Hur gör man när man måste omplacera sin hund?
Inga påhopp tack,
men av flera allvarliga anledningar ser jag det som hundens bästa, om han får ett nytt hem.
Men jag vet inte hur man går till väga.
Vart kan man vända sig för att få hjälp?
Inga påhopp tack,
men av flera allvarliga anledningar ser jag det som hundens bästa, om han får ett nytt hem.
Men jag vet inte hur man går till väga.
Vart kan man vända sig för att få hjälp?
Är det en renrasig hund du har?
Varför jag frågar är för att vi fick omplacera vår hund, och vände oss då till svenska schnauzerklubben (vi hade en schnauzer) och fick hjälp därigenom. Där fanns en man som enbart jobbade med att hitta nya hem åt omplaceringsschnauzrar, man fick också hjälp med annonsering och dyl.
De som var intresserade vände sig till honom och han kunde rekommendera oss vilka han trodde var mest lämpliga för just vår hund.
Enormt bra service och trygghet. De följer också upp att det verkligen går bra för hunden också. Annars återtas köpet.
Lycka till!
Flippen skrev 2008-09-12 16:05:53 följande:
Nej, det gick enormt snabbt.
Han som jobbade med detta ville att vi skulle skriva ner några rader om hunden, sedan skulle han utforma en annons och lägga ut på deras hemsida.
Nu hade han redan flera familjer i kö som väntade på omplaceringshundar (ofta sådana som vill "hoppa över" valpstadiet) så han kunde rekommendera vilken av dessa familjer han tyckte var mest lämplig. Annonsen hann alltså aldig sättas in.
Vi tog då kontakt med den mest lämpliga familjen, och några dagar senare kom de och hämtade henne. Det gick enormt bra! Kanske för att hon var så ung fortfarande, annars kan de rekommendera att man träffas några gånger innan man tar över hunden.
För oss tog det kanske 2 veckor från att vi bestämt oss.
Finns det en rasklubb för din ras hade jag absolut börjat där. Kolla först deras hemsida, annars kan du ju ringa dit.
På så sätt vet man att köparna är seriösa (troligtvis i alla fall) till skillnad från Blocket, dit vem som helst kan vända sig.
Och givetsvis, hade det inte känts rätt med den första familjen så hade man ju gått vidare till nästa.
Det är ju du som säljare som bestämmer vem som ska ha hunden.
Jag annonserade på blocket (renrasig dvärgpudel), lät det ta tid att hitta exakt rätt köpare. Jag prioriterade hem framför pengar, slutade med att jag skänkte bort hunden för det var så rätt familj!
Kontakta olika hundinstruktörer. De vet säkert någon som kan vara lämpad för er hund och som själva letar efter en passande ny jycke.
Om hunden är blandras då?
hur gör man då? *enbart nyfiken
Blocket är ju jättebra.
Då kan du själv välja ut och sortera ut de du själv tycker vara bästa lämpade.
Precis som vid en anställningsintervju.
fattar inte varför Blocket ska vara så tabubelagt så fort det handlar om djur.
Det är ju du själv som avgör!