• Isamia

Smakportioner i iskuber?!

Är det i vanliga iskubsformar man ska lägga purén i, menar man? Utan lock?! Eller hur menar man med dess iskuber?

• Svar på tråden Smakportioner i iskuber?!
  • Fille Fjonkan

Jag frös dem så, utan lock,  och lade sedan över dem i en burk med lock.

/ Fille med Kisen -03, Tösen -05 & Pysen -07
  • Renoveringsobjekt

Jag fattar inte heller varför man ska göra mat och frysa in... Jag tänker så här; antingen gör jag fräsch och färsk mat till barnet eller om jag har ont om tid så ger jag burkmat istället.

• cattis82

Ja man fryser dem i en iskubslåda och sen när de är frysta så tar man ur dem och lägger i en plastpåse.

• Vintersjäl

Ja, vanliga iskuber Det gjorde åtminstone jag och vet flera bekanta som gjort samma. Använde IKEA's formar, typ hjärtan och stjärnor

• zahnina

Jag la i vanliga iskubsformer, utan lock. När det sedan var fryst "tömde" jag formerna och la "iskuberna" i en vanlig plastpåse med påsklämma.

• måntroll
    Renoveringsobjekt skrev 2008-09-12 23:15:49 följande:
    Jag fattar inte heller varför man ska göra mat och frysa in... Jag tänker så här; antingen gör jag fräsch och färsk mat till barnet eller om jag har ont om tid så ger jag burkmat istället.
    man fryser ju in burkmaten, annars får man ju slänga nästan allt,, för dom äter ju inte så mycket i början,när man ger smakisar, en burk räcker ju ca 1 vecka,, och i iskubslådan blir det ju en lagom dags smakis,, jag tycker det är skitsmart
  • Isamia

Okej tack för era svar! Nu fattar jag hur man brukar göra.

Har hittills använt gamla burkmats-burkar o fryst in i plus använt sånna små (30ml) burkar från Tupperware... Men behöver nåt mer om jag ska förbereda olika smakportioner.

• måntroll

jag köpte småburkar med lock på,, dom va jätte bra faktiskt

Klicka för att visa större bild...

• Im Fabulous

Jag fryser in mat i vanliga iskubslådor i en plastpåse. När maten fryst bryter jag loss bitarna och tar ut iskubslådan och låter maten ligga kvar i plastpåsen. (Annars måste man ju ha tio tusen iskubslådor, som dessutom tar alldeles för mycket plats).

Jättesmidigt att bara ta fram ett gäng bitar och tina i micron. Super!

• måntroll

de låter ju oxå jätte bra,, speciellt när dom äter mer,, men nu när min lilla äter bara en åt gången så va dom burkarna bra att värma i då håller maten sig varm medans man matar,,

• Jiiipppiii

Jag frös länge i iskuber, perfekt att ta fram olika sorters grönsaker när bebisen är lite större och äter mer. Går ju att variera länge då... Nu när hon äter mer fryser vi ibland i bullformar när alla småburkar är fyllda. Blir så bra så bra!

Svar på tråden Smakportioner i iskuber?!