• Barn o Katt Mamma

Lära barn simma själv - kurs eller info????????????????

Finns det någon bra info eller länk eller hemsida för vägledning till att lära barn att simma????

Dvs inte gå i simskola eller simlärare.

Är det någon som har erfarenheten att lära sina egna barn att simma och hur gick ni i så fall till väga!!??

Tacksam för alla tips om detta...

• Svar på tråden Lära barn simma själv - kurs eller info????????????????
  • storhumlan

Varför inte simskola?

Annars är det nog bara att traggla i simhallen ngr ggr per vecka.

• Busbellan

Simskola är väl jättebra, tror dte är viktigt att barn lär sig simma på rätt sätt så slipper det vara jobbigt att simma.
    Här får alla simskola genom skolan när de går i ettan.

Mamma till Nora, August och Ella
  • dison

Dottern gick i simskola en termin och det var en plåga att få dit henne, hon trivdes inte alls trots att jag tyckte hon hade bra lärare. Simma lärde hon sig så småningom under en sommarvecka då vi badade varje dag, det kom av sig självt, hon härmade nog mest hur vi vuxna gjorde. Riktigt bra på att simma blev hon efter en vecka utomlands då hon njöt av att öva simning i poolen.

• ImseVimsig

Hej!

Mina barn går och simmar (eller, snart 7-åringen har simmat i två år och 4-åringen börjar snart).

Om du inte vill gå iväg till simskola/klubb så går det bra att lära dem själv, så klart!

Vågar de doppa huvudet? Gillar de vatten? De måste VÅGA för att tycka det är kul och sedan lära sig att simna.

För att kunna simma måste man kunna slappna av i vattnet. Lita på att kroppen flyter.

1) Öva på att flyta på rygg (som ett X). De ska kunna flyta fem-tio sekunder. Prova att göra kroppen som ett "I" efter tio sekunder och vänd till magläge och fortsätt flyt (någon sekund, kan ju inte andas så..)

2) Har han hittat flytläget så är det bara att traggla med bensparkar/armtag. Nu vet han ju att han kan flyta! Ha en platta och öva bensparkar. Det svåra är ju att få upp huvudet så att de kan andas. Då måste man verkligen jobba med benen så att rumpan kommer upp. Kroppen ska ligga "högt" i vattnet.

Vår snart sjuåring kan inte bröstsim särskilt bra eftersom de simmat mest frisim/ryggsim.
    Fyraåringen har lärt sig "av sig själv" och simmar någon form av hundsim.

Ingen av mina killar gillar att öva simning... däremot kan de simma under vattnet och leka i timmar. Jag brukar tvinga (förhandla) dem att simma lite i början och sedan får de leka. Den stora får simma två vändor och den lilla får öva på att flyta och bubbla.

/I

• Barn o Katt Mamma

imsevimse....tackar för de tipsen!

Finns tips om nån bra länk, kanske???

• ImseVimsig

Hej!

Nej, jag vet inte några länkar.. men du kan hitta på själv. Lekar som får honom att våga doppa huvudet eller lekar som får honom att försöka flyta. När de är bekväma kommer det andra.

Man får aldrig tvinga någon som är rädd. Men han är inte rädd? Vissa barn sitter en termin vid sidan av bassängen innan de vågar i. Det är bara att acceptera, men de kommer i förr eller senare.

I

Svar på tråden Lära barn simma själv - kurs eller info????????????????