• ACAP

Anmäla till fk innan barnet är fött?

Kommer banne mig inte ihåg hur vi gjorde förra gången. Men ska man verkligen begära föräldrarpeng innan barnet kommit? Har man inte en månad efter förlossningen där man har nån annan slags peng, kommer inte ihåg vad det heter. Och då ansöker man väl under den tiden?
    Ingen vet ju riktigt när ens barn kommer, ingen vet hur det kommer att gå med barnet, känns konstigt att begära fp innan förlossning.

Vissa säger sig ha sett en ängel, jag har hållit en i famnen.
  • Svar på tråden Anmäla till fk innan barnet är fött?
  • VåraHjärtan

Jag skickade in mitt moderskapsintyg och fick nu papper som min arbetsgivare skulle skriva på.

Man kan ju ta ut 60 dagar med fp INNAN barnet är fött!  :)

• ACAP

jo det vet jag. Nu är det så att jag går på hp på heltid.
    Och jag fick också papper från fk(efter inskickat moderskaps intyg) som arbetsgivaren skulle skriva på men det är för att få rätt ersättning. MEn vad jag menar att vissa här pratar om att skicka in begäran för fp  för efter förlossningen redan en bra tid innan.

Efter en förlossning vad jag kommer ihåg får man ett nytt papper som ksa in där det står att barnet är fött och när. (har jag för mig). Jisses, att man inte kan komma ihåg efter bara 3 år.

• Cia o krabaten

nej ingen annan ersättning än fp får man, så ansök från när du vill ta ut dagar och tänk på handläggningstid mm.

• ACAP

hm... men även efter min första dotter, som var dödfött fick  jag automatiskt en månad vad de kallade moderskapspeng.

• ACAP

kollade nu moderskapspeng = föräldrarpeng. Men jag är säkert på att jag fick pengar för första månaden utan att anmäla nåt särskilt förrutom att barnet var fött.

• Kajak

Om du har Etjänst hos FK hemsidan så där kan du börja skriva dit datum när bebis är fött.

Men du kan meddela dom att du väntar barn igen...

Lycka till

• mamma till Melvin

Jo man måste ansöka om föräldrapenning senast samma dag man vill ha ersättning för det så vill du tex sluta jobba 3 veckor innan BF så ansök nån månad innan för att se till att få pengarna och lägg gärna in om en rätt lång tid i taget för då brukar det gå smidigast att få pengarna.

Känns kanske konstigt att planera ledigt när bebisen inte kommit än men det måste man om man vill få sina pengar och kanske vara lite ledig även innan (om man nu inte har havendeskapsledig).

Jag hade havendeskapsledig till dagen för BF men sen fick jag ju börja ta FP från den dagen ohc det vet jag att jag ansökte om flera månader innan. Går ju alltid att ändra om nåt händer.

• Parvens syrra

Jag har havandeskaps penning nu, men den får man ju inte dom sista tio dagarna före BF och har ansökt om föräldrapenning då. gjorde en ansökan för tre månader framåt

• Simonsmami

Tänk på att försäkringskassan också har extra långa handläggningstider nu. Kan ta 6-8 veckor innan man får pengarna. Begär föräldrapenning nu för ett tag framåt, du vet väl ungefär hur du vill ha det?

• SULLIN

Får jag låna tråden till en följdfråga men tanke på "mamma till melvin"s svar? Måste man anmäla till fk om föräldrapenning innan barnet är fött även om man bara vill vara ledig innan förlossningen men ej plocka ngr. föräldradagar?

Hm... svårt att formulera mig. jag menar; Jag vill sluta jobba 2v innan BF men vill vara hemma utan ersättning den tiden och spara fk-dagarna till efter födseln. Kan man göra så? eller finns det någon andledning till att man måste ta föräldradagar för att få lov att vara ledig?

Svar på tråden Anmäla till fk innan barnet är fött?