• AsaLu

Törs inte släppa apnélarmet...

Har en son på snart 7 månader, 4 mån korrigerat. Vi törs verkligen inte ta bort apnélarmet trots att läkarna säger att det är helt ok, känner mig livrädd o tänker att jag aldrig skulle förlåta mig om någon hände. Alla man pratar med säger att det är klart ni kan ta bort det, risken är såååå liten. Men ändå... Det har larmat en del, dock är vi rätt säkra på att det är falsklarm vilket alla säger att de här apparaterna gör. Vad ska vi göra, hjälp!!??

• Svar på tråden Törs inte släppa apnélarmet...
  • Pretty Banana

Nu kan jag inget om prematurbarn, men mitt sunda förnuft säger mig att om ni mår bra av att ha larmet och ert barn inte skadas av det (vilket han självklart inte gör) så finns det väl ingen mening med att ta bort det? Däremot skulle ni kanske, om ni tycker det är jobbigt med falsklarmen, kunna byta till ett som inte falsklarmar, tex babysense. De finns att köpa begagnade på tex blocket, och när ni slutat använda larmet går det att sälja vidare, då blir kostnaden bara kanske ett par hundra.

• AsaLu

Hej Pretty Banana. Problemet är att vi blir väckta på nätterna av falsklarm, man sover ju nog illa ändå... Finns det verkligen larm som inte falsklarmar? Men visst har du rätt i att det smartaste kanske är att ha kvar det! Men när ska man ta bort det, vi kan ju inte ha det tills han går till skolan?

• Sidensvans
    Svar på #2
    Jag säger som Pretty Banana - ha kvar larmet om ni mår bäst av att ha kvar det. Jag tror att när er bebis börjar kunna göra mer och mer saker själv, som att krypa och så, så kommer han att kännas mindre bräcklig och då kommer det kännas bra att ta bort det.
  • Mimmsa67

Vi kom nyligen hem från Neo med vår son som föddes i vecka 27+6. Vi fick inget apnélarm med oss hem eftersom sonen aldrig haft apnéer. Däremot sätter han i halsen då och då (när han kräks) och ligger då och kippar efter andan. Vi skaffade ett "Respisense" som man kan hyra eller köpa ifrån andningslarm.se. Det har aldrig falsktlarmat. De två gånger det larmat är när det trillat av. Bara att stiga upp och sätta fast det, men detta köper jag om det innebär att jag kan sova lugnt. Om barnet inte andas på 15 sekunder, sänder larmet ut en rejäl vibration i syfte att stimulera andningen. Funkar inte detta så larmar det. Man fäster larmet på blöjkanten, eller i byxkanten. När barnet somnar i body och byxor är det ju svårt att "smyga" på larmet på blöjan. Fördelen jag ser med detta larm är att man kan flytta barnet med det. Det går således att använda överallt, vilket jag ser som en enorm fördel. Trots allt så är ju risken för plötslig spädbarnsdöd en liten aning förhöjd för prematurer men den risken kan man ju bortse från efter ett års ålder.
    Gör som DU känner, det är ju ditt barn!

• AsaLu

Är det någon som har någon statistik eller liknande, vi vill ju helst ta bort det om man kan lita på att det är lugnt?

• Mimmsa67

Tillägg till mitt inlägg ovan: Har du kvar larmet då sonen börjar närma sig 15-årsåldern, sök psykolog

• Mimmsa67
    AsaLu skrev 2008-09-12 20:01:01 följande:
    Är det någon som har någon statistik eller liknande, vi vill ju helst ta bort det om man kan lita på att det är lugnt?
    Ingen statistik i världen kan garantera dig att det inte kommer att hända ditt barn någonting. Ingen läkare kan heller garantera dig detta. Du måste helt enkelt känna efter själv och grunda ditt beslut på detta!
  • AsaLu

Ok tack för alla kloka ord, får se hur vi gör, lär nog vela resten av kvällen i alla fall...

• Kaffekopp

Fast frågan är.... när ska man då plocka av det? När han är ett år? Två år? Tre år? När känner man sig nånsin trygg? Har han haft mycket apnéer?

• AsaLu

Nej han har haft ett par medan vi var kvar på neo. Eftersom larmet falsktjöt en del när vi var hemma med SABH fick vi låna en annan utrustning som skulle dubbelkolla o registrera vad som hände vid larm. Den konstaterade att det var falsklarm och att inget tydde på andningsproblem. Detta var då alltså 4 månader sedan. Så det är lite så jag känner, vad kommer någonsin få en att våga släppa taget? De flesta som har fullgångna barn skulle inte komma på tanken att ha ett larm eftersom risken är så liten, och nu lär väl inte vi ha högre risk än någon annan????

Svar på tråden Törs inte släppa apnélarmet...