• Strumpan 78

Går tapeten att rädda?

Vi har just tapetserat ett rum, och vi valde att tapetsera först och måla taket sen. Nu har vi satt upp maskeringstejp på tapeten och målat taklisterna. Men nu när jag skulle ta bort tejpen så följer färgen på tapeten med på vissa ställen.
    Vad ska vi göra? Finns det nått knep för att undvika detta?
    Kan man inte tejpa på tapet med maskeringstejp?

• Svar på tråden Går tapeten att rädda?
  • Teskedsmamman

Dålig tejp skulle jag säga... men riv mönsterpassade bitar, riv inte klippa, och limma fast så skadet gå bra. Riv även från dig när du har mönstret mot dig, sas... så att du inte får vita kanter på biten.

Triss i killar! 04, 05 & 07 - läs om oss tesked.blogspot.com/
  • Strumpan 78

Tack för svaret! Det blir många små bitar att riva, men det får väl bli så. Vägrar sätta upp en bård, vilket skulle vara alternativet. (mamma skulle visserligen bli nöjd då, "en bård är ju pricken över i:t" )
    Jo, dålig tejp, eller kanske dålig tapet. Tråkit i alla fall. Det var inte den billigaste tapeten, inte heller den dyraste. Tejpen tog vi bara det vi hittade i butiken, kollade inte så noga.

• mimmi 1

Tog du bort tejpen direkt efter målningen var klar? Man ska inte vänta tills färgen torkat, då kan det bli knepigt med maskeringstejpen... nej, dra bort den på direkten...

• Mamsis

Det finns spec tejp man kan använda på tapet, men den är dyare och blå tror jag.. Annars kan man ta vanlig maskeringstejp och "tejpa" den på byxorna föärst så lite av klibbet går bort.

Nu är det ju försent, men jag tror faktiskt att det stod på min maskeringstejpå att man inte ska tejpa på tapet utan att man skulle börja med taket om man skulle göra båda delarna.

Om det blir alldelesför mycket småbitar så ta ist med en bit på minst 2x2 cm till färghaneln och be dem blanda till en provfärgsburk i rätt nyans åt er och måla på de bitar det rä borta, det synns inte sen. Om det inte är en mycket mänstrad tapet då.

• Strumpan 78

Tack för era svar!
    Jo vi var väl klantiga och kollade inte så tejpen fungerade på tapet. Dessutom tog vi inte bort den på en gång heller. Nu har vi i alla fall lärt oss den läxan, vi lär ju inte göra om samma misstag!

Smart att be dem blanda en burk färg! Ja, det låter ju verkligen som det bästa! Så får det bli!

• Senap
    Strumpan 78 skrev 2008-09-12 22:56:50 följande:
    Tack för svaret! Det blir många små bitar att riva, men det får väl bli så. Vägrar sätta upp en bård, vilket skulle vara alternativet. (mamma skulle visserligen bli nöjd då, "en bård är ju pricken över i:t" )Jo, dålig tejp, eller kanske dålig tapet. Tråkit i alla fall. Det var inte den billigaste tapeten, inte heller den dyraste. Tejpen tog vi bara det vi hittade i butiken, kollade inte så noga.
    Jag tror varken det var fel på tapeten eller tejpen.
    När man renoverar arbetar man upifrån och ned. Det är inte ett "val" utan så man måste göra för att får det bra. Ingen tapet klarar vanlig tejp på sig det har inget med tapetens kvalité att göra.
    Tyvärr så gör diverse "gör det själv program" i alla möjliga konstiga ordningar när de renoverar vilket så klart förvirrar för amatörrenoveraren. Fundersam

Den "blå" tejpen kan man inte fästa på tapet. Den har lättare klister än den "gula" så man bör använda den på nymålade snickerier och väggar (även om färgen är torr så behöver den härda några veckor innan den får sin slutliga slitstyrka). Den är även bra på trägolv där limmet gärna äter sig in i träet.
    Den "blå" tejpen kan även sitta längre tid än den "gula" utan att vara svår att få bort.

Den finns tejp som är gjord för att kunna fästa på tapet men den är rätt ovanlig då den är väldigt dyr. Men jag vet att jag har sett den användas i något renoveringsprogram.

Hoppas du kan rädda tapeten. 
    Lycka till!
    I Haven't Lost My Mind, It's Backed Up On Disk Somewhere
  • Mamsis

Ah, det var den dyra jag menade Jag trodde den var blå jag, men jag hade fel.

• Strumpan 78
    Shoegirl skrev 2008-09-15 08:56:41 följande:
    Jag tror varken det var fel på tapeten eller tejpen.När man renoverar arbetar man upifrån och ned. Det är inte ett "val" utan så man måste göra för att får det bra.
    Tack för ditt svar. Andleningen till att vi valde att ta tapeterna före taket var att vi har en liten hemma. Och just med tapetseringen behöver man vara två, och vi fick hjälp med renovering under just en dag, och då valde vi att få hjälp med tapetseringen, eftersom vi lättara klarar att måla själva. Annars vet jag ju att man börjar med taket först!
  • TinaElisabeth

Jag hade nog valt att "måla ner" den vita takfärgen en liten bit på väggen(en sk. snobbrand) Men då är dte väl den dyra tejpen som gäller för att få en rak linje att måla efter. Det tycker jag verkar enklast och snyggast.

• lillinas

tapet tejpen är vit i varje fall tror jag tesas är det, funkar även utmärkt på nymålade väggar där annars färgen följer med direkt,om man vill göra en fond. sedan så brukar jag i bland "klistra ur" tejpen innan jag sätter den mor en sämre underlag, så att tejpen på så sätt blir lite sämre.de hedliga beiga tejpsen brukar ju vara väldigt bra med mkt klister, ligger ju på max i styrka och den blå ligger på lätt till medium.

• mrs maniac

tråkigt med tapeten, men nu blir nog den enklaste räddningen att sätta dit en bård. det kan ju bli riktigt fint om ni hittar nåt som matchar tapeten. annars så vet ni ju nu, till nästa gång... ;o)
    lycka till!

Svar på tråden Går tapeten att rädda?