• isisisis

Hjälp med val av färg!Konstnärer. på FL?

Hej.

Jag hade tänkt göra en tavla med Modesty Blaise i Svart/vitt på en stor duk.

Är det smart att ta olja?

Eller ska jag ta akvarellpennor?

Jag vill ju ha en skart kontrast och tydliga linjer.

Är lite ovan,målar alltför sällan numera....

Nån som kan råda?

• Svar på tråden Hjälp med val av färg!Konstnärer. på FL?
  • eec82

jag skulle välja akryl tycker de är lättare att måla med, torkar snabbare än oljefärg. Man kan ju späda med vatten med om man vill. Men är bara vad jag skulle gjort. Alla tycker olika.

• ellam71

Jag hade valt olja... då kan man bättra på efterhand och göra kontrasterna tydligare...

Det som inte dödar härdar...
  • isisisis
    ellam71 skrev 2008-09-11 17:38:30 följande:
    Jag hade valt olja... då kan man bättra på efterhand och göra kontrasterna tydligare...
    En himla massa vitt går det ju åt!
  • ellam71

sant... men jag skulle tycka det var värt det om det blir bättre....

isisisis skrev 2008-09-11 17:41:15 följande:
    En himla massa vitt går det ju åt!
  • isisisis
    ellam71 skrev 2008-09-11 17:43:26 följande:
    sant... men jag skulle tycka det var värt det om det blir bättre....
    MM Tack
  • isisisis

Man kanske kunde göra en mall?

Och sprutmåla ?

har inte gjort det innan,men det kanske funkar?

Lite pyssligt förstås,men om tavlan är stor och det ändå är "tecknat" så är det ju inte så svart kanske?

vad tror ni?

• ellam71

Vad du än väljer vill jag se resultatet sen!! JAg är inne i en målarperiod... har inte haft min målarhörna klar sen vi flyttade till huset för 1 år sedan!!! haha... denna vecka tog jag tag i det... o har hittills målat 7 tavlor.. haahhahaha jag var visst sugen

isisisis skrev 2008-09-11 17:44:14 följande:
    MM Tack
  • isisisis

Ursäkta stavningen,sitter med risig laptop .

ellam71 skrev 2008-09-11 17:47:34 följande:
    Vad du än väljer vill jag se resultatet sen!! JAg är inne i en målarperiod... har inte haft min målarhörna klar sen vi flyttade till huset för 1 år sedan!!! haha... denna vecka tog jag tag i det... o har hittills målat 7 tavlor.. haahhahaha jag var visst sugen
    Jadå.Det ska mogna in bara

Då har du ju varit duktig!

Jag tar tid på mig,får mina ryck ibland bara
  • Bling1975

Jag hade också valt akryl, eller om jag inte skulle använda duk utan en stor pappskiva så finns det plakatfärg. Använde vi i skolan för att göra just den typen av målningar. Billigare och täcker bra, lätt att få skarp när man inte har väven att ta hänsyn till.

Stitch längtar efter Lilo
  • isisisis
    Bling1975 skrev 2008-09-11 17:51:25 följande:
    Jag hade också valt akryl, eller om jag inte skulle använda duk utan en stor pappskiva så finns det plakatfärg. Använde vi i skolan för att göra just den typen av målningar. Billigare och täcker bra, lätt att få skarp när man inte har väven att ta hänsyn till.
    Jaha,ja det låter ju intressant...

Det kräver ju en hel del färg på en duk....

Var kan man hitta en pappskiva då?
  • krisscross

Olja är så gött, färgerna blir så sköna och lysande.... men de torkar så gott som aldrig, de måste man vara medveten om. Akryl är snabbt och effektivt, man kan få jobba mer med att få det täckande och fint på det sättet men jag skulle ändå rekommendera det. Windsor Newton har ok akryl i både studie- och konstnärskvalitet om jag inte minns fel (själv är jag mer av en oljemålare med akryl som komplement).

Svar på tråden Hjälp med val av färg!Konstnärer. på FL?