• Koffie

koncentrerad urin - minskad mängd fostervatten

Hej!

Jag har under ett par veckors tid druckit rejält med vätska varje dag (3-4 liter) men ändå bara kissat lite och då alltid mörkt, mörkt gult. Jag tänkte inte så mycket på det utan tänkte att det kanske kunde vara så under en period.

Men, nu var jag på ett tillväxtUL och där såg man att det fanns lite för lite fostervatten i livmodern. Barnet var också en aning för litet och låg fixerat i säte (v. 33). Bebisens njurar var helt OK, och den hade både fylld blåsa och fylld magsäck, så den dricker fostervatten som den ska.
    De vanligare orsakerna till att man har för lite fostervatten i tredje trimestern är vätskebrist eller att moderkakan inte funkar optimalt. Eftersom jag haft så mörk urin ett tag så undrar jag om det inte är där det spökar hos mig.

Vad säger ni? Vad kan det bero på att urinen är så mörk trots att jag dricker så mycket? Finns det anledning att misstänka att jag kanske har något problem med lever eller njurar? Någon som varit med om något liknande?

• Svar på tråden koncentrerad urin - minskad mängd fostervatten
  • Hanna3

Hej!
    Jag har också väldigt mörk urin och har även haft lite obehag när jag kissar, men efter två urinodlingar visar det inte någon tillväxt på bakterier! Så det där med mörk urin är nog inet konstigt kanske!
    Lycka till

Svar på tråden koncentrerad urin - minskad mängd fostervatten