• CTMT

Orolig för min katt :(

Vår ena katt spyr ganska mycket...
    Vi har en hona och en hane från samma kull, 2 år, båda kastrerade/vaccinerade/id-märkta, innekatter (dock tillgång "ut" på en innätad balkong på 4e våningen)

Det är hanen som spyr ganska ofta. Minst 1 gång/veckan, ibland 2-3 ggr/veckan. Och varje gång så spyr han 1-3 gånger efter varandra.
    Ibland ligger det en STOR matthög i spyan, otuggad. Så då känns det som att han mest har slängt i sig maten utan att tugga, sen lekt för mycket och blivit illamående.
    Men på senaste tiden har det mest varit vätska, brun/mörkbrun tjock vätska.
    Vad är det?

För övrigt är han som vanligt, han leker mycket med sin syster, får sina "spasmer" och springer runt och jamar och busar, tvättar sig själv, går duktigt på kattlådan som vanligt (inte märkt nåt konstigt i avföringen) och han verkar inte ha gått ner i vikt.

Sen kan jag ju passa på att fråga. Är 4,7 kg normalvikt för en vuxen hankatt? Och är 3,4 kg normalvikt för en vuxen honkatt? Hon är ganska liten i sig själv, men båda har tillgång till mat hela tiden och hon är pigg och go som vanligt hon också, dock lite klen ;)

(tillgång till vatten och torrfoder hela dagarna, Royal Canin torrfoder. Sen får de blötmat (Mjau) varje morgon och kväll, de delar på ett paket om dagen)

Vi ska med hankatten till veterinären om ett par veckor. Men varför spyr han så?

• Svar på tråden Orolig för min katt :(
  • Spindelskratt

Har de tillgång till gräs med. Kan vara en hårboll han försöker få upp o då är gräs bra för dem att äta. Finns att köpa i Zoobutiker o ställ på balkongen.

Vikten är svårt att veta men klappar du dem över ryggen ska du känna revbenen, de ska inte synas o inte vara för dolda.

• Fru annmi

Vet inte,men...Våra fick ett foder som heter Indoor från RC & har slutat spy....Kan hända att han stressar isig maten,om du e hemma kan du ju se de & bryta om han äter för fort

Vikten låter ju inte så stort på hanen,min hona väger ca 4kg,men...de e ju olika oxå!

Känn i sidorna & vid baken,sa min veterinär,det ska inte gå in för mycket där,alltså insjunken..

Likaså med tjocka katter så är de i sidan man känner,sa hon

• CTMT

Men han kräks ju hela tiden, så att köpa kattgräs så han ska kräkas ännu mer känns inte så befogat...
    Och när han väl kräker, borde inte hårbollen komma upp samtidigt då? Det ligger aldrig hår i kräket... har hänt någon enstaka gång bara.

• Fru annmi
    CTMT skrev 2008-09-12 15:47:06 följande:
    Men han kräks ju hela tiden, så att köpa kattgräs så han ska kräkas ännu mer känns inte så befogat... Och när han väl kräker, borde inte hårbollen komma upp samtidigt då? Det ligger aldrig hår i kräket... har hänt någon enstaka gång bara.
    Du har rätt!
    Testa & byt foder,provpåse & hör med veterinären,tycker ja'..
    MjauuLycka Till me din Pälskling! ♥
  • Nifesoj

Det sitter inget grässtrå i halsen/näsan eller så på han som retar?
    Jag hörde om en vars katt bara spydde och spydde och så visade det sig att det satt ett strå i näsan som vettis fick ta bort...

♥BF 080910♥
  • The past is now
    CTMT skrev 2008-09-12 15:47:06 följande:
    Men han kräks ju hela tiden, så att köpa kattgräs så han ska kräkas ännu mer känns inte så befogat... Och när han väl kräker, borde inte hårbollen komma upp samtidigt då? Det ligger aldrig hår i kräket... har hänt någon enstaka gång bara.
    Magkatarr/magsår...ring din veterinär.
  • CTMT
    Fru annmi skrev 2008-09-12 15:46:08 följande:
    Vet inte,men...Våra fick ett foder som heter Indoor från RC & har slutat spy....Kan hända att han stressar isig maten,om du e hemma kan du ju se de & bryta om han äter för fort Vikten låter ju inte så stort på hanen,min hona väger ca 4kg,men...de e ju olika oxå!Känn i sidorna & vid baken,sa min veterinär,det ska inte gå in för mycket där,alltså insjunken..Likaså med tjocka katter så är de i sidan man känner,sa hon
    Ja, vi kan ju hoppas att det är maten som är problemet så vi "bara" kan byta. Jag har koll på honom då jag är hemma, emn är jag inte hemma så är det svårt att styra hur snabbt han äter... men ska försöka sprida ut maten på stort fat så han inte kan ta "klump-tuggor" om de tnu är det han gör.

