• aihpoz

Brie ost på grillad macka?

Normalt sett ska man ju inte äta brie under tiden man är gravid..men hur är det om den är upphettad på tex en grillad macka på ett fik?Kan man ta en sån?
    Osten blir ju inte bubblande het men varm...
    Tacksam för svar

När 1+1 blir 3
  • Svar på tråden Brie ost på grillad macka?
  • Mamma till V och E

Jag kan rekommendera ett märke som har pastöriserad Brie. Säljs bl.a. på Willys och heter Kolibrie.

Mums med gott samvete ;)

• aihpoz
    Fru Hennerdal skrev 2008-09-12 15:55:21 följande:
    Jag kan rekommendera ett märke som har pastöriserad Brie. Säljs bl.a. på Willys och heter Kolibrie.Mums med gott samvete ;)
    Jo men jag kan ju inte be dom köpa en speciell ost åt mig på fiket
    När 1+1 blir 3
  • Carro W

Undvik ost gjord på opastöriserad mjölk. Undvik också mögel- och kittost även om den är gjord på pastöriserad mjölk, till exempel brie, gorgonzola, chèvre, vacherol och taleggio. Ost i matlagning som upphettas till bubblande het går bra att äta.

www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx&epslanguage=SV

Det är inte lätt att vara ödmjuk när man alltid har rätt
  • Flyssel

Det ska räcka att det hettas upp tills den bubblar enligt livsmedelsverkets hemsida.

• aihpoz

Men vet ju inte om den bubblar inne i mackan..fast det kanske den gör eftersom att den blir nästintill rinnnande från fast form...

När 1+1 blir 3
  • Flyssel

Det står också "rykande het" så öppna smörgåsen och kolla att det ryker ordentligt om osten. Du kan ju be personalen köra på smörgåsen lite extra i järnet så det bubblar om osten.

Hmm.. gissa hur sugen jag blev på Briesmörgås nu..

• aihpoz
    Flyssel skrev 2008-09-12 16:04:57 följande:
    Det står också "rykande het" så öppna smörgåsen och kolla att det ryker ordentligt om osten. Du kan ju be personalen köra på smörgåsen lite extra i järnet så det bubblar om osten.Hmm.. gissa hur sugen jag blev på Briesmörgås nu..
    Ja det ska jag göra..ska även be dom grilla den ordentligt...Hehe jag tror du blev väääääldigt sugen...
    När 1+1 blir 3
  • eilenna78

Jag tror tyvärr inte att hela mackan kommer upp i över 100 grader... Man skulle nog inte kunna servera den då... Jag skulle inte våga...

• Flyssel

aihpoz skrev 2008-09-12 16:25:53 följande:

Ja det ska jag göra..ska även be dom grilla den ordentligt...Hehe jag tror du blev väääääldigt sugen...
    Mm, en aning då... Magen knorrar så jag stör mina jobbarkompisar
  • aihpoz
    eilenna78 skrev 2008-09-12 16:28:36 följande:
    Jag tror tyvärr inte att hela mackan kommer upp i över 100 grader... Man skulle nog inte kunna servera den då... Jag skulle inte våga...
    Det måste ju inte vara 100grader för att det ska bubbla..sen lär väl inte hela mackan vara skållhet utan bara osten...
    När 1+1 blir 3
  • aihpoz
    Flyssel skrev 2008-09-12 16:28:43 följande:
    aihpoz skrev 2008-09-12 16:25:53 följande:
    Hehe..sitter med beslutsångest just nu..ska jag våga eller inte? Undrar hur pass mycket skada EN sån macka kan göra..
    När 1+1 blir 3
  • aihpoz

Ok ska kika..även om jag tror på det du skriver...Men blev lite nojjig när skribenten före dig skrev som den gjorde..

När 1+1 blir 3
  • Flyssel

Den delen av texten gällde visserligen toxoplasmos, men på sidan 2 står det att 71,6 grader i 15 sekunder anses räcka för att döda även listeriabakterien.

Svar på tråden Brie ost på grillad macka?