• Bubbelbi

När börjar man med pipmugg?

Har börjat ge smakisar och det fungerar än så länge utmärkt. Ammar innan eller efter lite beroende på hur hungrig Elva är. På BVC sa de att man så småningom (vid typ 6 månader) ska börja ge vatten isamband med måltiderna och inte amma. men kan man börja ge vatten i pipmugg redan nu eller är det för tidigt? Elva vägrar ta nappflaska så det är inte aktuellt.

Ger ni vatten till era bebisar under smakportionsperioden?

• Svar på tråden När börjar man med pipmugg?
  • Tussens mamma

jag gav ebba vatten första gången hon fick smakis. hon var då 4 mån. jag gav ur pipmugg. hon drack ju ingenting eller så...men den där muggen hör liksom till måltiden tycker jag. jag gav iofs ersättning...om du ammar behövs inget extra vatten.

• luzorsus

jag börjad emed vatten samtidigt som smakisarna så du kan nog börja med det.....om hon ej tar nappflaska så ge ipmugg istället, funkar bara bra...fast min tjej fattar inte hur hon ska dricka ur dem :)

• Sunniva A

Jag började ge vatten i pipmugg (utan ventil i "spill-ej-mugg") vid ca 6-6,5 månaders ålder. Efter ca 2 veckor slutade jag amma efter lunchen, då drack han ca 20-30 ml (?)vatten plus åt ordentligt med mat. Ibörjan rinner mycket av vattnet vid sidan om munnen men det får man stå ut med....

• kixan

Alma började med smakisar när hon var 4½ månad och någonstans därikring började vi ge henne vatten till maten i pipmugg också.

• Bixa

Jag gav inte vatten när vi började med smakportioner, men nu när Tilda äter en hel måltid till lunch så får hon vatten i pipmugg. Mycket hamnar utanför men hon tycker det är jättekul och försöker hålla i den själv. Tilda är sju månader nu och började med pipmugg ca 6 månader.

• H2O

Vi började med pipmuggen i samband med smakisarna strax före 6 månader. Saga gillar inte vanlig flaska så värst (hon tuggar bara på nappen/tutten på den) så pipmugg kändes som ett bra alternativ för att få i henne vatten. Hon fattade på en gång hur hon skulle göra.

Vi har också en spill-ej-mugg, och har kvar ventilen och det funkar som sagt himla bra. Hon gillar verkligen att dricka vatten! Dessutom kan hon dricka ur vanligt glas också , eller nåja, hon fattar principen, men mycket hamnar ju utanför. Saga är snart 7 månader.

• smulsmulan

Cornelia snart 6månader dricker vatten ur vanligt glas. Det tog nog ca 2veckor innan hon förstod 100% hur det går till men vi resonera som så att varför lära pipmugg när det ändå skall komma glas ngn gång i framtiden. Skall köpa en mugg snart så hon kan hålla själv. Blött blir det men kul

Svar på tråden När börjar man med pipmugg?