• Mistii

Subway+gravid??????

Kan man äta mackor från Subway när man är gravid? Jag älskat deras Italian BMT, men det är ju salami, skinka och pepperoni på dem. Jag tänker på risken för toxoplasmos mm

• Svar på tråden Subway+gravid??????
  • Sooofiet

Sålänge det inte är kallrökt är det väl okej?

• Mistii

Undrar om inte salami är kallrökt?

• Biabus

Från Livsmedelsverkets hemsida om kostråd för gravida:

"Om du vill äta torkat, kallrökt eller gravat kött, till exempel parmaskinka eller salami – frys det i tre dygn innan du äter."

Blev lite förvånad men detta är vad de rekommenderar.

• aihpoz

Men om salamin är värmd tex i en grillad macka är det ok då mån tro?

När 1+1 blir 3
  • TheMilky
    aihpoz skrev 2008-09-12 13:24:38 följande:
    Skulle inte tro att det är någon direkt livsfara. Grillade mackor är oftast så varma, så ev. bakterier dör nog.
  • Biabus

Tror oxå att det är ok när den är grillad.

• aihpoz
    TheMilky skrev 2008-09-12 13:26:04 följande:
    Skulle inte tro att det är någon direkt livsfara. Grillade mackor är oftast så varma, så ev. bakterier dör nog.
    Jo var det jag trodde men ville höra fler åsikter..Sorry ts om jag frågade lite i din tråd...
    När 1+1 blir 3
  • La Lola
    aihpoz skrev 2008-09-12 13:24:38 följande:
    Japp, allt som är upphettat till minst 70 grader är ok.
    //3 år tog det - jag ska bli mamma igen
  • La Lola
    Biabus skrev 2008-09-12 13:22:40 följande:
    Från Livsmedelsverkets hemsida om kostråd för gravida:"Om du vill äta torkat, kallrökt eller gravat kött, till exempel parmaskinka eller salami – frys det i tre dygn innan du äter."Blev lite förvånad men detta är vad de rekommenderar.
    Varför förvånad?
  • jenny g6

Jag har ätit salami till frukost varje dag under hela min grav. Ooops..

• Biabus
    La Lola skrev 2008-09-12 13:36:33 följande:
    Varför förvånad?
    Kanske uttryckte mig felFlört
    Menade snarare: "oj då, det som jag käkat till och från..."
    Dålig koll.
  • La Lola
    Biabus skrev 2008-09-12 13:57:29 följande:
    Kanske uttryckte mig felMenade snarare: "oj då, det som jag käkat till och från..."Dålig koll.
    Aha, då är jag med.
  • October

Mmmm subway som är så gott, jag gillar också bmt men under min grav så åt jag kyckling istället, gott det med.

• Mistii

Vad heter den med kyckling? Är kycklingen stekt? Varmrökt?

October skrev 2008-09-12 13:59:12 följande:
    Mmmm subway som är så gott, jag gillar också bmt men under min grav så åt jag kyckling istället, gott det med.
  • October

grillad kycklingbröst, sen kan du välja att få den varm eller kall, jag gillar den kall.

• Mistii

Förrästen, rökt skinka är den nästan allrid varmrökt? Det är ofta det inte står tycker jag.

• Ise 27

Jag tror inte att ni ska hänga upp er så mycket på det där med varm eller kallrökt...serrano och parma skinka t.ex är skinka som är lufttorkad. Det är lätt att undvika dem, men det går ju utmärkt att äta om det är i varm mat. Salami och sånt är heller ingen fara om det inte är från nån delikatessdisk som säljer salami etc. med utländskt ursprung, fråga på Subway, de borde ha koll. Rökt skinka typ Lönneberga eller liknande är varmrökt så det är ingen fara...kyckling är inga problem, skulle den inte vara uppvärmd och tillagad så är det inget bra ställe att äta på =)

• Tinkerbelle
    Ise 27 skrev 2008-09-12 14:25:57 följande:
    Jag tror inte att ni ska hänga upp er så mycket på det där med varm eller kallrökt...serrano och parma skinka t.ex är skinka som är lufttorkad. Det är lätt att undvika dem, men det går ju utmärkt att äta om det är i varm mat. Salami och sånt är heller ingen fara om det inte är från nån delikatessdisk som säljer salami etc. med utländskt ursprung, fråga på Subway, de borde ha koll. Rökt skinka typ Lönneberga eller liknande är varmrökt så det är ingen fara...kyckling är inga problem, skulle den inte vara uppvärmd och tillagad så är det inget bra ställe att äta på =)
    Fast det ÄR klurigt med vad som är varmrökt rept kallrökt. Jag trode att rökt medwurst (Norrboda) var helt grön men den är kall rökt!!! Och det hade ingen koll på dessa i en delikatessbutik utan jag kollade på nätet då jag hittade info från producenten. Och Jo, man ska sundvika all salami (om man inte fryser den 3 dygn eller vad nu SLV skrivit) inte bara sådan som kommer från specialbutiker.... Läs SLV.
    (¯`°?.¸ ღ♥ Vår Älskade Tyra och Liten i magen v. 17 ♥ღ ¸.?°´¯)
Svar på tråden Subway+gravid??????