Brie ost på grillad macka?
Normalt sett ska man ju inte äta brie under tiden man är gravid..men hur är det om den är upphettad på tex en grillad macka på ett fik?Kan man ta en sån?
Osten blir ju inte bubblande het men varm...
Tacksam för svar
Normalt sett ska man ju inte äta brie under tiden man är gravid..men hur är det om den är upphettad på tex en grillad macka på ett fik?Kan man ta en sån?
Osten blir ju inte bubblande het men varm...
Tacksam för svar
Jag kan rekommendera ett märke som har pastöriserad Brie. Säljs bl.a. på Willys och heter Kolibrie.
Mums med gott samvete ;)
Undvik ost gjord på opastöriserad mjölk. Undvik också mögel- och kittost även om den är gjord på pastöriserad mjölk, till exempel brie, gorgonzola, chèvre, vacherol och taleggio. Ost i matlagning som upphettas till bubblande het går bra att äta.
www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx&epslanguage=SV
Det ska räcka att det hettas upp tills den bubblar enligt livsmedelsverkets hemsida.
Men vet ju inte om den bubblar inne i mackan..fast det kanske den gör eftersom att den blir nästintill rinnnande från fast form...
Det står också "rykande het" så öppna smörgåsen och kolla att det ryker ordentligt om osten. Du kan ju be personalen köra på smörgåsen lite extra i järnet så det bubblar om osten.
Hmm.. gissa hur sugen jag blev på Briesmörgås nu..
Jag tror tyvärr inte att hela mackan kommer upp i över 100 grader... Man skulle nog inte kunna servera den då... Jag skulle inte våga...
aihpoz skrev 2008-09-12 16:25:53 följande:
Det räcker med 67 grader så det behöver inte tokbubbla.
Sidan 39 i rapporten, du kan dubbelkolla så jag inte läser fel.
www.slv.se/upload/dokument/mat/kostrad/gravida_ammande/bakterier_parasiter_vid_graviditet_2008.pdf
Ok ska kika..även om jag tror på det du skriver...Men blev lite nojjig när skribenten före dig skrev som den gjorde..
Den delen av texten gällde visserligen toxoplasmos, men på sidan 2 står det att 71,6 grader i 15 sekunder anses räcka för att döda även listeriabakterien.