• Anonym

Är det nån skillnad på att vara förälskad och vara kär i?

Ja, hur resonerar och anser du...? jag är bara nyfiken Glad

• Svar på tråden Är det nån skillnad på att vara förälskad och vara kär i?
  • Anonym (kärogalen)

Ja jag tycker det är skillnad. Förälskad är för mig förstadiet till att vara kär. Jag kan bli småförälskad i många människor och ofta. Som när man träffar nya människor som man blir lite förälskad i. Lite småpirrigt sådär...

Kär är nästa steg.

Ska kanske tilläggas att jag är gift, men ändå tillåter mig att bli lite småförälskad.

• minatre

Olika ord på samma känsla känner jag. Förälskelsen är ju helt enkelt förstadiet till att älska ngn, alltså känslan som kommer innan man faktiskt älskar egentligen. När allt är nytt och pirrigt och man inte riktigt känner varandra. Att vara kär är väl egentligen samma sak, en känsla innan man faktiskt älskar. Det är väl mer så att "kär" är ett äldre ord och äldre människor använder det ju ofta vidare än andra. "Hon är så kär" tex om ett barn eller "de har en sådan kär katt". Det käns inte som att kär är ett lika "seriöst" ord idag som förälskad. Förälskad antyder starkare att det är kärlek ändå. Kär käns oxå som ngt man använde mer som barn, yngre tonåring. Läser man i dagboken från den tiden så var man ju kär i Conny och Ronny och Anders och Per beroende på vilken vecka vi tittar på och ibland flera samtidigt. Men man kunde ju även skriva "Älskar Magnus" bara för att tre sidor bort skriva att man älskade ngn annan Så man tog väl inget ord på allvar då egentligen!! Men kär käns inte lika vuxet för mig. När man är vuxen ska det mer till för att man ska falla än när man är "ung" och då använder man oxå ordet förälskad mer än ordet kär. Så förälskad käns mer "seriöst" för mig....

• annca

Håller med.
    Completely

Anonym (kärogalen) skrev 2008-09-11 21:48:49 följande:
    Ja jag tycker det är skillnad. Förälskad är för mig förstadiet till att vara kär. Jag kan bli småförälskad i många människor och ofta. Som när man träffar nya människor som man blir lite förälskad i. Lite småpirrigt sådär... Kär är nästa steg.Ska kanske tilläggas att jag är gift, men ändå tillåter mig att bli lite småförälskad.
    ~*~ Ursäkta mig men hey! Man har väl rätt att ändra sig...? (W.Crafoord)~*~
Svar på tråden Är det nån skillnad på att vara förälskad och vara kär i?