Subway+gravid??????
Kan man äta mackor från Subway när man är gravid? Jag älskat deras Italian BMT, men det är ju salami, skinka och pepperoni på dem. Jag tänker på risken för toxoplasmos mm
Kan man äta mackor från Subway när man är gravid? Jag älskat deras Italian BMT, men det är ju salami, skinka och pepperoni på dem. Jag tänker på risken för toxoplasmos mm
Sålänge det inte är kallrökt är det väl okej?
Undrar om inte salami är kallrökt?
Från Livsmedelsverkets hemsida om kostråd för gravida:
"Om du vill äta torkat, kallrökt eller gravat kött, till exempel parmaskinka eller salami – frys det i tre dygn innan du äter."
Blev lite förvånad men detta är vad de rekommenderar.
Men om salamin är värmd tex i en grillad macka är det ok då mån tro?
Tror oxå att det är ok när den är grillad.
Jag har ätit salami till frukost varje dag under hela min grav. Ooops..

Mmmm subway som är så gott, jag gillar också bmt men under min grav så åt jag kyckling istället, gott det med.
Vad heter den med kyckling? Är kycklingen stekt? Varmrökt?
grillad kycklingbröst, sen kan du välja att få den varm eller kall, jag gillar den kall.
Förrästen, rökt skinka är den nästan allrid varmrökt? Det är ofta det inte står tycker jag.
Jag tror inte att ni ska hänga upp er så mycket på det där med varm eller kallrökt...serrano och parma skinka t.ex är skinka som är lufttorkad. Det är lätt att undvika dem, men det går ju utmärkt att äta om det är i varm mat. Salami och sånt är heller ingen fara om det inte är från nån delikatessdisk som säljer salami etc. med utländskt ursprung, fråga på Subway, de borde ha koll. Rökt skinka typ Lönneberga eller liknande är varmrökt så det är ingen fara...kyckling är inga problem, skulle den inte vara uppvärmd och tillagad så är det inget bra ställe att äta på =)