• Karlstadtös

Antal järntabletter per dag?!

Pratade med min BM idag och hon ville att jag skulle börja äta järntabletter. Köpte en burk och läser att man ska äta 2 tabletter om dagen om man har järnbrist och en för att förebygga. Minns inte hur många min barnmorska sa att jag skulle äta och vill helst slippa ringa och fråga igen... Jag har inte järnbrist vad jag vet och jag tror att hon sa en om dagen... kan det stämma?! Hur många tar ni andra?

• Svar på tråden Antal järntabletter per dag?!
  • MammaMu

Jag har lågt Hb och har fått Niferex utskrivet på recept. Äter 1 tabl per dag och det ser ut att ha börja vända faktiskt på bara en vecka. Från 110 till 113 i Hb...inte pjåkigt ;=)

/Linda

• Teskedsmamman

Peta i dig leverpastejmackor!!!! Mitt HB gick ner trots 2 niferex om dagen och till slut tröttnade jag på niferexen (läs: slarvade) men käkade leverpastejmackor till frukost - 2 st. Då gick mitt HB upp från 105 till 110!!!

• Niquilota

Jag hade 120 på inskrivningen i v 8. Började med en om dagen i v 12. I vecka 16 hade hb:t sjunkit till 110, trots en om dagen. Fick då rekommendationen att öka till två om dagen + alla andra tips ang järnupptaget. Ska ta nytt hb nu om en vecka (v 21) och se hur det har gått.

Vad jag förstår så är det väldigt individuellt hur man tar upp järnet, när bebisen börjar ta mer av dig, hur mycket man behöver, etc. Du KAN överdosera järn, men det är inte troligt. En eller två om dagen har ingen betydelse för den sakens skull, då måste man ta betydligt mer.

Vad hade du för hb då??

• 5 barn Waldenryd

HAde i hb 120 vid inskrivningen men sedan så dalade jag ner till 100 och när min bm sa att jag skulle börja äta järntableter. Har tagit 1 per dag men jag har druckit apelsinjuice för att det ska verka bättre och nu har jag i hb 119 men jag ska ta en tablett till förlossningen och det är bara 4 veckor kvar.

• Millan77

det beror nog på vad du köpt för tabletter...
    jag blev rekommenderad duroferon av min BM och hon sa att en tablett räckte.

• sussfrans

Undrar:
    hur lågt hb är det ok att ha?

går det bra för er att äta järntabletter? (hur funkar magen?)

hur lång tid tar det att få upp hb värdet?

nån som vet?

• hipmarygirl

Det tar ett tag o bygga upp järnförrädet igen! Jag äter Duroferon 2 tabletter/dag + vitamineral. Jag har ätit 2/dag i över en månad men igår när jag kollade mitt HB så låg det på 108...men jag kämpar på med mina tabletter=)
    Hur lågt Hb är okej att ha?? Det normala ligger ju över 120 så har man under det behöver man iallafall äta 1 tablett om dagen...men prata med din bm för säkerhetsskull=)
    Duroferon är ju det "starkaste" JÄRNTABLETTERNA..

• Karlstadtös

Tack för era svar!

• nenababe

Låg på 92 i början fick Niferex. Som högst har jag legat på 100.
    Äter 2 per dag.
    Men de har fastställt att jag har stabilt lågt järnväder och är inte oroliga, men jag forts. på 2/dag.
    Kram!

• Dalatösen

än så länge äter jag bara 1 tablett varannan dag

• lilla rosen

Jag äter hemofern järntabletter och tar 4 om dagen pga att min hb är för lågt. Det visar sig att man får kraftiga huvudvärk och yrselattacker. Har ni andra haft samma symtom?
    Undviker att ta alvedon så jag brukar lägga en varm duk på pannan och det hjälper för stunden. Jag har hört att paracetamol inte är så bra att ta när man är gravid, stämmer det? Man ska ju undvika ipren.

• webvoyage

Jag har 102 i hb och min lakare har rekommenderat 2 jarntabletter om dagen MEN jag maste ocksa ta en C-vitamin tablett for att jarnet skall tas upp i blodet...

Han sa att jag hade blodbrist, sa 102 maste ju vara valdigt lagt.

• soraya

Blev rekommenderad Niferex, och att ta en om dagen.
    Äter nu istället Hemofer, där man tar 3-4 om dagen. Jag tar 3 och mitt hb har gått upp, men jag tänker också mycket på kosten.

Lilla rosen - jag har inte haft några problem med Hemofer. Ang huvudvärkstabletter är det paracetamol som är ok, d v s alvedon eller panodil kan man ta. Ipren innehåller ibuprofen, och rekommenderas inte, Treo och den gruppen med acetylsalicysyra avråder man också ifrån.

Svar på tråden Antal järntabletter per dag?!