• Smilly

Resa med 5 mån bebis?

Sitter och kollar resor. Har blivit väldigt sugen på att åka till värmen i höst. Tänkte i så fall åka i november när vår lilla kille är 5 mån. Någon som har erfarenhet av att resa med spädbarn. vad ska man tänka på? Tips på bra resmål?

• Svar på tråden Resa med 5 mån bebis?
  • filos

Jag tycker att det går bra att åka med spädbarn! Så länge de är så små att de inte kryper iväg och inte stoppar allt i munnen så är det nästan enklare att åka med dem än med lite större barn! Min dotter har inte reagerat på att flyga. Har haft napp eller flaska åt henne då planet lyfter och landar.

Det du ska tänka på är att bebisar inte tål värmen. Ta med tunna långärmade kläder och ordentligt solskydd till vagnen. Så små barn ska inte smörjas med solkräm så det gäller att undvika direkt sol.

Jag har aldrig tagit med fler blöjor än vad som behövs till själva resan. Det finns blöjor att köpa i stort sätt överallt, dock i väldigt variende kvalitét... Om du ammar så behöver du inte tänka på maten speciellt mycket. Modersmjölksersättning finns också i stort sätt överallt. Välling och gröt är däremot mer skandinavisk fenomen och det ska du ha med dig hemifrån! Burkmat är inte heller så vanligt. Använd flaskvatten till eventuell gröt och välling. Skala frukten. Bebisen kan också behöva lite vatten att dricka om det är riktigt varmt.

Kanarieöarna är barnvänligt och har bra klimat. Oman kan också rekommenderas varmt!!! Flygtid 8 timmar och värmen är inte lika fuktig som i t.ex. sydostasien.

Själv ska jag till Grekland om en vecka med dottern som är 3 år och sonen som är 4 månader (hans första utlandsresa)!!! Längtar redan... Lycka till nu!

• Lysmasken
    Svar på #1
    Vart i Grekland ska du åka till? Vi flyger till Kefalonia på tisdag.
  • filos

Ska till Parga på måndag. Ska bli skönt att förlänga sommaren!!! Ha en trevlig resa du också.

• Smilly

Vad gör man på dagarna när man reser med spädbarn? Åker man till värmen går det ju liksom mest ut på att sola och bada. En 5 månaders kan man kanske inte ha på stranden?

• filos

Jodå, du kan ha bebisen till stranden men måste se till att han/hon ligger i skuggan. Visst, det blir inte samma sak som att åka utan barn då det går inte att pressa på hela dan. Jag och min man har gjort så att vi fått ett par förmiddagar eller eftermiddagar på stranden själva och den andra har under tiden tagit hand om barnet. Sedan beror det på vart man åker men det är mysigt att lägga bebisen i vagnen, ta en långpromenad, äta långlunch, sitta och fika ute m.m.

Svar på tråden Resa med 5 mån bebis?