• Anonym

Jag behöver era råd NU! Min ettåring är hysterisk vid läggning, vaknar hysterisk på natten osv...

Har ett barn på strax över året som den senaste månaden har totalvägrat att somna på kvällarna. Spjänar emot när vi ska lägga henne i spjälsängen och gråter hysteriskt. Förr var det bara att ge nappflaskan så sov hon efter hon ätit upp.
    Har testat att lägga mig bredvid, ha ljusare i rummet, få vara vaken längre, kortare middagslur... Känns som vi testat ALLT men inget verkar gå hem. Jo förresten, om man tar en biltur så slocknar hon allt som oftast nästan med en gång.

Känner mig så hjälplös, finns det NÅGOT man kan göra eller ska det vara så här? Att hon gråter tills hon hulkar vid varje nattning??

• Svar på tråden Jag behöver era råd NU! Min ettåring är hysterisk vid läggning, vaknar hysterisk på natten osv...
  • Anonym

Kanske ska tillägga att hon även vaknar på nätterna, allt mellan en timma till fyra timmar. GRÅTANDES givetvis...

• Anonym

Men vid nattskräck, blir det rädda av att de SKA sova då? Trodde det bara var då de vaknade på nätterna  som var nattskräck, men detta gäller även vid sängdax. Hon totalvägrar. Helt hysterisk.
    Tyvärr sover hon inte bättre hos oss.

• SIN74

Båda mina hade perioder runt året då de var svårare att få i säng men inte så som du beskriver. Försöker bara spåna. Synd att det inte fungerar bättre hos er. Förhoppningsvis är det bara en fas som snart passerat.

• Anonym

Ja, de flesta säger att det är en fas, och givetvis tror jag ju också det. Men man står där hjälplös med en dotter som skriker sig hes och inte kan komma till ro, man vill ju kunna hjälpa på bästa sätt men inget verkar som sagt hjlälpa, förutom en biltur då. Och det blir man ju avrådd ifrån...

• Trolltoka

Så var våran dotter också + att när hon vaknade hade hon jättepanik. Insåg tillslut att hon kände sig instängd i spjälsängen. Den var helt enkelt för trång. För hon vill röra på sig mycket när hon sover. Så vi gjorde helt enkelt så att vi slopade spjälsängen Istället fick hon en 120 säng att sova i. Eller ja säng och säng, resårmadrass på golvet. Gosade upp med massa kramdjur och kuddar, stort täcke osv. La oss brevid henne och sjöng medans hon drack vällingen. Somnade utan problem. Sov hela natten. Nu så räcker det med att vi lägger ner henne i sängen och ger henne flaskan. Ibland får vi lov att ligga hos henne tills hon somnar, men oftast inte.

• Anonym
    Trollmamma07 skrev 2008-09-11 21:25:41 följande:
    Så var våran dotter också + att när hon vaknade hade hon jättepanik. Insåg tillslut att hon kände sig instängd i spjälsängen. Den var helt enkelt för trång. För hon vill röra på sig mycket när hon sover. Så vi gjorde helt enkelt så att vi slopade spjälsängen Istället fick hon en 120 säng att sova i. Eller ja säng och säng, resårmadrass på golvet. Gosade upp med massa kramdjur och kuddar, stort täcke osv. La oss brevid henne och sjöng medans hon drack vällingen. Somnade utan problem. Sov hela natten. Nu så räcker det med att vi lägger ner henne i sängen och ger henne flaskan. Ibland får vi lov att ligga hos henne tills hon somnar, men oftast inte.

Du ger mig hopp.

För häromkvällen somnade hon utan problem i soffan. Bara så där. Blev lite ställd. Kanske är dax att titta på annan säng till tjejen då.

Har faktiskt funderat på att byta till en växasäng. Får bara hoppas att det kan vara något.

Dottern rör sig också mycket under natten, de gånger jag sovit i hennes rum har jag ibland hört hur hon slår i kanten...

• Anonym

Ingen annan?

• Anonym

pröva att släcka ner tidigt. Gör nattningen mysig. låt henne somna hos er i soffan om det är det enda som fungerar och bär in henne sen. Hon kommer att somna i egen säng när hon är 25 även om hon inte gör det nu

• Anonym
    Anonym skrev 2008-09-12 12:15:40 följande:
    pröva att släcka ner tidigt. Gör nattningen mysig. låt henne somna hos er i soffan om det är det enda som fungerar och bär in henne sen. Hon kommer att somna i egen säng när hon är 25 även om hon inte gör det nu

Det är ju lite så vi har det, har det rätt mörkt, dämpat med ljud och att vi försöker varva ner innan läggningen men ja, det har gått framt till alldeles nyligen...

• Rauur

Känner igen mig i de du skriver! Min son är likadan, han är 2 år.

Han har också hållt på så i ca 1 månad.

Är helt frustrerad.

• Anonym
    Rauur skrev 2008-09-12 12:37:29 följande:
    Känner igen mig i de du skriver! Min son är likadan, han är 2 år. Han har också hållt på så i ca 1 månad. Är helt frustrerad.
    Ja, man blir verkligen frustrerad. När ingenting tycks hjälpa. Efter tre timmars gråt/gnäll och hysteriskt skrik då jag skulle lägga henne i spjälsängen så fick det bli en biltur, då somnade hon...
  • Rauur
    Anonym skrev 2008-09-12 12:39:41 följande:
    Ja, man blir verkligen frustrerad. När ingenting tycks hjälpa. Efter tre timmars gråt/gnäll och hysteriskt skrik då jag skulle lägga henne i spjälsängen så fick det bli en biltur, då somnade hon...
    Emanuel somnar också jätte lätt i bilen.
    Har försökt fått honom att sova middag nu eftersom jag hörde att om barnen inte sover middag så blir dom övertrötta sen så då sover dom dåligare.
    Men din dotter sov middag va?
  • Anonym
    Rauur skrev 2008-09-12 12:55:58 följande:
    Emanuel somnar också jätte lätt i bilen.Har försökt fått honom att sova middag nu eftersom jag hörde att om barnen inte sover middag så blir dom övertrötta sen så då sover dom dåligare.Men din dotter sov middag va?
    Har faktiskt provat både och. I början funkade det om vi drog ner på middgasluren men nu hjälper inget utav det. Verkar som hon är rädd för att somna.
  • Anonym

Vi kan sitta i hennes rum och leka, även då vi har gjort ordning för kvällen men så fort hon får vällingflaskan så går det inte, då blir det gråt och skrik.
    Nu ligger och äter vällingen här i soffan, men på sitt rum (säng eller madrass) går det inte.

Svar på tråden Jag behöver era råd NU! Min ettåring är hysterisk vid läggning, vaknar hysterisk på natten osv...