• mamma är bäst

Friskolor i Södertälje?

Min dotter ska börja förskoleklass iSödertälje nästa höst. Funderar på en friskola till henne.

Någon som har någon erfarenhet av Vittra (Uussarska), Kringlaskolan eller Södertälje friskola?

Tips och råd mottages tacksamt!!!!

• Svar på tråden Friskolor i Södertälje?
  • mamma är bäst

Ok, tack för svaret.

Hörde ett rykte om att en av skolorna drivs av jehovas vittnen, är det så?

• vampyria2

I Kringlaskolan går mina barn. En har gått ut förra året en i åttan och en i förskoleklassen.
    Skolan är underbar, små klasser underbara lärare och bra inriktining, hälsa och idrott.
    Jag tror inte att det är så vanligt att elever går på högstadiet och gillar alla lärarna, bägge mina älsta säger att det inte finns en enda lärare de inte gillar.

Lärarna i förskoleklassen är så gulliga och hittar på en massa kul med ungarna. Bara det att ena fröken har en ask med döda djur i gör villken 6 åring som helst tokig av lycka Skrattande (det är insikter och inte värre än så)

De går till skogen en gång i veckan och är ute varje dag.

Alla barnen får rida när de är lite äldre, vet inte riktigt hur gammal de är när de börjar.

Det är jätte fina utrymmen, frächa klassrum.
    Kan ju berätta att på skolavslutningen i år så firade de 10 år och då hade de tre karuseller, hästridning och en känd standuppkomiker, inte illa

Kan ju säga att ni bör sätta henne i en friskola, de kommunala är inte så bra tyvärr.
    Mem ring och ställ er i kö redan nu det är många som söker sig dit.

• mamma är bäst

Jag står redan i kö sedan två år tillbaka, till alla tre friskolor (eftersom jag bor så att hon skulle basplaceras i Hovsjö...) så jag tror nog att hon får plats. Nu funderar jag mest på vilken som är bäst? Vill gärna höra alla kommentarer, både bra och dåligt.

• vampyria2
    mamma är bäst skrev 2008-09-11 18:32:12 följande:
    Ok, tack för svaret.Hörde ett rykte om att en av skolorna drivs av jehovas vittnen, är det så?
    Det är kringlaskolan som har en rektor som är jehovas, men det rör inte undervisningen ett dugg, de firar alla högtider på samma sätt om inte mer än vanliga skolor och de pratar inget om det i skolan. min dotter umgås med skolchefensdotter och inte enns henne har de pratat något om det om hon inte har frågat själv
  • mamma är bäst

Ja, jag har hört mycket gott om just Kringlaskolan, med all utevistelse och så, och att de tar tag i ev mobbing direkt osv. Är lite lockad av den. Vet du om de kommer att ha något öppet hus för kommande förskoleklassare?

• vampyria2
    mamma är bäst skrev 2008-09-11 19:15:18 följande:
    Ja, jag har hört mycket gott om just Kringlaskolan, med all utevistelse och så, och att de tar tag i ev mobbing direkt osv. Är lite lockad av den. Vet du om de kommer att ha något öppet hus för kommande förskoleklassare?
    Ja det brukar de ha fram i vår.
    Södertäljefriskola har jätte bra lågstadie, men har visst massor av problem i högstadiet.
    Vittra är bra om man har barn som klarar att ta eget ansvar och lägga upp sin egen skolgång. Jätte fin skola men jag har hört att många som kommer därifrån inte har lärt sig det som jämmåriga har gjort och att de kan få problem med att hänga med i gymmnasiet pga det

Mobbning har jag faktiskt inte hört något om på skolan och det tror jag beror på att de tar tag i elakheter så fort de ser eller hör dem. De har nolltollerans mot såna saker och håller hårt på det också.
  • mamma är bäst

Hmm, väcker liv i denna tråd igen...

Har precis fått erbjudande om plats på Södertälje friskola. Har kollat med Kringlaskolan och där står dottern som första reserv. Vill ju helst ha in henne på Kringlaskolan...
    Kan jag tacka ja till den här platsen på friskolan och sedan, om hon får plats på Kringla, ändra mig och ta den platsen istället?

Svar på tråden Friskolor i Södertälje?