• Lillevida

Första lönen efter mammaledigheten??

Nån som vet hur detta ligger till?

Jag är fast anställd, o har då månadslön. Mitt lönekontor sa till mig, att jag inte får nån lön första månaden ja börjar jobba, för då görs avdraget för mammaledigheten månaden innan.
    Kan de verkligen stämma?

• Svar på tråden Första lönen efter mammaledigheten??
  • SanSin

Det kan nog stämma tyvärr. Nu när jag gick på mammaledighet fick jag "dubbla" löner, en från jobbet och en från försäkringskassan. MEN...när jag tog ut semester här mitt i sommaren, hade jag en skuld hos företaget på 13.000:- (alltså en månadslön) som dom drog bort från min semesterersättning. Om du inte har dragit av din skuld till företaget redan, kommer dom förmodligen dra den när du börjar jobba igen och då blir det ganska fattigt en månad. det känns skönt att ha betalat av den även om pengarna hade varit välkomna på sommaren. Blev en ganska  tuff och tråkig semestermånad. =(

Ring ditt lönecenter om ni har ett sånt. Dom kan säga exakt...är det ett stort företag du jobbar på har ni säkert ett lönecenter. =) Annars, prata med den som betalar ut din lön. Lycka till!

• Lillevida

Hon menar på att alla avdra, o tilläg sker månaden efter. Typ, är man sjuk en månad, så får man avdrag för de månaden efter. O så har de varit oxå, men man kan ju inte jobba en hel månad, o sen inte få nån lön.

• Lillevida
    SanSin skrev 2008-09-12 09:28:44 följande:
    Det kan nog stämma tyvärr. Nu när jag gick på mammaledighet fick jag "dubbla" löner, en från jobbet och en från försäkringskassan. MEN...när jag tog ut semester här mitt i sommaren, hade jag en skuld hos företaget på 13.000:- (alltså en månadslön) som dom drog bort från min semesterersättning. Om du inte har dragit av din skuld till företaget redan, kommer dom förmodligen dra den när du börjar jobba igen och då blir det ganska fattigt en månad. det känns skönt att ha betalat av den även om pengarna hade varit välkomna på sommaren. Blev en ganska  tuff och tråkig semestermånad. =(Ring ditt lönecenter om ni har ett sånt. Dom kan säga exakt...är det ett stort företag du jobbar på har ni säkert ett lönecenter. =) Annars, prata med den som betalar ut din lön. Lycka till!
    Jag har kollat med lönetanten, o hon sa så! Jag var sjukskriven länge innan jag gick på min mammaledighet, kan de ha betydelse?
  • Lillevida

Men... Fk,s brytdatum (iallafall mitt, vet inte om de e olika) är från den 20,e i ena månaden till den 21,e i nästa. Om jag då börjar jobba den 22 i månaden, så får jag ju en hel ersättning från fk, men vad händer då med min lön, o hur mycket avdra görs då?

• SanSin

Det kan ju tänkas att du får mer pengar från FK och bara en liten lön från ditt jobb eller liknande, så fick då jag när jag gick på semester, då fick jag typ 4500:- från FK och 1900:- från jobbet....ja usch...jag gruvar lite tills man ska börja jobba igen, det kommer säkert bli nåt fel iaf och man står utan pengar....allt sånt här är så rappligt tycker jag. Kan tyvärr inte hjälpa dig mer...=(

• Anonym

Det är helt korrekt som hon säger.

• honeypie81

Ja oftast får man lönen i efterskott.

Om du börjar jobba tex 22 okt får du ersättningen från fk för perioden 20 sep-21 okt den 25-27 okt (beroende på när du är född).
    Men lönen för perioden 22-31 okt får du nog inte förns den 25 nov, och då blir det ingen hel lön tyvärr..

När man går på sin föräldraledighet får man oftast pengar både från fk och lönen, vet inte om det är så att de tycker man ska spara från dom isåntfall..?
    Mitt lönekontor frågade om jag ville "frysa" min sista lön tills jag kommer tillbaka,men jag valde att spara den själv istället.

• Anonym (mamma)

Ibland har man "tur" att man är erbetslös.. då slipper man ju sånt här. Värtar nr 2 nu så jag är hemma och är sjukskriven mellan. så om 2.5 år så blir det till att söka jobb igen.

Lycka till!

• humma
    Anders Fru skrev 2008-09-12 09:31:13 följande:
    Jag har kollat med lönetanten, o hon sa så! Jag var sjukskriven länge innan jag gick på min mammaledighet, kan de ha betydelse?

Det kan helt klart påverka din lön nu, eftersom det kan ha funnits sjukavdrag som inte kunde dras kvar när din lön upphörde (pga föräldraledighet).

Men allt borde framgå kanska klart av dina lönespecifikationer innan din ledighet.

Svar på tråden Första lönen efter mammaledigheten??