• Adamama

Vad ge lillasyskon i present när allt finns efter storasyskon?

Hej!

Om en vecka fyller vår lilla pojke ett år. Självklart kommer vi att fira med familjen, tårta och ballonger och så vill vi ju ge honom nåt paket. Till en ettåring blir det mest för sakens skull, men i alla fall.

Men vi har drabbats av värsta idétorkan. Vi har ju redan allt!! Barnböcker, kläder, leksaker. Och av detta har vi mer än vi behöver!! Och så konsumtionsgalna är vi inte att vi tänker köpa fler böcker eller mer leksaker bara för att han fyller år.

Så jag undrar hur andra gör. Detta kommer ju att fortsätta vara så. Vi funderar på att ta lite av storebrors leksaker från ettårsåldern - bultbräda, klossar mm och slå in i paket och sätta in lite pengar på hans sparkonto.

Hur gör ni andra flebarnsföräldrar?
    Ettårsdagen är väl en sak, men tvåårsdagen och treårsdagen? Och släkten undrar vad han önskar sig. Jag vill ju att han ska få öppna paket, men vi vill ju inte behöva flytta ut i garaget p g a alla leksaker. De leker ju ändå inte med allt!

Som tur är fyller killarna år rätt nära varandra, så vi kanske kan önska oss lite större saker till båda - typ ett tält eller gungställning.

♥ mamma till Adam okt -04 och Levi sept -07 ♥
  • Svar på tråden Vad ge lillasyskon i present när allt finns efter storasyskon?
  • HaJoMi

Jag skulle just föreslå ett tält att leka i. Vi köpte det till vår ettåring nu förra veckan och hon bara älskar det (vilket givetvis storebror gör med).

• Jenny26

En sackosäck (stavning????) kan ju vara något, kanske ett litet bord med stolar till osv.

♥ Ebba, världens underbaraste flicka ♥
  • Vasen

Men böcker kan man inte få för många av . Det kommer ju nya hela tiden.

Vi har lite samma problem, men tänkte skaffa en fåtölj till vår ettåring. Storebror använder fortfarande sin. Släkt och vänner kommer mest att köpa kläder.

• Adamama

Dessvärre har vi redan ett tält - ett sånt man leker i inne - sedan storebror var liten. Men jag tänkte att när de är lite äldre kanske ett riktigt tält är den typen av presenter man kan önska sig till dem ihop, om du fattar vad jag menar.

• Juppepuppe

Det kanske är på sin plats att rensa lite? Ta de leksaker de inte leker med så mycket och sälj på blocket eller skänk till välgörenhet. Sedan köper ni en fin leksak till minstingen.
    Brio har ju kommit med en massa nya träleksaker som inte fanns när er stora var liten, så de har ni ju inte.

• Legolina

Saker han kan ha på ett eget rum - som han inte delar med storebror? Typ gunghäst, liten fåtölj, fin leksaksback..

Sen finns det säkert en del saker som han tycker är speciellt roliga - sfavoriter som inte storebror hade osm favorit. Satsa på det.

Sen finns det ju saker som är "förbruknings saker" som playdoo lera, kritor och fingerfärg.

Men som du säger är det mycket för sakens skull och ettåringen får inte ut sååå mkt av ett firande - så du kan faktiskt säga att han önskar sig en bra vinteroverall eller sköna pyamaser...

• Vilhelmina

Jag tycker att du ska önska leksaker som även storebror kan tycka är kul (beroende på hur stor åldersskillnaden är). Men, t.ex fler skenor till trä-järnvägen, eller mer duplo. Visst 1-åringen är för liten men vips har tågbanan eller duplo-lådan blivit deras ihop och storebror kan ha kul med det nu och hjälpa lillebror sen.

Ett munspel, en blockflöjt, bongotrummor.

Och böcker, precis som Vasen skriver: man kan inte få för många.

• Mollan

Jag tycker det är en jättebra ide att slå in lite lämpliga befintliga leksaker och istället sätta pengar på ett sparkonto. Så tänker jag göra när vår pojke fyller år.

• Adamama

Tack för alla era tips! Visst går det att hitta någon leksak som vi inte har som han skulle gilla. Och speciellt till hans rum som Legolina föreslog.

Men jag undrar också generellt hur andra flerbarnsföräldrar gör? Jag menar det känns ju absurt att köpa en massa leksaker när vi verkligen har tillräckligt (och då har vi ändå om man jämför med andra ganska lite leksaker). Även om vi självklart kan komma på något. Jag kan tänka mig att det är lättare när barnen blir större och får mer personlighet och mer egna intressen, men så här små barn!?

...och jag måste ändå hävda att man visst kan få för många böcker. Och då är jag ändå en stark bok- och läsaförespråkare. Men man behöver INTE mer än 15-20 pekböcker/småbarnsböcker. Riktiga sagor för 4-åringar däremot är en annan femma.

• Annaïck

Köp en eller två leksaker så han får öppna paket och be släkten köpa "nyttiga" paket istället - kläder etc

Svar på tråden Vad ge lillasyskon i present när allt finns efter storasyskon?