Värma bröstmjölk?
Min son är 3 månader och jag hade tänkt testa ge honom mjölk ibland via flaska.
Jag vet att det bästa är att värma upp bröstmjölken i vattenbad, men är det någon viss temperatur?
Hur gör ni?
Min son är 3 månader och jag hade tänkt testa ge honom mjölk ibland via flaska.
Jag vet att det bästa är att värma upp bröstmjölken i vattenbad, men är det någon viss temperatur?
Hur gör ni?
jag värmer i micron i ca 10-20 sek beroende på mängd
känner på mjölken me läppen så den e ljummen
37 grader är väl idealet. Jag brukar oftast bara ta feam den ite flre så fettet släpper från kanterna, sen serverar jag den. Tösabiten kan äta den kall.
jag har en flaskvärmare som piper när mjölken/vattnet nått 37 grader, det bästa köpet jag gjort
Jag har hört/läst att man inte ska värma bröstmjölk i micron men hur är det med flaskvärmare egentligen....fungerar de som en micro eller vad? Ger själv bröstmjölk på flaska och ibland känns det som en evighet att värma mjölken under varmvatten....skulle gärna göra det på något enklare sätt.
Flaskvärmare använder de till bröstmjölk på sjukhuset så det är helt okej. Micro däremot läste jag nånstans att man inte skulle värma bröstmjölk i. Nåt med att mircovågorna är ojämna blabla...näringen försvinner blabla..
Ts: Prova på handleden.. det ska i stort inte kännas alls. Varken varmt eller kallt ska du känna. Samma känsla du känner om du badar ditt barn.
Näringen i mjölken försvinner vid micro-värmning.
37 grader är fingervarmt, så kan kanske vara en lättare riktlinje.
Flaskvärmare har jag också funderat på...men många som säger att det tar lång tid...men kanske inte längre än o värma i vattenbad!!??
Hmm, ok så det bästa är att ha flaskan i vattenbad med 37 grader?
Har hört vissa som kokar upp vatten i vattenkokare och låter sedan mjölken stå i en mugg eller liknande med vattnet. Är det ok också eller förstör det varma vattnet näringsämnen?
jag kör vatten bad i bland, men med varmt vatten, annars tar det ju en evighet=), i bland kör jag med flskan uner rinnande varmt vatten o i bland blir det micron=)
Vi använder vattenbad. Dvs sätter ner flaskan i kokat vatten från vattenkokare. Det tipset fick jag från amningsmottagningen. Det bör väl vara runt kroppstemperatur. Men jag ger min son ibland ersättning från tetra, som är rumstemp. eller nypumpad bröstmjölk som stått i rumstemp ett par timmar ska och han har inte klagat. Ibland funderat på om han skulle äta direkt från kylskåpet. Men det är nog lite individuellt .
såg precis att TS-inlägg var 2 år gammalt så mitt tips är nog väldigt inaktuellt idag