• Småkottarna

Grov hårväxt efter brutet ben - varför?

Sonen bröt lårbenet tidigare i sommar och har fått ligga med benet i 90 graders vinkel i en ställning med inopererad skruv ovanför knät. Han hade smalbenet i en mitella så att det inte skulle hänga neråt. Efter de plockat bort detta upptäckte jag att han såg ut som en gorilla på benet han hade brutit. Tät kraftig mörk hårväxt på hela benet. Vet någon varför det har blivit så? Tänkte först om det berodde på att han hade mitellan mot benet hela tiden i 5 veckor, men det kan det ju inte vara eftersom även hela låret ser ut så också, och det har alltid varit helt fritt. Är det kroppen som gjort så för att försvara det som är trasigt inuti? Finns det någon som varit med om liknande? Kommer han förbli så här på benet eller kommer detta ramla av?

• Svar på tråden Grov hårväxt efter brutet ben - varför?
  • Småkottarna

ingen som har en susning?

• Ragnar

Min son bröt också lårbenet i sommras. Han låg i sträck i 3 veckor (dock inte 90°) och sen gips i 3 veckor. Han har inte så mycket hårväxt som du beskriver. Men hårväxten är ändå mer på det brutna benet än det andra.
    Hur lång tid har det tagit för din son att börja gå igen? Min lille har varit utan gips i en vecka nu och han vågar knappt stå på benet ännu. Fast cyklar göra han så ont kan han inte ha.

• Dimitra

Jag hade gips från knogarna upp till armbågen på ena armen i våras. Har fått tjocka svarta hårstrån handen och ser verkligen inte klok ut. Jag vet inte heller varför men gissar att kroppen kanske försökt få till ett luftlager mellan hud och gips. Har nämligen inte mer hår på armen efter gipset än vad som fanns tidigare, men så är jag som en liten apa (fast ljusare strån) också så det kanske inte behövdes

The Dimitra universe.
  • Småkottarna

Nej jag förstår inte heller varför det blivit så, och min son hade inget gips heller, utan endast en skruv genom benet som höll ihop det trasiga benet på rätt ställe. Benet bröts spiralformat på diagonalen från ena sidan ljumsken till andra sidan knät.

Svar på tråden Grov hårväxt efter brutet ben - varför?