Båda katterna är lite, lite beniga över baken. Men så konstigt för de äter ju mycket och med god aptit, och varje vecka bjuds de på godsaker såsom kalkon, räkor m.m. Har försökt ge dem lite grädde och kalvsylta för att de ska öka i vikt, men de är SÅ kräsna... gillar inget "fett" direkt.
  • CTMT
    Nifesoj skrev 2008-09-12 15:49:49 följande:
    Det sitter inget grässtrå i halsen/näsan eller så på han som retar?Jag hörde om en vars katt bara spydde och spydde och så visade det sig att det satt ett strå i näsan som vettis fick ta bort...
    Hm... undrar vart han har fått det grässtrået ifrån då... är ju innekatter och vi har inget kattgräs eller liknande växter hemma...
  • CTMT
    The past is now skrev 2008-09-12 15:49:50 följande:
    Magkatarr/magsår...ring din veterinär.
    Kanske? Men borde inte allmäntillståndet förändrats då också?
  • Fru annmi
    CTMT skrev 2008-09-12 15:50:48 följande:
    Ja, vi kan ju hoppas att det är maten som är problemet så vi "bara" kan byta. Jag har koll på honom då jag är hemma, emn är jag inte hemma så är det svårt att styra hur snabbt han äter... men ska försöka sprida ut maten på stort fat så han inte kan ta "klump-tuggor" om de tnu är det han gör.Båda katterna är lite, lite beniga över baken. Men så konstigt för de äter ju mycket och med god aptit, och varje vecka bjuds de på godsaker såsom kalkon, räkor m.m. Har försökt ge dem lite grädde och kalvsylta för att de ska öka i vikt, men de är SÅ kräsna... gillar inget "fett" direkt.
    Ok,men Kitten då?
    Ge dem inte föör mycket räkor bara,de ska inte vara bra för katter sägs de

Har du gett rå fryst köttfärs?
    De e ju vilktökande har ja hört...& bra!
  • Nifesoj
    CTMT skrev 2008-09-12 15:52:27 följande:
    Hm... undrar vart han har fått det grässtrået ifrån då... är ju innekatter och vi har inget kattgräs eller liknande växter hemma...
    Oops jag läste visst inte så noga :-S
    Hoppas du hittar felet, har du pratat med någon vettis?
    ♥BF 080910♥
  • Fru annmi
    CTMT skrev 2008-09-12 15:53:00 följande:
    Joo,tror ja'
  • The past is now
    CTMT skrev 2008-09-12 15:53:00 följande:
    Inte nödvändigtvis...men jag hade nog ringt och pratat med en veterinär.
  • CTMT
    Fru annmi skrev 2008-09-12 15:53:27 följande:
    Ok,men Kitten då?Ge dem inte föör mycket räkor bara,de ska inte vara bra för katter sägs de Har du gett rå fryst köttfärs?De e ju vilktökande har ja hört...& bra!
    Nädå, de får bara en varsin räka eller två när vi väl har räkor hemma.
    Ja rå köttfärs har de fått lite det också (då och då), och det gillar dem! Men hur ofta ska man ge det om man vill att de ska öka i vikt men inte för snabbt?
  • CTMT
    Nifesoj skrev 2008-09-12 15:53:40 följande:
    Oops jag läste visst inte så noga :-SHoppas du hittar felet, har du pratat med någon vettis?
    ja ringde veterinär förra veckan, men hon tyckte det var svårt att spekulera, så hon tyckte vi skulle komma in med honom och få honom undersökt och isåfall ta ett par blodprover.
  • Fru annmi
    CTMT skrev 2008-09-12 15:56:51 följande:
    Nädå, de får bara en varsin räka eller två när vi väl har räkor hemma.Ja rå köttfärs har de fått lite det också (då och då), och det gillar dem! Men hur ofta ska man ge det om man vill att de ska öka i vikt men inte för snabbt?
    Jaaru' ingen aning tyvärr...
    Testa Indoor tycker ja om du kan & hör med veterinären,de kan ge bättre svar

MjauuLycka Till! Jam Kram & Nosis
  • CTMT

Tack!
    Kisen hatar verkligen att åka bil och besöka veterinären, så hoppas ett besök räcker och att det är enkelt åtgärdat!

Svar på tråden Orolig för min katt :(