• Anonym (KIKI)

Hur ser ni ut i underlivet efter förlossningen?

Hur ser ni som har fött barn vaginalt ut i underlivet efter förlossningen?
    Dels i slidan men även utanpå?

Tittar jag i en spegel så ser jag att min slidvägg har ramlat fram i slidgången....
    Går det tillbaka med hjälp av knipövningar?

• Svar på tråden Hur ser ni ut i underlivet efter förlossningen?
  • minatre

Nu vet jag inte hur länge sedan det är du födde, men precis efter brukar man ju se ganska svullen ut och jag tyckte oxå att slidväggarna buktade lite efter tredje barnet. Vet inte hur det var efter de andra faktiskt. Knipövningar hjälper oftast, men det beror ju på!! Knipkulor kan oxå vara en bra idee....efter tredje barnet var de SUPER, knipövningarna räckte inte till då!! Efter detta barn hoppas jag de hjälper oxå!!

Ngr veckor efter förlossningen såg man ju ut mer eller mindre som innan i underlivet. Det behövde ju lite tid att läka sig om man spruckit, musklerna behöver tid för att dra ihopa sig osv. Men underlivet såg ju ut som innan ganska snabt efter förlossningen

• Anonym (KIKI)

Jag födde för 9v sedan.
    Vad menar du med "att det beror på" ?
    Hur länge sedan det var, eller kanske hur mkt det fallit?

Min slidvägg buktar inte bara lite, utan det ser ut som svullna "kulor" lite längre in i slidan, alltså ser man inte hålet, utan bara "köttkulorna"
    Enligt min barnmorska är det dels den framre väggen jag ser, och bakom den den bakre väggen som har fallit lite´.

Sprack från a till b, men som tur var; inte i någon muskel.
    Barnmorskan sa att det var knipövningar som gällde, så nu kniper jag som en galning.

Det är ju svårt att veta vad som är "normalt" efter en förlossning eftersom man bara har sig själv att jämföra med.

Får även en känsla av att det fortfarande är tabu att prata om en sådan här sak, och att det är för privat att diskutera med sina vänninor. Kanske tycker de flesta att det verkar vara normalt "att falla lite" och inte tar upp det med någon.

Jag tycker själv att det är fruktansvärt och känner mig som värsta "freaket" och tänker på detta såväl morgon och kväll och undrar om jag någonsin kommer få väck dem, så jag ser ut som innan...

NÅGON MER SOM KÄNNER IGEN SIG?
    ELLER HAR KOMMENTARER KRING DETTA TABU_ÄMMNE?

• Anonym

Jag känner verkligen igen det du beskriver. Jag hade problem väldigt länge och även ibland än idag 7 år efter förlossning. Om jag tex är väldigt trög i magen så känns det som att underlivet vill falla framåt. Jag sprack inte bakåt mot ändtarmen utan upptill om man säger så. Stygnen gjorde fruktansvärt ont och det var en befrielse utan dess like att få dom bortplockad. Utvändigt är mitt u-liv ganska återställt men invändigt så känns det mer bulligt. Men jag lider inte av det direkt & min sambo har aldrig påpekat det minsta. Kan känna oro över hur det blir vid en ev ny förlossning men antar att man får ta det då.

• Anonym (usch)

födde för tre veckor sen o ser rent ut sagt förjävlig ut nertill. det är bara blod o slamsor som hänger åt slla håll!!

• Anonym
    Anonym (usch) skrev 2008-09-13 21:40:21 följande:
    födde för tre veckor sen o ser rent ut sagt förjävlig ut nertill. det är bara blod o slamsor som hänger åt slla håll!!
    Har du blivit sydd? Jag blev inte snyggt sydd utan det bukta hit och dit men det läkte förvånandsvärt bra. Det är ett enormt läkkött i u-livet tack och lov.
  • Anonym (KIKI)

Jag har också blivit sydd i mellangården, det börjar läka nu, men tyvärr sydde barnmorskan ihop huden omlott så det tar längre tid.

Samma för dig anonym?

• MammaTillNeoh

Min son är nu 3½ månad så det är ju ett tag sedan men allt ser bra ut nu iallafall. Men efter förlossningen och några dagar framåt såg jag ut som ett korvbröd, jag ljuger inte jag gjorde verkligen det.

• Anonym

jag födde för ett år sen, och jag ser oxå främre slidväggen som ligger för själva hålet och hålet är mer öppet än vad det va förut. enligt bm är detta normalt.
    men jag har nog slarvat lite med knipövningarna för nu är jag gravid igen och jag har börjat läcka urin när jag hostar och nyser och sånt..så tjejer KNIIIIIP

• Anonym (KIKI)

Vet att om man slarvar med knipövningar så kan man iaf få problem med det längre fram i livet. Inser nu hur viktigt det faktiskt är, men anser att det pratas alldeles för lite om vilka konsekvenser det kan få senare om man inte gör knipövningar.

-det har ju inte bara med sex-upplevelsen att göra!

• Anonym

man kan även bli inkontinent när man blir gammal om man inte kniper ordentligt.

Svar på tråden Hur ser ni ut i underlivet efter förlossningen?