• Anonym

Nån som vet vad ett riktigt pärlhalsband kan kosta ?

Sitter i lite tillfällig ekonomisk kris , måste ha pengar snabbt..
    vill inte låna av någon , har ett jätte fint pärlhalsband som jag fick en min farmor ( som jag för övrigt inte har nån alls kontakt med, så halsbandet har ingen som helst betydelse för mig )
    vet inte vad man kan få för det hos en pantbank , vill ju inte bli lurad..
    det är ganska nyligen knutet (eller vad det heter) med en knut runt varje pärla..
    pärlorna längst ner är störst , sen blir dem mindre och mindre..

nån som kan hjälpa mig med ett ungefärligt pris ??

• Svar på tråden Nån som vet vad ett riktigt pärlhalsband kan kosta ?
  • Anonym

beror helt på vad det är för pärlor.om dom är odlade eller inte.Tycker du ska gå till en expert och fråga innan du går till pantbanken!

• Mannehkunda

ta med det till en affär som säljer pärlor, och fråga vad det är värt.
    jag frågade om mitt på typ guldfynd..

• Anonym

dem är odlade och "levande" , min mamma sa att dem dör och blir fula om man inte använder det

• Anonym (Loa)

vad menas med levande??

Anonym skrev 2008-09-11 20:11:49 följande:
    dem är odlade och "levande" , min mamma sa att dem dör och blir fula om man inte använder det
  • Anonym

jag har ingen aning faktist , det var vad min mamma sa, glömde fråga..

• Mannehkunda
    Anonym skrev 2008-09-11 20:11:49 följande:
    jag trodde att jag hade Jamaicapärlor, dvs odlade. Ett halsband och ett armband med ganska stora pärlor. De värderade dem till c:a 1100kr tillsammans.
    Sen fick jag tyvärr veta av min betydligt mer kunniga vän att de är av plast
    Hon i butiken såg inte ens det, så gå till en expert är mitt tips!
  • Anonym

ja får ta och göra det , dem ligger i en ask från NK , så det borde ju vara "riktigt" pärlor

• Anonym

en fråga till , kan man gå till en affär som guldfynd , och fråga ? kostar det något ?

• Mealla

Jamnhet, storlek, ,kvalitet, farg, vilken typ av parlor, hur langt halsbandet ar (hur manga parlor) allt sant spelar roll.

Vit-, bla- och rosa-aktiga parlor ar vardefullare and de vanligaste som skiftar i graddgult. Storre parlor ar vardefullare, Mikimotoparlor kostar mer an andra etc. Sa du borde ga in till en guldhandel sa att de kan hjalpa dig med en vardering.

Ett vanligt ok halsband (odlade parlor) som de flesta har kostar val ett par, tre tusenlappar - finare parlor kostar tiotusentals kronor. Om det vore mer vardefullt sa borde val din farmor informerat dig kanske?

• Mannehkunda
    Anonym skrev 2008-09-11 20:19:23 följande:
    en fråga till , kan man gå till en affär som guldfynd , och fråga ? kostar det något ?
    som sagt gjorde jag ju det, hon kände på dem och vägde i handen, och hade totalt fel..

Gå till någon kunnig. Har ni kanske någon smyckestillverkare i närheten? ring dem
  • sasssyy

guldfynd ska du INTE gå till.. gå till en riktigt pantbank eller riktig juvelerare. men du får nog inte många hundringar för dem.
    Jag har äkta pärlor som jag fick av mitt ex... ett halsband och det kostade 998 kr nytt (var nån specialrabatt, har kostat mer) men när jag ville sälja det skulle jag få 400 kronor för det och då bara för att jag kände killen i butiken så han var lite schysst...lägg ut det på tradera i stället.. större chans att nåt pucko (sorry) betalar mer

• Polly S

sasssyys (blev det rätt antal bokstäver?) förslag om en pantbank var bra, då kan du ju dessutom köpa tillbaka det om ekonomin reder ut sig!

