Trotsig grinig skrikig ilsken 3-åring, Vad göra?
Vår dotter är 3,5 år och helt vild. Det känns som hon aldrig är på gott humör och vi börjar undra om vi föräldrar gör nåt fel. Jag orkar inte ens rabbla upp allt som händer men det är MYCKET. Drar en del så ni får ett hum.
Hon är tjurig och grinig. Riktigt bygger upp ett dålig humör och gallskriker. Slänger sig på golvet/backen när hon inte får som hon vill eller om det inte blir som hon tänker sig.
Det har gått så långt att vi inte ens kan åka hem till släkt och vänner på grund av hennes humör. Hur sjutton ska man göra? Ska det vara så här?
Hon tar väldigt mycket tid och lillebror hamnar i skymundan. Vi gör allt för att det inte ska uppstå nån avundsjuka och har ända sedan lillebror kommit varit noga med att storasyster ska få sin plats men oxå lära sig att det finns en lillebror. Vilken balansgång. Det skiljer 2 år mellan syskonen.
Nu ska jag börja jobba igen om ett par veckor och jag är helt SLUT!!!! Hur ska det här gå????? När jag kommer till förskolan är jag alldeles genomsvettig av morgonens bravader.
Emellanåt är hon såklart en ljuvlig liten tjej och jag älskar henne massor. Men just nu är hon sååå jobbig. Vi ska ju inte behöva trippa på tårna kring henne.
Lillebror går på barnsim men storasyster vägrar och har alltid gjort. Vi har betalat flera aktiviteter men hon vill inte. Hon vill ingenting. Nu har vi köpt medlemsskap på Hoppis och Skuttis men där vill hon inte heller vara med utan står och tjurar efter väggen.
På förskolan hade de idrottsdag men hon ville inte göra nånting alls. Alla andra fick diplom med resultat men vår dotter fick ett tomt diplom. Jag vet man ska inte jämföra men det känns som om alla andra barn i vår omgivning är mönsterbarn medan vår arga lilla dotter går sin egen ilskna väg.
Och är vi bara hemma så tjuvnyper hon lillebror, rivs och bråkar. Men däremellan leker de fint. Hon trivs bäst när hon får sitta och titta på en dvdfilm utan att bli störd men det försöker vi nu begränsa för det blir alldeles för mycket dvdtittande.
Vad göra? Hur gör ni med era trotsiga barn och hur har ni klarat det som haft liknande barn???
Jag vet att det finns olika trotsperioder och självklart är inte kul för henne heller. Men blir det bättre eller är nästa anhalt tonårstrotset?