..

• Tjej73

Viking cherrox klarar max ett par minus, tror jag. Om ens det. Så sa butuksbiträdet åt mig när jag köpte sådana åt mina barn.

• Joje

Mina barn hade Vincent allväderstövlar förra vintern. De klarar -15 grader och med ullsula och varma ullstrumpor klarade de hela vintern!!

♥ Mamma till ♂ 17 april 2007 & ♀ 12 juli 2008 ♥
  • Hanah
    Joje skrev 2010-09-06 14:49:47 följande:

Mina barn hade Vincent allväderstövlar förra vintern. De klarar -15 grader och med ullsula och varma ullstrumpor klarade de hela vintern!!

Till mig sa de att Vincents allvädersstövlar klarar ett par minusgrader med ullstrumpor. Hade dina barn dem i minus 15 och förblev varma?
  • JWM
    Hanah skrev 2010-09-06 20:42:49 följande:
    Till mig sa de att Vincents allvädersstövlar klarar ett par minusgrader med ullstrumpor. Hade dina barn dem i minus 15 och förblev varma?
    vilka skor då?

hade neoprenstövlar förra vintern till barnen o dom frös om fötterna...
  • Hanah
    JWM skrev 2010-09-07 12:48:27 följande:
    vilka skor då?

hade neoprenstövlar förra vintern till barnen o dom frös om fötterna...
    Ja, det var det jag menade. Att de stövlarna inte håller när det blir riktigt kallt.
Svar på tråden Allväderstövlar vs vinterkängor!?