• Polly S

och nej, Guldfynd är väl som elgiganten, bara säljare utan att de nödvändigtvis har kunskap om varan...

• Bodilla

en collier med äkta (dvs "vilda", inte odlade) pärlor värderas till 100000-200000 kr, beroende på slitage etc.

• Anonym

Jag fick ett pärlhalsband av min man i present tidigare i år. Det är odlade vita pärlor, med spänne i guld. Det kostade ca 4500 kronor.

• Anonym (blingeling)

Det går inte att säga något om pris öht om du inte anger måtten på pärlorna och hur många det är, om de är runda eller barocka samt om lystern på pärlorna är god eller det finns slitna pärlor (vanligen nära låset om ett äldre halsband har lås) osv.

Och sen krävs det faktiskt en expert för att se om pärlorna är odlade eller vilda. Flodpärlor finns ju också t ex, även skandinaviska sådana, men de är ganska ovanliga.

Vill du kolla efter pärlhalsband som till det yttre liknar ditt och jämföra lite så rekommenderar jag att söka på pärlcollier i internetbutiken på

www.kaplans.se

• Anonym (blingeling)
    sasssyy skrev 2008-09-11 21:10:01 följande:
    guldfynd ska du INTE gå till.. gå till en riktigt pantbank eller riktig juvelerare. men du får nog inte många hundringar för dem.
    Jag har äkta pärlor som jag fick av mitt ex... ett halsband och det kostade 998 kr nytt (var nån specialrabatt, har kostat mer) men när jag ville sälja det skulle jag få 400 kronor för det och då bara för att jag kände killen i butiken så han var lite schysst...lägg ut det på tradera i stället.. större chans att nåt pucko (sorry) betalar mer
    Eh...det där är odlade pärlor av lägre kvalitet skulle jag säga, till det priset.

Lite lyxigare nya pärlhalsband går vanligen på runt 4-12 000 kr. Halsband med stora Southsea- eller Tahitipärlor betydligt mer eftersom pärlorna kan kosta 2000 kr/styck.
  • Anonym (?)
    Bodilla skrev 2011-09-25 17:16:18 följande:
    en collier med äkta (dvs "vilda", inte odlade) pärlor värderas till 100000-200000 kr, beroende på slitage etc.
    Tror du att ts har stor nytta av ditt svar 3 år senare? Varför gräver man upp en så gamal tråd ens?
  • Anonym (Guldfynd)

Jobbar själv på Guldfynd, och givetvis kan vi göra en gratis uppskattning på vad det kan vara värt, men det är just bara en uppskattning och inget garanterat. Men precis som med guldpriset, så kan vissa pantbanker ge mer och vissa mindre. Rekommenderar dig att göra lite research för att se vart du kan få mest. Att gå till en äkta juvelerare är att rekommendera, eftersom han kan lossa en pärla och se om det är pärlsubstans rakt igenom, eller om det är syntet som är själva kärnan. Kan vara så att han tar betalt för detta, då han måste lossa pärlan, gå igenom den och sen knyta fast den igen.
    Du skrev att pärlorna var doserade (dvs att den största pärlan är i mitten och de blir mindre och mindre), detta KAN öka värdet något, eftersom det är svårt att hitta pärlor i samma storlek och färg. Är pärlorna orientaliska, dvs att de är skapta vilda i naturen, så är dessa extremt värdefulla om färg och form är rätt. Odlade pärlor får en hjälpande hand av människan, så dessa är många tusenlappar billigare.

En pärla är en levande organism och är känslig för bla parfym, kemikalier osv. Förvara aldrig pärlor i bomull, då detta torkar ut pärlan och då dör den. Det ser man på att den har tappat lystern och färgen blir gråaktig. Hellre att man lägger dem i förslutningsbara plastpåsar när man inte använder dem.

Svar på tråden Nån som vet vad ett riktigt pärlhalsband kan kosta ?