• Anonym (Frun)

Så trött på min lata man! *råd snälla?*

När vi träffades jobbade han som snickare. I samma veva som vi fick våran första son för 2 år sedan slutade han på sitt jobb. Eller tja, han fick väl snarare gå för de drog ner på firman (inte för att han var dålig). Efter det har han varit hemma samtidigt som jag varit mammaledig. Jag har varit hemma i 2 år nu då vi har fått 2 barn tätt. Å givetvis han med. Jag har mer eller mindre tjatat på honom att han ska söka jobb, men då helt plötsligt mår han för dåligt för det och han orkar inte, eller han vill inte ha just den tjänsten.
    Nu har jag fått nytt jobb som är arbete på kvällarna, vilket skulle göra det perfekt om min man kunde arbeta på dagarna för då slipper barnen fortfarande dagis ett tag till, men nej. Han vill inte. Och har han väl sökt jobb (läs jag söker ÅT honom) så vill han inte söka mer, eller ringa andra företag förän det jobb jag sökte ÅT honom har kontaktat honom.

Vi lever med andra ord på MIN föräldrapenning och barnbidrag och hans fjutta "A-kassa". Men så kan det inte vara föralltid, speciellt inte nu då jag precis plussat och väntar vårat tredje barn.

Han kan vara så egoistisk. Söker bara det jobb som intresserar honom. Tänker inte på att VI familjen ska må bra, barnen ska ha det bra. Nä, utan han ska bara jobba med det han vill. Han skiter i ekonomin!
    Jag vet inte vad jag ska göra. Graviditeten var helt oplanerad, kan inte ta bort bebisen.
    Försöker mer eller mindre tvinga min man numera att gå till AMS och söka jobb. Vad som helst, inkomst till familjen, men han säger att jag pressar honom och så tjafsar vi, vilket leder till att det är JAG som kommer krypandes till hans famn och ber om ursäkt för att jag pressar honom. Självklart tar det lite tid..

Men HUR lång tid bör det ta?! När ska jag sätta gränser?! Vad mer kan jag göra för att få min LATA man att ta arslet ur brevlådan och börja söka jobb?!

Tack för att du orkade läsa.
    Tacksam för svar...

• Svar på tråden Så trött på min lata man! *råd snälla?*
  • Anonym (mamma)

Du kan ju inte tvinga honom till nåt utan endast jobba för att få det liv du själv vill ha. Har du verkligen tid med 4 barn, 3 små och sen det stora "barnet".

Antingen accepterar du hans beteende och stannar kvar eller oxå väljer du att leva ditt eget liv som du själv vill leva det och lämnar honom. Kanske vaknar han då upp och inser vad han håller på att förlora.

• Mola

Idag hör man ju att A-kassan dras in om man inte söker ett visst antal jobb i veckan eller om man tackar nej till mer än 2-3 jobb. Hur kan din man undvika de nya reglerna?

• Anonym (Frun)

Hur enkelt är det att bara sticka när man väntar barn nr 3? Det är inte bara att ta sitt pick och pack att dra, trots att det självklart lockar. Hoppas att mitt nya arbete får mig att tänka bort lite, få mig att sakna honom efter konstant kontakt 24/7 i 2 år.

Skulle bara vilja få honom att fatta att det är allvar. BÅDA måste ju ha arbete för att det ska gå runt, jag vill inte leva snålt hela livet. Vill spara pengar och köpa hus såsmåningom. Men i denna fart kommer det aldrig hända...

Äsch, jag vet inte...fortsätter tjata tills jag packar väskorna säkerligen...men det är mkt mer än så..
    Det ska fixas lägenhet, skilsmässopapper, vårdnader...det är inte bara att sticka...

• Anonym (Frun)

Mola: Han får inte pengar från A-kassan utan från F-kassan, men ungefär på lilka grunder. Förutom det att han kan vara mer lat tydligen...

• Kimma72

Men snälla, visst är det dåligt med arbete i byggbranschen just nu men min gubbe (murare) fick en tjänst efter 3 veckors idogt letande efter att även han blivit uppsagd pga arbetsbrist. Så ingeting är omöjligt. Låter snarare som din gubbe blivit deprimerad av att gå hemma och nu inte får tummen ur röven. En spark därbak skulle kanske hjälpa?

