• maria81

HJÄLP! Träningsvärk så benen viker sig!

Nu har jag gjort knäböj på träningen igen, denna gången och gången innan har jag fått sån träningsvärk fram på låren, lite mot utsidan så benen viker sig när jag går i trappor eller i backar, jag kan inte ens böja mig ner. Hur ska jag stretcha detta och undvika det? det gör jätteont

• Svar på tråden HJÄLP! Träningsvärk så benen viker sig!
  • TBS

Gör det ont då?
    Eller är musklerna bara uttröttade? i så fall, är det bara att fortsätta träna, det ger sig med tiden.

För att stretcha framsidan av låret, står du med benet böjt mot rumpan, ta tag i foten bakom ryggen och tryck foten mot rumpan. Skjut fram höften så långt du kan (du kan behöva ta stöd med den fria handen, mot en vägg el likn.)

• maria81
    TBS skrev 2008-09-11 21:54:21 följande:
    Gör det ont då?Eller är musklerna bara uttröttade? i så fall, är det bara att fortsätta träna, det ger sig med tiden.För att stretcha framsidan av låret, står du med benet böjt mot rumpan, ta tag i foten bakom ryggen och tryck foten mot rumpan. Skjut fram höften så långt du kan (du kan behöva ta stöd med den fria handen, mot en vägg el likn.)
    Jga har försökt det, emn det är som om den delen av muskeln inte tar, det känns bara mot insidan. det hjälper inte
    Om ajg böjer mig ner är det som om man får 100 doser mjölksyra och de viker sig, ska jag fortsätta träna då?
  • TBS
    maria81 skrev 2008-09-11 21:56:39 följande:
    Jga har försökt det, emn det är som om den delen av muskeln inte tar, det känns bara mot insidan. det hjälper inte Om ajg böjer mig ner är det som om man får 100 doser mjölksyra och de viker sig, ska jag fortsätta träna då?
    Inte idag förståss ;)
    Du tar väl en vilodag mellan träningarna? Om du tränar utan vila, bygger du inga muskler
  • maria81
    TBS skrev 2008-09-11 21:58:56 följande:
    Inte idag förståss ;) Du tar väl en vilodag mellan träningarna? Om du tränar utan vila, bygger du inga muskler
    jag tränade i tisdags, det gjorde ont igår men värre idag...
  • TBS
    maria81 skrev 2008-09-11 22:02:31 följande:
    jag tränade i tisdags, det gjorde ont igår men värre idag...
    Ja, dag 2 brukar vara värst ;)
    Finns inte mycket annat att göra nu än att värma benen (ett varmt bad, kanske?) och försök att vara i rörelse så du inte stelnar. Ta ett par alvedon el likn. så blir det lättare att röra på dig.

När värken släpper, har muskeln blivit starkare så du kommer inte att ha lika ont, nästa gång.
  • Maddisen80

maria81 jag känner igen mig ,för även om inte jag ha tränat och jag går promenader eller något så viker sig benen utan förvarning och min sjukgymnast sa att det kan bero på att en sena är kortare än den andra på låret

• ric69
    maria81 skrev 2008-09-11 21:49:48 följande:
    Nu har jag gjort knäböj på träningen igen, denna gången och gången innan har jag fått sån träningsvärk fram på låren, lite mot utsidan så benen viker sig när jag går i trappor eller i backar, jag kan inte ens böja mig ner. Hur ska jag stretcha detta och undvika det? det gör jätteont
    Du ska alltid strecha den muskel du tränar oavsätt
    set eller reps! Att strecha lårets framsida:
    Sätt dig på en matta, på knä! Ha gumpen i golvet
    (så du inte sitter på benen)
    Ha någon bak om dig (en vägg eller bänk eller vän)
    luta dig bakåt, så din överkropp är bakom din
    höft. Du ska känna övansida lår vid detta laget
    om du gjort rätt!
    En del påstår att man slipper träningsvärk om du
    fettladdar. Jag säger inte att detta är ett bra sätt
    men jag säger ändå, att du ev. kan lindra din träningsvärk.
    Då måste du förstås lägga om hela din kosthållning.

Rickard
Svar på tråden HJÄLP! Träningsvärk så benen viker sig!