• Alvi

Vad har ni som landställe eller liknande, och vad VILL ni ha?

1) Vad har ni som landställe?

2) Vad skulle ni vilja ha, om ni fick välja fritt och realistiskt?

......................

Förtydligande ang fråga 1; Vissa har ju inte ens något landställe, men kanske ni räknar er mormors hus som lite "fristad", eller kanske får ni låna arbetskamratens skidstuga nån vecka per sommar... osv. Whatever. Har ni absolut inget, så skriv det!

2) "Realistiskt" är alltså att inte välja "en tolvrumsvilla på Rivieran som sommarstuga, utan nåt... tja, som skulle kunna funka för er familj, aningen nu eller i framtiden.
    Once you try menskopp you´ll never go back!
  • Svar på tråden Vad har ni som landställe eller liknande, och vad VILL ni ha?
  • hallon2

1) Västkusten på en bilfri ö utanför Tjörn, i en friggebod...
    2) Västkusten på en bilfri ö utanför Tjörn, i ett eget hus med friköpt tomt!

• Gladskit

1) Vi har ett hus i vid kusten, ca 45-50 min bilväg hemifrån. Det är inte sjötomt utan huset ligger i ett fritidshusområde med badplatser och småbåtshamnar på gångavstånd. Ska man bada så får man promenera en 7-8 minuter. Däremot hör man båtar och man åker bro över vattnet för att ta sig hit så man har ändå känslan av att vara väldigt nära havet!

Vi har ca 80kvm fördelat på 3 rok, egen brunn, alla bekvämligheter utom vattentoalett men det känner vi inte är något måste.

Huset finns i sambons familjs ägo, men de som äger det är aldrig där så det är i princip vårt. Behöver något fixas så får vi hjälp med det ekonomiska, och sen får vi göra som vi vill.

Jag älskar att ha det här stället tillgängligt. Det är ett andningshål och det är så nära att man kan åka ut en fredagskväll och ändå hinna komma i ordning och laga mat och sådär utan att det blir för sent. Samtidigt känns det som att man "bara" är på landet när man spenderar somrarna där. Vi vistas ju där året om liksom. Men jag klagar inte, det är ett jättemysigt ställe och vi bjuder ofta med vänner när vi åker dit.

2) Jag tycker att det vore häftigt med sjötomt så jag får väl säga det då. För övrigt är jag nöjd med det vi har!

• Februarii

1) Ingenting
    2) En liten sommarstuga i Finland vill jag ha. Med nära till ett badställe. Inget "fancy" utan det ska verkligen vara sommarstugekänsla. Men utedasset ska vara lyxigt, där kan jag absolut tänka mig att vara utan sommarstugekänslan.

• CMH

1.) En kolonistuga på 9 kvm, perfekt för sonen som är dryga året nästa sommar och kan leka där på gräset nu när vi bor i lägenhet. Det är ca 20 min gångasvtånd hemifrån så det är perfekt för oss just nu :)

2.) Drömmen är en liten stuga ute på nån ö i skärgården i Oxelösund (Vi bor i Nyköping) med båtplats så våran båt vi inte har än kan ligga där :)

Egon 080109
  • Callina

För ett år sedan köpte vi en liten fäbodstuga i skogen i Dalarna. Stugan är från 1800-talet och hur gullig och söt som helst, dessutom väldigt välbehållen. Ingen el och en egen brunn med jättegott vatten. Det är elda i öppen spis, gasolskylskåp och gasolspis som gäller. Jag älskar att vara där!! Men då är jag också stockholmare och jobbar mitt inne på stureplan, jag har ett väldigt behov att kunna komma bort från allt det där.

• mimmi 1

Hade förut en underbar stuga vid vattnet, trivdes jättebra, men...med både hus och stuga, blev det för mycket av skötsel, underhåll, gräsklippning mm, så vi flyttade till ett annat hus, såå vackert till vid vatten, och sålde både förra huset o stugan.

Nu fattar jag inte hur vi kunde ,under så många år ha både och, när jag inser hur lugnt o skönt det är med bara ett ställe att sköta om. men med den erfarenheten i bakfickan, så önskar jag inget fritidsboende, utan är sååå nöjd med vårt nya fina hus!

• CLT

1: Vinterbonad stuga med strandtomt o egen brygga vid insjö!

2: Vinterbonad stuga med strandtomt (friköpt) o egen brygga vid havet! (Tjörn eller Orust helst!)

• Mejk

Vi har en stuga/villa. Det är en dubbeltomt där vi bor tre familjer, farmor/farfar och farbor med hans familj delar på ena villan, min familj har den andra villan, båtplats och 3 minuter gångväg till två badstränder och så har vi en stuga i Åre.

Det optimala skulle vara om vi kunde köpa granntomten på värmdö så vi får plats med ett till hus, för vi börjar bli många barn och barnbarn där ute nu.

• Mejk
    Mejk skrev 2008-09-13 16:21:39 följande:
    Vi har en stuga/villa. Det är en dubbeltomt där vi bor tre familjer, farmor/farfar och farbor med hans familj delar på ena villan, min familj har den andra villan, båtplats och 3 minuter gångväg till två badstränder och så har vi en stuga i Åre. Det optimala skulle vara om vi kunde köpa granntomten på värmdö så vi får plats med ett till hus, för vi börjar bli många barn och barnbarn där ute nu.

Första stället ligger på Värmdö, glömde vist skriva dit det ;)
Svar på tråden Vad har ni som landställe eller liknande, och vad VILL ni ha?