• Lusegris

Har ni byggt torpargrund?

Hej!
    Vi ska bygga ut och jag undrar om ngn annan här gjort samma sak? Vi ska försöka göra så mycket som möjligt själva!
    Har ngn byggt torpargrund och i så fall vad kostade det (typ per m2)? Är det ngn som vill berätta vad utbyggnaden gick på allt som allt och hur stor den var i så fall! Jättetacksam för svar och tips!

• Svar på tråden Har ni byggt torpargrund?
  • SanSin

Vi byggde en torpargrund i lecasten. Eller vi gjorde den inte själv, utan tog hjälp av en murare...(skulle jag dock inte gjort idag) Det var ju ganska simpelt, det som tog tid var alla beräkningar och dom gjorde vi själva. Vi började med att gjuta en "platta" under hela blivande grunden, sen murade vi upp med tre lager lecasten runt hela + två stödmurar längs med huset emellan yttermurarna så att säga.

Försökte hitta vad det kostade exakt, men hittade inte. Har för mig att det gick på cirka 50 tusen inklusive alla tillbehör (såsom betong, murbruk, lecasten, armeringsjärn, formvirke) och arbete. Vårat hus är 13*8m

grunden§.jpg
    Färdig grund
    idun_rit.jpg
    Våran hus

Husgrund kopiera.jpg
    Ritning på grunden

• SanSin

På ritningen över grunden, är det ljusgråa betongplattan, och det mörkgråa lecastenen sett uppifrån. =)

• mimmi 1

varning!! i dagens tidning står en stor artikel om just torpargrunder.. en mycket stor del av alla som har torpargrunder, har fuktskador, som dom inte vet om,
    Dessa skador täcks inte av försäkringar, och kan bli en mycket dyrbar historia för husägaren.

Artikeln står i dagens VK, (västerbottens kuriren) och man kan säkert läsa den på nätet... (www.vk.se )

står inget, kan jag skriva mer, ifall ni vill!!

• Lusegris

men.. om man gjuter en platta först - blir inte det dubbel kostnad... TVÅ grunder så att säga ;o) Vi har inget direkt val att göra annat eftersom vårt befintliga hus står på torpargrund och skulle vi bara gjuta en platta till utbyggnaden skulle det bli en halvmeters nivåskillnad - och det vill vi inte ha..

• SanSin
    Lusegris skrev 2008-09-12 12:11:29 följande:
    men.. om man gjuter en platta först - blir inte det dubbel kostnad... TVÅ grunder så att säga ;o) Vi har inget direkt val att göra annat eftersom vårt befintliga hus står på torpargrund och skulle vi bara gjuta en platta till utbyggnaden skulle det bli en halvmeters nivåskillnad - och det vill vi inte ha..
    Nej nej, det kostar inte så mycket. Du kommer billigare undan om du gör såhär än att bygga lecan direkt på marken och att sen sätter sig hela huset.

Annars har vi en färdig husgrund över sen vi byggde huset =) Den är jävligt billig nu för den står bara på tomten och vill bli bortfraktad. =)
  • mimmi 1

mimmi 1 skrev 2008-09-12 10:47:40 följande:

varning!! i dagens tidning står en stor artikel om just torpargrunder.. en mycket stor del av alla som har torpargrunder, har fuktskador, som dom inte vet om,Dessa skador täcks inte av försäkringar, och kan bli en mycket dyrbar historia för husägaren.Artikeln står i dagens VK, (västerbottens kuriren) och man kan säkert läsa den på nätet... (www.vk.se )står inget, kan jag skriva mer, ifall ni vill!!
    jo, det går att läsa, under rubriken; tusentals hus fuktskadade...
  • Lusegris

Sansin - kul att du säljer den andra husgrunden! måste man köpa marken den står på då också, annars kan vi ju bli grannar! då behöver vi inte bygga grunden HÄR..men det förståss - då måste vi först frakta vårt befintliga hus med källare och allt till er och fästa det vid grund... nä nu blev det besvärligt! ;o)
    hur går det med ert bygge då?
    gör ni allt själva? är superintresserad av kostnader och sådär... helst skulle jag vilja veta vad det skulle kosta att få utbyggnaden stomrest och under tak - ca 60m2...

• SanSin
    Lusegris skrev 2008-09-12 13:04:30 följande:
    Sansin - kul att du säljer den andra husgrunden! måste man köpa marken den står på då också, annars kan vi ju bli grannar! då behöver vi inte bygga grunden HÄR..men det förståss - då måste vi först frakta vårt befintliga hus med källare och allt till er och fästa det vid grund... nä nu blev det besvärligt! ;o)hur går det med ert bygge då?gör ni allt själva? är superintresserad av kostnader och sådär... helst skulle jag vilja veta vad det skulle kosta att få utbyggnaden stomrest och under tak - ca 60m2...
    haha, den är nermonterad och vill gärna åka iväg nånstans. själv sitter jag med en 4månaders bebis och har inget större sug efter att ordna transport....=)
Svar på tråden Har ni byggt torpargrund?