• Muslimah

Kan man borsta tänderna direkt efter man har druckit läsk, eller ätit godis? (Och annat skräp)

Precis som rubriken lyder undrar jag om någon vet detta!

Tacksam för svar...

Bebis - bebis, bebis, bebis!
  • Svar på tråden Kan man borsta tänderna direkt efter man har druckit läsk, eller ätit godis? (Och annat skräp)
  • guaruska1

nä, har du inte märkt att när man försöker sånt så vägrar tandborsten gå in i munnen?

• meic

kan kan man ju... men dom säger ju att man ska vänta ett tag.

• krakel

Om man ätit (spciellt) surt elelr typ druckigt vin ( ja jag vet att det inte är godis )
    Då öppnar sig ALLA porer i tanden och man kan skada emajen...så man bör vänta lite...

så lärde mig jag på tandvårdskursen så ja jag antar det är sant

• Februarii

Vänta en halvtimme efter surt har jag hört men vet inte hur det är efter sött.

• ploppviola

Hört samma sak om en halvtimmes väntan..Tack vare att emaljen tar skada annars

Här ska man kanske skriva nåt fyndigt?
  • CarlHerman

Har du ätit nåt som är frätande på tänderna (som t ex läsk, vin, juice mm) så är det bra att vänta lite med tandborstningen. Men godis vill man ju gärna borsta bort.

• Muslimah
    CarlHerman skrev 2008-09-12 19:42:16 följande:
    Har du ätit nåt som är frätande på tänderna (som t ex läsk, vin, juice mm) så är det bra att vänta lite med tandborstningen. Men godis vill man ju gärna borsta bort.

Ja, precis.

En del godisar fastnar ju liksom i tänderna, och jag har inbillat mig att det är sånt som gör hål... bl a.

Men är inte godis frätande på tänderna då? Min godispåse innehåller ju även "surisar" om man säger så. Annars brukar jag inte dricka så mkt läsk och sånt.

• meic
    Muslimah skrev 2008-09-12 19:44:09 följande:
    Ja, precis.En del godisar fastnar ju liksom i tänderna, och jag har inbillat mig att det är sånt som gör hål... bl a.Men är inte godis frätande på tänderna då? Min godispåse innehåller ju även "surisar" om man säger så. Annars brukar jag inte dricka så mkt läsk och sånt.
    ta en tandpetare istället
  • MeNoLike

man kan borsta tändrena precis vilken tid på dygnet man vill oavsett vad man ätit/druckit

Mamma till tvillingarna Maximilian & Timothy 070325
  • bubbli

men hörni...det ÄR ju så att så fort man har ätit/druckit något så startar en syra-attack...(sett extrareklamen? )
    man ska INTE borsta tänderna direkt efter man ätit för emaljen är extra porös och känslig då.
    Ta ett extra-tuggummi eller skölj med vatten istället.

• isisisis
    MeNoLike skrev 2008-09-12 19:50:27 följande:
    man kan borsta tändrena precis vilken tid på dygnet man vill oavsett vad man ätit/druckit
    fe fel fel
  • Prettypink

Skölj med bubbelvatten (eller vanligt vatten:)) Vänta ett tag, sedan borsta. Som mååånga andra sagt så blir emaljen mjuk och då ska man inte gnugga på den.

• ploppviola

Jag röstar för tuggumitKyss

Här ska man kanske skriva nåt fyndigt?
  • Muslimah

Men om man inte ska borsta, då kan man väl skölja med fluor-munvatten? Eller nåt...? Oskyldig

• MeNoLike
    isisisis skrev 2008-09-12 20:05:05 följande:
    fe fel fel
    Fel???
    hon fråga om man _kan_ och ja visst kan man borsta dom närsomhelst...
    Mamma till tvillingarna Maximilian & Timothy 070325
Svar på tråden Kan man borsta tänderna direkt efter man har druckit läsk, eller ätit godis? (Och annat skräp)