• Anonym (mamma)

Klart att det inte bara är att sticka... Men visa honom att du iallafall funderar på det.. Kanske räcker med det för att han ska fatta.

• Anonym (Frun)

Kimma72: Men jag tycker jag sparkar honom där bak hela jävla tiden...suck...fan och så får han höra av mina vänners män att de kan nog fixa jobb åt honom, men nja, du vet, det är inte hans grej!!! Å så jävla trött!!!

• Linnpinn

Det är inte dåligt med jobb i byggbranchen just nu, i alla fall inte inom anläggningsbyggande och även där behövs snickare. Men problemet ligger nog inte där, det skulle nog kunna finnas hur många lediga jobb som helst men han skulle säkert ändå inte vilja ta dom. Men här måste du nog sätta hårt mot hårt. Ställ ett ultimatum men var beredd på att du kanske inte får det svar du vill, men stå då fast vid vad du sagt. Fråga honom ekaxt vad som skulle krävas för att ha skulle vilja ha ett jobb. Lägg upp en gemensam plan för hur han ska nå dit. Sen är det upp till honom om han väljer att följa planen eller tar konsekvenserna. Lycka till!

• Anonym (Frun)

Tack alla för era svar! Idag sparkade jag verkligen honom ur brevlådan med mina ultimatum. Och se på fan, det fungerade! På måndag ska han börja söka jobb på heltid tills han får en heltid

• Tös

Anonym (Frun) skrev 2008-09-12 19:26:01 följande:

Tack alla för era svar! Idag sparkade jag verkligen honom ur brevlådan med mina ultimatum. Och se på fan, det fungerade! På måndag ska han börja söka jobb på heltid tills han får en heltid
    Bara hoppas det inte är tomma ord från någon av er. För om han inte gör det han har lovat...hur reagerar du då? Vad gör du? Driver du igenom ultimatumet eller lär du honom att han kan göra som han vill oavsett vad du säger?
  • Anonym (Frun)

Nä jag sa aldrig att jag tänkte lämna honom men andra saker, fick nog honom att inse mer att det han gör är inte okej. Tja, gör han inte det så kommer jag göra det. Jag ordagrant drar honom till AMS om inte annat. Men nu har han lovat och han brukar ändå hålla sina löften, så jag litar på honom...

• Tös

Anonym (Frun) skrev 2008-09-12 19:35:32 följande:

Nä jag sa aldrig att jag tänkte lämna honom men andra saker, fick nog honom att inse mer att det han gör är inte okej. Tja, gör han inte det så kommer jag göra det. Jag ordagrant drar honom till AMS om inte annat. Men nu har han lovat och han brukar ändå hålla sina löften, så jag litar på honom...
    Bara så du är beredd o sätta kraven irl så de inte är tomma ord.
  • Anonym (Frun)

Jag kör aldrig med tomma hot Då blir man aldrig tagen seriöst.

• Tös

Anonym (Frun) skrev 2008-09-12 19:45:51 följande:

Jag kör aldrig med tomma hot Då blir man aldrig tagen seriöst.
    exakt så.

skrev det mest för att det är många som ställer ultimatum men som aldrig vågar driva igenom dem.
  • Anonym

låter som om du redan är 3-barns mamma med det fjärde på g.
    hade varit oerhört besviken på min man om han varit en sådan skit. han låter verkligen dig dra ett tungt lass.
    stå på dig nu, låt det bli ändring.
    i längden kan ni ju inte ha det så här.
    alla kan bli arbetslösa oavsett utbildning och hur duktig man är. dock är det banne mig var och ens skyldighet att anstränga sig att få ett jobb - no matter what! såklart på orten när man har familj men vad som helst.
    vilket du oxå verkar tycka så stå på dig - ställ krav och visa att du menar det.

• Anonym (Frun)

Anonym: TAck för de orden

Jenny F: Tja, han får sjukpenning pga att han gått KBT för sin sociala fobi, men han klassas ju nu som helt frisk men får fortfarande pengar tills han hittar ett jobb.alltså ingen press från f-kassan, men press från mig

Svar på tråden Så trött på min lata man! *råd snälla?*