• siggie

Allvädersstövlar och gympadojjor hela hösten/vintern? Räcker det?

En kamrats barn hade enbart allvädersstövlar hela förra vintern. Var det väldigt milt gällde gympadojjorna. Vi bor förvisso i skåne men är allvädersstövlarna så bra att de går att ha genom en hel vinter? Är de inte klumiga att springa och leka i? Går det att bara ha gympaskor som alternativ eller bör man ändå inhandla "riktiga" vinterskor också? Någon med erfarenhet av allvädersstövlar som enda vintersko? Vilka märken är bra?

• Svar på tråden Allvädersstövlar och gympadojjor hela hösten/vintern? Räcker det?
  • myskatt

Här funkar det nog inte i och med att vi har kalla dagar ibland men längst söderut borde det ju gå.

Köp ett par Gore-Tex gympaskor som kompliment. Dottern kommer ha Viking fodrade gummistövel, Kavat vinterstövel och Viking gore-tex gympaskor. I skoaffären sa de att dessa gympaskor funkar utmärkt även milda vinterdagar.

Mullig mamma till ~ Tilde ~ 051202
  • Busbellan

Nej, det tycker jag inte räcker. För det allra mesta går det nog alldeles utmärkt här i södra Sverige, men vi får ju faktiskt minusgrader då och då. När det är kallt så kyler stövlarna så då behövs ett par riktiga vinterkängor.

Mamma till Nora, August och Ella
  • lotttalotta

Jag är inte säker på vad allvädersstövlar är...men vi bor också i skåne, och hitills så har sonen på 4.5 år haft vinterstövlar, fodrade gummistövlar och det har räckt vinter/vår

• Joje

Jag har köpt allvädersstövlar till sonen, som tål upp till 10 minusgrader med en tjockare sula i. Men vi tänker nog köpa vinterkängor också, man vet ju aldrig när det gäller svenska vintrar, rätt vad det är så är det 30 minus Fundersam

♥ Liam 17/4-07 & Linn 12/7-08 ♥
  • siggie
    myskatt skrev 2008-09-12 07:41:53 följande:
    Här funkar det nog inte i och med att vi har kalla dagar ibland men längst söderut borde det ju gå.Köp ett par Gore-Tex gympaskor som kompliment. Dottern kommer ha Viking fodrade gummistövel, Kavat vinterstövel och Viking gore-tex gympaskor. I skoaffären sa de att dessa gympaskor funkar utmärkt även milda vinterdagar.
    Vi har tre barn som ska ha skor i vinter och har helt enkelt inte råd med flera uppsättningar....både kavat och viking är ju ganska dyra märken. Har spanat in ett par ecco gore-tex kängor som verkar bra, de ska ju andas och inte bli för varma men ändå hålla vätan ute och lagom värme oavsett utetemp, har jag hört.....kanske ska prova dem? Något som barnen kan ha både höst och vinter?  
    Usch vad detta är svårt....
  • jen bossman

sonen har precis fått gore-tex gympaskor som han förhoppningsvis kommer kunna ha hela hösten. till vintern blir det nog eccos vinterskor. och både höst och vinter måste vi komplettera med fodrade stövlar då det mycket blask.

• Aros

Bor i Blekinge, inte mycket högre upp en Skåne. Sonen skulle frysa fötterna av sig om han bara hade allvädersstövlar. Visst funkar det om man bara är ute en liten stund, men dem är ute i flera timmar i rad på dagis (plus att vi är ute efter dagis i 1-2 timmar nästan varje dag). Kör med fodrade stövlar med plats för extra strumpor/raggsocka till regnblöta dagar och rejäla vinterkängor de torra dagarna. Stövlar stänger ju in foten mer och jag tycker därför det inte känns så bra att sätta på honom det för ofta. 

Märket Friends som finns på coop har fått bäst i test, de är ganska billiga också. Men de passar bara om barnet inte har för breda fötter. De som passat min son bäst är Viking Gore-tex. Tillräckligt breda och höll honom både varm och torr hela vintern.

• j a g

Allvädersstövlar ska man kunna ha till minus 10 grader. Sen om man köper en ullsocka så kan man nog ha dom om dom är lite kallare.
    Vi bor i mitten av svergie och min dotter hade oftast allvädersstövlarna på sig under vinter, men vi hade även ett par gore-tex vinterstövlar då det var kallare väder ute.
    Men skulle då alldrig ha bara vanliga gympadojjor på ungen.

Det blir samma i år.

Svar på tråden Allvädersstövlar och gympadojjor hela hösten/vintern? Räcker det?