• pricken745

ryggmärgsbråck

Usch....precis fått reda på att en kompis födde en lite dotter igår med gravt ryggmärgsbråck.....kommer få sitta i rullstol hela livet och antagligen något fel på hjärnan också......

Känns väldigt oroligt just nu ...ska göra moderkaksprov på måndag ......men funderar nu på att vänta några veckor och göra fostervattensprv i stället ...då kan man ju kollla upp ryggmärgsbråck.

Usch ......någon som vet något om risker m.m??

• Svar på tråden ryggmärgsbråck
  • Cheriie

Vet inte så mycket om risker och så men min man föddes med ryggmärgsboråck, men han fick det uppe på ryggen och läkarna junde operera bort det då han var nyfödd. Det enda sättet det har på verkat han är att han är lite känsligare mot smällar och om han skulle ramla kan han ta större skada än oss. Nu har jag fått veta att det är även ärftligt, med dottern åt jag inte folsyr men hon kom ut hur fin som helst med denna har jag ätit folsyra men man sk helst göra det i början och innan för att det ska hjälpa så jag är lite orolig-

• pricken745

Tycker inte du ska vara orolig.....varit hos barnmorskan idag och hon berättade att det i dagsläget är väldigt ovanligt......bara 15-20 barn/år föds med ryggmärgsbråck.

De flesta fallen ska upptäckas vid ultraljud vecka 18.

Min kompis har haft otur....de borde tydligen inte ha missat ett så gravt fel vid ultraljudet.

Håller tummen

• DorisDaisy

Man kan inte operera bort rmb, det doktorerna gör, är att de sluter 'hålet' som är i ryggen. Skadan sker redan i vecka 4, innan man vet att man är gravid ens. Man kan leva ett bra liv, trots rmb.

Många rmb syns inte vid ul, för att det inte är på utsidan, det kan vara ett slutet bråck. Med rmb följer ofta hydrocefalus, sk vattenskalle, åtgärdas med en shunt.

Prata med din BM om du är orolig, folsyra bör man äta redan innnan graviditeten, och fram till tredje månaden ungefär, och även mannen bör äta extra om man vill bli gravid.

Svar på tråden ryggmärgsbråck