Strumpan 78 skrev 2008-09-12 22:56:50 följande:
Tack för svaret! Det blir många små bitar att riva, men det får väl bli så. Vägrar sätta upp en bård, vilket skulle vara alternativet. (mamma skulle visserligen bli nöjd då, "en bård är ju pricken över i:t" )Jo, dålig tejp, eller kanske dålig tapet. Tråkit i alla fall. Det var inte den billigaste tapeten, inte heller den dyraste. Tejpen tog vi bara det vi hittade i butiken, kollade inte så noga.
Jag tror varken det var fel på tapeten eller tejpen.
När man renoverar arbetar man upifrån och ned. Det är inte ett "val" utan så man måste göra för att får det bra. Ingen tapet klarar vanlig tejp på sig det har inget med tapetens kvalité att göra.
Tyvärr så gör diverse "gör det själv program" i alla möjliga konstiga ordningar när de renoverar vilket så klart förvirrar för amatörrenoveraren.
Den "blå" tejpen kan man inte fästa på tapet. Den har lättare klister än den "gula" så man bör använda den på nymålade snickerier och väggar (även om färgen är torr så behöver den härda några veckor innan den får sin slutliga slitstyrka). Den är även bra på trägolv där limmet gärna äter sig in i träet.
Den "blå" tejpen kan även sitta längre tid än den "gula" utan att vara svår att få bort.
Den finns tejp som är gjord för att kunna fästa på tapet men den är rätt ovanlig då den är
väldigt dyr. Men jag vet att jag har sett den användas i något renoveringsprogram.
Hoppas du kan rädda tapeten.
Lycka till!