• Rulle06

Rullstol Etac Panther?

Undrar om någon har någon erfarenhet av denna rullstol?

Vår dotter på dryga 2½år ska nog få en sån o jag är lite skeptisk.. Är den bra? Hur är den att köra på vintern i t.ex. snöslask, tung att lyfta in i bilen?...

Berätta allt ni vet
    Tacksam för svar
    /Madeleine

• Svar på tråden Rullstol Etac Panther?
  • 4u2

Hej
    Har själv inte erfarenhet av just den rullen, min dotter har alltid haft pantheras stolar som hon kört själv.
    Men googlade på etac stolen och tyckte den såg bra ut. framför allt fanns det många bra tillbehör om man berhöver det och så var den ju ställbar i många lägen så att det går bra att vila i den med.Är nog varken svårare eller lättare att köra i snö än någon annan stol, men jag har tyckt att rullstolana lilla T har haft, har varit mycket enklare att köra än en vagn.(när hon har behövt hjälp).Kollade in vikterna med och den verkar inte å jätte tung, beror ju dock på vilka tillbehör man måste ha för att barnet ska sitta bra.Om den är hopfällbar(framkom inte riktigt i texten)så är den ju mycket enkel att lasta i en bil.Pantheras stolar som vi har går inte att fälla ihop och tar därför ganska mycket plats.
    Hoppas detta kan hjälpa dig lite i dina funderingar, fast jag inte har erfarenhet av just den stolen utan bara kollade in den och hur den skulle funkat för oss.

• Rulle06

Tack för svaret. Rullstolen är beställd nu. Dottern kommer att behöva flera tillbehör för att sitta bra.
    Utrymme i bil är inget problem. Vi har en Chevrolet Trans Sport. Har du någon någon erfarenhet av att gå på dåligt plogade grusvägar? Det är nämligen så vi har det på vintern.

• mamman i skogen

Vi har en phanter och är nöjda den går ju att utrusta bra med tillbehör för att få ett bra sittande. Ang snö så kör jag hellre rullstol än vagn i slask och snö. Rullen är så lättmanövrerad och om man bara tippar lite så framhjulen inte är i kontakt med marken så är den lättare att köra än vagn även fast det inte är ultimat att köra på vinterväg. Kanon att beställa ett bord till rulen också det har vi mycket nytta av då skrutt kan ha sina leksaker kommunikationsmaterial och hjälpa till att bärai affären etc.

varje ar far 200 barn i sverige en cp skada
  • mamman i skogen

Det sämsta med rullen är tipskydden som är svåra att fälla ned och upp vi använder nästan aldrig dem för då blir man hindrad och kan inte köra över trottoarkanter etc men de behövs emellanåt för att inte ngn ska kunna tippa rullen bakåt.

• Rulle06

adams family: Tack snälla för svaren. kul att höra från någon som har en likadan. vi har en panda-stol till Julia. Funderar på om det kanske är samma bord. Är ju samma tillverkare. Detta bord fäster man i ett rör under armstöd.
    /Madeleine

• mamman i skogen

Vi har ett bord som man fäster med kardborrband i armstödet från början tyckte vi att det var lite pyssligt men nu e det inga problem. tror det finns på etacs hemsida om man vill titta på det www.etac.se men du har säkert tittat in där redan.

• Rulle06

Oki, tack då kan det nog bli problem. Till pandastolen har de fått specialbyggt ett bord för att hon inte vill lägga ner armarna..

Tyckte det var svårt att se hur bordet satt fast på etacs hemsida..

• mamman i skogen

Bordet likna det på pandan men fästes med kardborre istället.

• catmat

Hej
    Det går att få hjul med mönster på till rullen som man kan ha på vintern.

• Rulle06

adams family: Då var jag inte helt ute o cyklade iaf.. Får se om hjälpis kan fixa ett special till skruttan..
    Var in o kikade lite på dina bilder för ett tag sedan o såg att ni oxå har en rabbit. Det ska vi testa på Julia. Hon vägrar stå i ståskalet..

Tack snälla för alla dina svar..

catmat: Tror inte att problemet är för lite mönster utan snarare att de är svängbara o för små. Rädd för att de gräver ner sig i snöslasket..
    Men hjulen med mönster kanske är större än original?

/Madeleine

Svar på tråden Rullstol Etac Panther?